Jump to content

forskjell mellom B30 & AQ170?


js

Recommended Posts

Hei. Hva er forskjellen på en bilmotor jeg har fått tilbud på (B30), og min gammle aq170?

 

Bilmotoren leveres komplett med starter og dynamo osv. Er det bare til å flytte over kjølesystemet (saltvann) og sette min marinetopp på denne, eller er det mere som må forandres/er annerledes?

Bilmotoren har forøvrig injection. Er det bare til å koble på bensinslangen, eller må noe gjøres her også?

 

I det hele tatt, hva er forskjellene og hva må gjøres? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisann, lurte på hvordan ting hadde gått. Har bedre oversikt over B-20 enn 30, men skal gjøre et lite forsøk.

 

Innsprøytingsmotor i båt, vet jeg lite om, men kan tenke meg at det må være bra. Uansett, skal den bygges om til forgasser, har du en jobb foran deg, med tetting av innsprøytingshull etc. La det stå, hvis ikke det skulle komme en voldsom advarsel da.

 

Original kamaksel i B-30 er en C-kam, så jeg tenker at den kan du la stå. Dette er tydeligvis en motor som har stått i en 164 E. Disse hadde fra fabrikken ca 170 HK, hvis ikke jeg er helt i ørska.

 

Ellers må du nok bytte frontdekselet, slik at du kan få montert vannpumpen. Husk også oljekjøleren.

 

Clutchen må av, og flytt over drevplaten som sitter der clutchen satt.

 

Mulig du får problemer med lengden på boltene som holder eksosmanifolden og innsuget, men det må du bare sjekke.

 

Hvis jeg kommer på noe mer, kommer jeg tilbake.

 

Du kan også kontakte Lars Lundbladh, lars_lundbladh@compuserve.com. Den mannen er en djevel på gammel Volvo, han har en AQ 170 selv.

 

Good luck

 

M

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

I tillegg til det Marna skriver, så må du huske å bytte frostplugger til rustfrie. Dette gjelder kun hvis du fortsatt skal ha saltvannskjøling. Når du nå bytter motor så bør du vurdere ombygging til ferskvannskjøling.

 

Lykke til !

 

Mvh Lars B.

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for hjelp. Ja frostpluggene må byttes. Bra du minnet meg på det. Sitter tydelighvis en bilmotor i fra før hvor det ikke var gjort. De gikk i stykker i fjor. Relativt lett og billig å bytte men.

Greiest å gjøre det mens motoren er ute.

Noen som har greie på hvor lang levetid disse proppen vil ha i dette "miljøet". Det kan jo gi meg en viss pekepinn om hvor lenge siden det er siden forrige eier byttet motor...

 

Her har det nok vært en del skjulte ting som ikke har kommet frem  :nono:

Synd det har gått så lang tid siden jeg kjøpte den, ellers kunne det vært moro å høre hans (bort)forklaringer. :discuss

 

Ferskvannkjøling er jo en god ide. Mener jeg har sett det til ca 6-7000 kr? Var det hos maritim mon tro.

 

Fikk pris på rep av den gamle... 25000 :lol:

Jeg får håper jeg får tak i den byttemotoren nå.

Vel, håper jeg får orden på dette snart. Tiden (sesongen) raser av gårde. Snart gått en måned!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...