Torsen67 Startet 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2019 I det lange løp så blir fritidsparafin dyrt. Hva med å blande parafinen ut med diesel 50/50? Har hørt noen gjøre dette med lampeolje, men den holder jeg meg unna da den inneholder mye voks. Lampeolje vil lyse bedre i en oljelampe enn parafinen, men parafinen vil avgi mer varme da den brenner renere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Løp og kjøp ZIBRO BRENSEL EKSTRA 20 LITER Kr. 590,-ESTILL PRODUKT Zibro Extra er et luktfritt brensel med 80 % mindre svovel enn alminnelig petroleum. http://www.hyttebua.no/varmekomfort-parafinkamin/zibro-brensel-ekstra-20-liter Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Torsen67 skrev for 11 timer siden: I det lange løp så blir fritidsparafin dyrt. Hva med å blande parafinen ut med diesel 50/50? Har hørt noen gjøre dette med lampeolje, men den holder jeg meg unna da den inneholder mye voks. Lampeolje vil lyse bedre i en oljelampe enn parafinen, men parafinen vil avgi mer varme da den brenner renere. Hvor kjøper du Fritidsparafin? Ser at prisene varierer en del rundt forbi: Best Marin kjeden: kr 199, - for 4 ltr Maritim kr 219,- for samme dunken/kannen, og Felleskjøpet kr 160,- for 4 ltr Altså kommer Felleskjøpet best ut pr ltr. NEI, du kan ikke blande parafinen ut med diesel, ganske enkelt. Wallas 1300/1800/2400/2400 brenner også bra med Lampeolje, litt dårligere varmeeffekt, og vil sote litt pga voksen i oljen. Voksen vil også stivne når det blir kaldt og kan tette pumpen og drivstoffslangen over tid. Lampeolje koster dessuten ca kr 50,- pr ltr, altså mer pr ltr enn den du kjøper hos Felleskjøpet. Roger jo skrev for 8 timer siden: Løp og kjøp ZIBRO BRENSEL EKSTRA 20 LITER Kr. 590,-ESTILL PRODUKT Zibro Extra er et luktfritt brensel med 80 % mindre svovel enn alminnelig petroleum. http://www.hyttebua.no/varmekomfort-parafinkamin/zibro-brensel-ekstra-20-liter Jeg kjenner ikke til denne parafinkvaliteten fra Zibro, har ikke testet den og kan ikke gi garanti for at den brenner uten å sote. Kanskje noen andre har erfaring med denne? Ser at den nå er på tilbud til kr 590,- for 20 ltr og det gir jo en behagelig literpris (knappe 30 kr pr ltr.). Ordinærprisen er kr 790,- og det blir samme literpris som hos Felleskjøpet. Jula har også parafin. Den vet jeg noen har prøvd med godt hell, og når jeg leser databladet ser jeg at den har tilnærmet egenskaper som Blåtind Fritidsparafin (BestMarin, Maritm, Felleskjøpet). Knappe 50-lappen pr liter. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
ballistic Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Har brukt parafin fra Qlima på en Qlima parafin ovn jeg har på hytta som tilleggsvarmer. Vil tro at denne er samme produkt som Zibro extra. Parafinen fra Qlima brenner pent og gir god varme med svært lite soting, kun litt lukt når en slukker ovnen men det kan en vel ikke unngå uansett.. Prøvde en gang med syntetisk diesel ;HVO 100 tror jeg det var. Det var iallfall ingen suksess. Lite varme og mye soting på veka. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Vekebrennere bruker jeg tennvæske på. Det brenner rent og pent. Kjøper mye når jeg finner det billig og kvaliteten er jevn uavhengig av merke da tennvæske brukes til matlaging og produksjonen/innhold er regulert av mattilsynet. Hva diverse varme/lampe/parafin varianter inneholder er helt lottobingonord, og dyrt som fa..en. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Wallas Service skrev for 9 timer siden: Jeg kjenner ikke til denne parafinkvaliteten fra Zibro, har ikke testet den og kan ikke gi garanti for at den brenner uten å sote. Kanskje noen andre har erfaring med denne? Ser at den nå er på tilbud til kr 590,- for 20 ltr og det gir jo en behagelig literpris (knappe 30 kr pr ltr.). Ordinærprisen er kr 790,- og det blir samme literpris som hos Felleskjøpet. Det var et annet fora som skrøt av den. Kjørte Wallas kok og varmer på parafin på 80 tallet i mange år Hva mene du om denne? prisen er hyggelig. ser Wallas er nevnt https://www.klubbinfo.no/brumundvel/cat_nyheter_blid_54883_fylling_av_lampeolje_parafin.html Redigert 4.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev for 14 timer siden: NEI, du kan ikke blande parafinen ut med diesel, ganske enkelt. Wallas 1300/1800/2400/2400 brenner også bra med Lampeolje, litt dårligere varmeeffekt, og vil sote litt pga voksen i oljen. Voksen vil også stivne når det blir kaldt og kan tette pumpen og drivstoffslangen over tid. Lampeolje koster dessuten ca kr 50,- pr ltr, altså mer pr ltr enn den du kjøper hos Felleskjøpet. Tviler ikke på det du her svarer, men hva er begrunnelsen? Brenneren kan jo gå på ren diesel, selv om det er ikke optimalt på Wallas. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Torsen67 skrev 24 minutter siden: Tviler ikke på det du her svarer, men hva er begrunnelsen? Brenneren kan jo gå på ren diesel, selv om det er ikke optimalt på Wallas. Nei og nei...... her må vi skille mellom Wallas parafinbrennere og dieselbrennere. Wallas-apparater som brenner diesel er merket med D bak typebetegnelse; 22Dt, 30Dt, 40Dt, 30D, 40D, 85D, 95D, 85Dt, 87D, 97D, 3000D, 3000DX (+noen til). Vel å merke de som er beregnet for maritimt bruk. I tillegg finnes modellene 20GB og 30GB som brenner biodiesel i tillegg til vanlig diesel, avgiftsfri diesel (på en bedre måte), parafin og lett fyringsolje. Alle hyttekaminer fra Wallas er konstruert for diesel og lett fyringsolje, og kan godt gå på en blanding av dette. De "gamle" Wallas-modellene; 1300, 1600, 1800, 2400, 3200 (varmere), + 1000, 1200, 900, 100, 100x, 100xU, 90, 90t (kokeapparater), + den nye 2000t, skal alle sammen ha parafin som drivstoff, og da fortrinnsvis Fritidsparafin som er den reneste (under 0,1 % aromater) kvaliteten. Redigert 4.Oktober.2019 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Roger jo skrev for 4 timer siden: Det var et annet fora som skrøt av den. Kjørte Wallas kok og varmer på parafin på 80 tallet i mange år Hva mene du om denne? prisen er hyggelig. ser Wallas er nevnt https://www.klubbinfo.no/brumundvel/cat_nyheter_blid_54883_fylling_av_lampeolje_parafin.html Ok, gammel artikkel, og beregnet for hyttemarkedet. Wallas hyttekaminer er konstruert på en annen måte; som en Wallas marine-diesel-varmer, med noen endringer i selve brenneren slik at den kan brenne lett fyringsolje. Og de nyeste hyttekaminene brenner også biodiesel. Lett fyringsolje fra tankbil koster uansett mindre pr ltr., samme som oljefyren hjemme - for de som fortsatt har. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wakeboarder Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev for 14 timer siden: Hvor kjøper du Fritidsparafin? Ser at prisene varierer en del rundt forbi: Best Marin kjeden: kr 199, - for 4 ltr Maritim kr 219,- for samme dunken/kannen, og Felleskjøpet kr 160,- for 4 ltr Altså kommer Felleskjøpet best ut pr ltr. Hvordan er Blåtind fritidsparafin 4L? Ser denne er å få for 119 på obs bygg. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/ved-og-briketter/blatind-fritidsparafin-4l Det gir en literpris på 30 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wakeboarder skrev 3 minutter siden: Hvordan er Blåtind fritidsparafin 4L? Ser denne er å få for 119 på obs bygg. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/ved-og-briketter/blatind-fritidsparafin-4l Det gir en literpris på 30 kr. Samme parafinen og merke som de jeg har nevnt i oversikten, eks; Fellekjøpet kr 160,-. Løp og kjøp, hamstre så mye du orker å ha i garasjen. Så lenge korken er skrudd på holder den seg leeenge og tåler godt frost -40 og vel så det Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 4 timer siden: Vekebrennere bruker jeg tennvæske på. Det brenner rent og pent. Kjøper mye når jeg finner det billig og kvaliteten er jevn uavhengig av merke da tennvæske brukes til matlaging og produksjonen/innhold er regulert av mattilsynet. Hva diverse varme/lampe/parafin varianter inneholder er helt lottobingonord, og dyrt som fa..en. Som du ser i siste innlegg er det nå tilbud på Blåtind Fritidsparafin hos Obs Bygg, ikke lotto i det hele tatt og bedre enn tennvæske. Når det gjelder mattilsynet ville jeg ikke være bekymret. Wallas kokeapparater er helt lukket system så maten kommer ikke i kontakt med parafin i det hele tatt. Redigert 4.Oktober.2019 av Wallas Service Grov "skriveleif" (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev 13 minutter siden: Som du ser i siste innlegg er det nå tilbud på Blåtind Fritidsparafin hos Obs Bygg, ikke lotto i det hele tatt og bedre enn tennvæske. Javel? I følge databladet til Blåtind hhv tennvæske og parafin så er det samme produkt på ulike dunker. Kjøp det som er billigst. Wallas Service skrev 13 minutter siden: Når det gjelder mattilsynet ville jeg ikke være bekymret i det hele tatt. Wallas kokeapparater er helt lukket system så maten kommer ikke i kontakt med parafin i det hele tatt. Poenget er at det garanterer jevn kvalitet på produktet. Ikke om en skulle marinere maten med det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev 39 minutter siden: Nei og nei...... her må vi skille mellom Wallas parafinbrennere og dieselbrennere. Wallas-apparater som brenner diesel er merket med D bak typebetegnelse; 22Dt, 30Dt, 40Dt, 30D, 40D, 85D, 95D, 85Dt, 87D, 97D, 3000D, 3000DX (+noen til). Vel å merke de som er beregnet for maritimt bruk. I tillegg finnes modellene 20GB og 30GB som brenner biodiesel i tillegg til vanlig diesel, avgiftsfri diesel (på en bedre måte), parafin og lett fyringsolje. Alle hyttekaminer fra Wallas er konstruert for diesel og lett fyringsolje, og kan godt gå på en blanding av dette. De "gamle" Wallas-modellene; 1300, 1600, 1800, 2400, 3200 (varmere), + 1000, 1200, 900, 100, 100x, 100xU, 90, 90t (kokeapparater), + den nye 2000t, skal alle sammen ha parafin som drivstoff, og da fortrinnsvis Fritidsparafin som er den reneste (under 0,1 % aromater) kvaliteten. Takk for utfyllende svar. Jeg har en eldre modell av 1800. Men om det står noen bokstav bak må jeg nesten se etter. Forrige eier fortalte meg at han kun bruker fritidsparafin. Hvis det ikke står noen bokstav bak, da er det en parafin-brenner? Og da spør jeg i samme slengen, kan en dieselbrenner tynnes ut med fritidsparafin? Noen mener at det vil hjelpe med å forhindre nedsoting. Om det her er snakk om Wallas eller andre merker vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev for 16 timer siden: Jeg kjenner ikke til denne parafinkvaliteten fra Zibro, har ikke testet den og kan ikke gi garanti for at den brenner uten å sote. Kanskje noen andre har erfaring med denne? Jeg har brukt Zibro parafin i mange år da jeg har en Zibro kamin. Den brenner uten å sote eller lukte da Zibro kaminene brenner med åpen flamme og det som blir igjen etter forbrenningen går til luft. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service ! hva med jet-brensle..........Jet A1 er ju en parafin med høy kvalitet, kravspes....går det att fyre med det ? (om man nå bor nære en flyplass....o finner noen som vill selge).......tror det ligger rundt 10kr/liter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Javel? I følge databladet til Blåtind hhv tennvæske og parafin så er det samme produkt på ulike dunker. Kjøp det som er billigst. Poenget er at det garanterer jevn kvalitet på produktet. Ikke om en skulle marinere maten med det :-) Blåtind Fritidsparafin mener jeg har jevn kvalitet over flere år. Har selv solgt og brukt denne kvaliteten siden 1983 uten problemer, dog under litt forskjellige navn fra samme tappelinje; Optimus Parafin Statoil parafin for båt, hytte og camping Wallas parafin Kemetyl Fritidsparafin Blåtind Fritidsparafin Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Torsen67 skrev for 2 timer siden: Takk for utfyllende svar. Jeg har en eldre modell av 1800. Men om det står noen bokstav bak må jeg nesten se etter. Forrige eier fortalte meg at han kun bruker fritidsparafin. Hvis det ikke står noen bokstav bak, da er det en parafin-brenner? Og da spør jeg i samme slengen, kan en dieselbrenner tynnes ut med fritidsparafin? Noen mener at det vil hjelpe med å forhindre nedsoting. Om det her er snakk om Wallas eller andre merker vet jeg ikke. For å si det slik; 1800D eksisterer ikke, men det er en senere modell som heter 1800t. "t" har et nytt kontrollpanel med innebygd romtermostat. Så ja; Du har en parafinbrenner og den brenner best på Fritidsparafin. Neste Ja; Du kan tynne ut diesel med fritidsparafin og bruke blandingen på en dieselbrenner, og jeg snakker selvsagt om Wallas. Wallas diesel kokeapparater og varmeapparater kan også bruke ren fritidsparafin. Mener også at Eber, Webasto, og "kopier" av disse kan bruke fritidsparafin uten nevneverdige problemer Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Gunga Din skrev 25 minutter siden: Wallas Service ! hva med jet-brensle..........Jet A1 er ju en parafin med høy kvalitet, kravspes....går det att fyre med det ? (om man nå bor nære en flyplass....o finner noen som vill selge).......tror det ligger rundt 10kr/liter Jeg fikk opplyst av Kemetyl for en del år siden at Jet A1 og Fritidsparafin er akkurat samme produkt. Og jeg har fått opplyst av flyplass-arbeidere rundt omkring at de tapper seg gjerne noen liter når fly skal ha service og tanker skal tømmes. Har fått forklart at når de tapper ned tanker på et fly, kan de ikke refule med samme drivstoff. "Gammelt" drivstoff skal inn til destruksjon (dvs; renses på nytt før det tankes på et fly) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Litt om denne varmeren igjen. Skal den renses for skitt og lort over tid? Jeg syns den den varmer dårlig og for alt jeg vet så har den gjort dette lenge. Den sitter litt køddent til, så jeg ser ingen grunn til å begynne å skru på denne i blinde. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Når jeg leser hvor nøye det er med rett drivstoff til wallas, er wallas bare noe drit ? Kinavarmere til 20% av prisen på en wallas brenner jo diesel dagen lang uten problemer hvis den er kobla i hovedtanken. Ikke hyler gassalarmen heller. Den vi har prøvd mest, har vel passert 1000timer med god margin Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Til Eika: Jeg er av de som har et sånn "helsikes" Wallasapparat. Det har passert 25 år men starter jaggu meg hver gang det fyres opp. Fant en servicemann på apparatet like etter jeg handlet båten. Så ned i en banankasse og på posten og avgårde kåre til Ålesund. Servicemannen tok bortimot en full klassing før jeg fikk det tilbake. Kanner med riktig væske handles i den lokale fiskeutstyrsbutikken. It works for me! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Litt dumt de er så kresene på drivstoffet. MEN 25år levetid er jo tilnærma evig lykke Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Skulle ikke forundre meg om min faktisk er fra 1987 :-) Fyrer hver gang. Men koster en del. Er det noe sted man kan kjøpe fritidsparafin på bulk? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Prøv Helikopterservice.. Ta med et par 20liters kanner ut på flyplassen. Tapp direkte fra tank mens helikoptermannskapet ser en helt annen vei... Hehehehehehehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.