Jump to content

Wallas 40dt starter ikke

Sverre---

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en båt med denne varmeren (2015 modell), men varmeren starter ikke. Etter et par forsøk der jeg hørte pumpa tikket, men uten at dem tente, låste den seg. Nå står bare de tre symbolene og blinker. Har forsøkt å skru av hovedstrømbryter og skru på og av igjen for å resette, men uten at det skjer noe. Fortsatt bare blinking. Det ser ut til å være diesel i slangen helt fram. Noen som har noen tips jeg kan prøve før jeg plukker den ut og leverer den inn til service...?

0B340014-6384-4574-9B12-1214ABDE61B2.jpeg

Har du bruksanvisningen? Se side 315 for korrekt opplåsing:

https://www.dropbox.com/sh/9v4td2kfoyaqoy3/AAAnLrhHEP5figIsJXb-Hz_ka/Manuals?dl=0&lst=&preview=490526C.pdf&subfolder_nav_tracking=1

* Prøv oppstart, og den vil gå umiddelbart i lås (blinker)

* Koble bort strøm til varmeren, mens den fremdeles står og blinker

* Vent 5 sek. før du setter tilbake strøm

* Trykk inn bryter til høyre i minst 2 sekunder

* Vent 5 sek, og trykk inn knappen på nytt i minst 2 sekund

* Nå skal alle lys i panel slukke....

* Vent 5 sek og trykk inn høyre knapp på nytt for oppstart

Har du mulighet til å måle strømforbruket når du starter opp er dette en fordel. Skal bruke mellom 8-10 A under gløding (3-7 min). Om den ikke gjør det, er glødepluggen defekt.

Drivstoffpumpen slår bare noe slag helt i starten, tar en pause på ca 30 sek før den begynner å slå på nytt og øker takten suksessivt etterhvert som temperaturen i brenneren øker.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takk for svar! Jeg har utført prosedyren du beskriver, men ventet kanskje ikke lenge nok før jeg trykket inn knappen gang nr 2, for den er fortsatt låst. Forsøker på nytt...

Selger informerte om at det var et eller annet som trakk strøm ombord selv om alt var avslått så lenge hovedstrømbryter sto på. Har ikke testet dette selv, men kan det ha vært glødepluggen på Wallasen som har gjort dette tro...? Og at den så har blitt defekt?

Den tenner ganske enkelt ikke, og da er det som oftest glødepluggen som er defekt.

Dernest kan det være en sikring på kretskortet (15A flatstift), og til slutt selve kretskortet.

Om det er sikringen er det alltid en grunn til det, og det kan være overslag i glødepluggen (skiftes), og/eller avleiringer fra fargestoffet i avgiftsfri diesel som har klumpet seg rundt glødepluggen slik at det blir et overslag. Rengjøring av brenner, skifte bunnmatte, glødeplugg og sikring bruker å løse dette problemet.

Om sikringen(e) er hele og den ikke gløder kan det være selve glødepluggen, eller i verste fall kretskortet.

Om Wallas'en er strømtyven ombord selv om varmer er slått av, kan bare konstateres om du måler strømforbruket til varmeren når den er slått av, og under oppstart. Trekker den strøm når den er slått av, ligger årsaken mest sannsynlig i et dårlig/defekt kretskort, i beste fall overslag i glødeplugg.

Nærmeste verksted for deg med alle deler på lager, blir vel hos Sunwind på Rudslettam, eller du kan sende den til meg :smiley:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...