Jump to content

vask/rensing av båtstoler.


tom Cognac

Recommended Posts

hei.

Jeg har stoler + aktersofa i båten laget av syntetisk skinn / skai. Er det noen der ute som har gode råd for hvordan vaske / rense disse? Jeg har hørt at skobutikker kan ha midler for sånt (beregnet egentlig på sko, men som godt kan brukes på båtstoler). Hvordan etterbehandle disse (så de ikke "tørker ut")

Takker for alle gode råd.

005.jpg

1217.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tips om såkalte "magic" svamper man får på europris og biltema.

Disse er hvite og slites bort etterhvert.

Har selv hvite skai seter som er drit møkkete (kjøpte båten nå i høst) og de jeg har snakket med sier dette blir gullende rent.

Gleder meg til å prøve dem og skulle det ikke funke så har forsøket ikke kostet allverden :thumbsup:

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Link to post
Share on other sites

Skai er ett "dødt" materiale så etter  det jeg skjønner så er det lite vits i å sette det inn med noe slik det er på ekte skinn.
For å vaske hvite skaiseter så har interiørene i mine båter fått ett stort løft etter jeg oppdaget Meguiars all purpose cleaner 
Fåes på Mekonomen og Bilextra og sikkert mange andre steder.
Brukes i kombinasjon med en børste for da løsner selv dritt som sitter fast nede porene på materiale.
Har prøvd det meste av produkter og triks i boka men dette produktet er i særstilling er min erfaring
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 49 minutter siden:

Skai er ett "dødt" materiale så etter  det jeg skjønner så er det lite vits i å sette det inn med noe slik det er på ekte skinn.
For å vaske hvite skaiseter så har interiørene i mine båter fått ett stort løft etter jeg oppdaget Meguiars all purpose cleaner 
Fåes på Mekonomen og Bilextra og sikkert mange andre steder.
Brukes i kombinasjon med en børste for da løsner selv dritt som sitter fast nede porene på materiale.
Har prøvd det meste av produkter og triks i boka men dette produktet er i særstilling er min erfaring
 

 

Fra min hobby-bilpleietid kom det samme som du sier fram. Skai trenger ikke skinnbehandling, og det meste av nytt ekte skinninteriør er lakket slik at skinnbehandling ikke trekker inn.

 

Dog kan det hjelpe med noe helt vanlig stoffimpregnering, skinninpregnering, voks eller noe slikt, for å gjøre overflaten lettere å rengjøre etter vask, men dyre «skinnmelker» har ingen hensikt. Alt slikt har begrenset holdbarhet, og styr for all del unna fluorcarbonproduker med hensyn til miljø og egen helse.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...