Guest Avmønstret# Startet 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2019 Nå som vinteren er på gang og en kan øve på knuter og knop. En gammel klassiker: https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/strongest-sailing-knot-30247#8lgx3xJAi7qIXzHX.99 Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Pinkvin skrev 27 minutter siden: Nå som vinteren er på gang og en kan øve på knuter og knop. En gammel klassiker: https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/strongest-sailing-knot-30247#8lgx3xJAi7qIXzHX.99 Dette var nyttig lesing! Jeg hadde trodd at 8-talls knopet var sterkere, jeg har jo hengt etter den mange ganger. Til skjøting av tau bruker jeg helst dobbelt flaggstikk, den passer for skjøting av ulike tau. Og er det noe som kan være vanskelig å få opp bruker jeg en knute kanskje veldig få her inne har hørt om: »islandsk garnknute» Den knuten lærte jeg som guttunge for over 20 år siden, i ett båtblad. Uansett belastning og gjentatte rykk glir den ikke, åpner seg ikke og er enkel å åpne. Men jeg tipper den er ett svakt punkt pga. alle bøyene i knuten (men det bare tipper jeg). God å bruke til sleping og garn som skal løsnes igjen. Spleisen på ett 3-slått tau var jo veldig sterk! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 @Marius Engel, kunne du lage en veiledning på den knuten. Om så bilde for bilde. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Faxen Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Her er litt å kose seg med: http://knots3d.com/knots/no_no/ALL Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Marius Engel Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: @Marius Engel, kunne du lage en veiledning på den knuten. Om så bilde for bilde. Jepp, absolutt :) Skal se hva jeg får tid til ila uken :) Jeg har prøvd å google knuten, men ingen treff! ?? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 (redigert) Jeg også kan en sjelden knute. Den heter økseknuten og som navnet tilsier trenger man øks for å løsne den. Kan brukes til mangt også når jeg hjelper andre å fortøye. Er stor stas å se de prøver å få opp knuten når de skal gå Redigert 5.Oktober.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 pipe skrev 24 minutter siden: Jeg også kan en sjelden knute. Den heter økseknuten og som navnet tilsier trenger man øks for å løsne den. Kan brukes til mangt også når jeg hjelper andre å fortøye. Er stor stas å se de prøver å få opp knuten når de skal gå En avart av den Gordiske knute? Der ble det jo brukt sverd... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Marius Engel Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 pipe skrev for 1 time siden: Jeg også kan en sjelden knute. Den heter økseknuten og som navnet tilsier trenger man øks for å løsne den. Kan brukes til mangt også når jeg hjelper andre å fortøye. Er stor stas å se de prøver å få opp knuten når de skal gå Haha!!!! Dagens ??? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Rolf skrev 1 time siden: En avart av den Gordiske knute? Der ble det jo brukt sverd... Nygordisk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 pipe skrev for 3 timer siden: Jeg også kan en sjelden knute. Den heter økseknuten og som navnet tilsier trenger man øks for å løsne den. Kan brukes til mangt også når jeg hjelper andre å fortøye. Er stor stas å se de prøver å få opp knuten når de skal gå Jeg kan noe ala samme knuta tenker jeg, kaller den knivstikk, må ha kniv for å løsne den Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Tilbake til trådstart, «Hvilken knute er sterkest». Spørsmålet er vel kanskje heller hvilken knute/knop/stikk er mest anvendelig? Opplever at å ha pålestikk, flaggstikk, låsestikk? og halvstikk i fingrene løser de aller fleste behov. Og de lar seg løse, uten bruk av øks eller sverd... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Popeye70 Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 4 hours ago, pipe said: Jeg også kan en sjelden knute. Den heter økseknuten og som navnet tilsier trenger man øks for å løsne den. Kan brukes til mangt også når jeg hjelper andre å fortøye. Er stor stas å se de prøver å få opp knuten når de skal gå Fetteren min moret seg i noen år med å spleise fast fortøyningstau hvis han så båter som tok seg til rette og fortøyd på en egoistisk måte. Typisk hvis de hastet i land og lot båten ligge og ta 2-3 plasser ved bryggen, eller hvis de "reserverte" plass til vennebåter og la ut tau i alle retninger. Når de forlot båten sin satt han seg rolig ned og spleiset litt... Han spleiset bare enden av tauet, så det var maks 30-50cm tau som måtte kappes, men da fikk de noe å stri med som belønning for å være egoister og velge lettvint løsning ved tillegging. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Marius Engel Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Rolf skrev for 7 timer siden: Tilbake til trådstart, «Hvilken knute er sterkest». Spørsmålet er vel kanskje heller hvilken knute/knop/stikk er mest anvendelig? Opplever at å ha pålestikk, flaggstikk, låsestikk? og halvstikk i fingrene løser de aller fleste behov. Og de lar seg løse, uten bruk av øks eller sverd... Ganske enig der, til båtbruk holder dette. Til generelt bruk synes jeg også at «truckers hitch» (husker ikke norsk navn), og slippstikk (som kan brukes som avslutning på mange knuter), er ganske anvenlige også :) Ellers er det nyttig å lære seg å spleise og takle :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Truckers hitch Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.