Marø Startet 14.September.2005 Del på Facebook Startet 14.September.2005 Nå har jeg fått meg båt med KAD43. Tidligere hadde jeg TAMD 31. Der var det et sugerør for utsuging av olje. Fungerte helt supert. Finner ikke dette på den nye motoren. Forrige eier har montert en egen fastmonter pumpe i motorrum for oljeskift. På denne er det en slange som passer helt perfekt på peilepinnehullet. Kjempefint tenkte jeg. Satte på slangen og startet pumpen. Fungerte perfekt til jeg hadde tappet ut ca. 5 liter. Det gikk på et blunk. Problemet er at etter ca. 5 liter sugde den bare luft. Motoren tar 11 liter inkl. filterskift, så det er jo mye igjen. Hvordan skal jeg få ut resten (har prøvet med en tynnere slange som gikk ned i peilepinnerøret). Er det noe triks med KAD43 for å få ut så mye som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Problemet er at etter ca. 5 liter sugde den bare luft. Motoren tar 11 liter inkl. filterskift, så det er jo mye igjen. Hvordan skal jeg få ut resten (har prøvet med en tynnere slange som gikk ned i peilepinnerøret). Er det noe triks med KAD43 for å få ut så mye som mulig. <{POST_SNAPBACK}> På Bilteme og etter hvert mange andre bil og båtrekvisitaforretninger får du kjøpt en såkalt vakuumsuger. Det er to størrelser, den største tar 6 liter. Disse er utstyrt med en plastslange som passer fint til Volvos peilepinnehull og til utsugningshullet som sitter ved siden av. Koster noen få hundrelapper, anbefales. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marø Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Volvos peilepinnehull og til utsugningshullet som sitter ved siden av Hvor er dette utsugingshullet Sitér dette innlegget Link to post
ajokl Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 På 42 og 43 motoren er det kun røret til peilepinnen, det er ikke noe "sugerør" ved siden av. Problemet med tømming av olje er velkjent, men så langt har jeg ikke sett noe løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 På 42 og 43 motoren er det kun røret til peilepinnen, det er ikke noe "sugerør" ved siden av. Problemet med tømming av olje er velkjent, men så langt har jeg ikke sett noe løsning. Har akkurat postet om dette i Havari KAD42 tråden Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Jeg brukte Biltema sin vakuum-pumpe da jeg skiftet ole på mine to søte små grønne (TAMD 60 C). Det skal gå 20 liter på hver, men det var plent umulig å få opp mer enn 14 liter fra hver. Her skal oljen suges op av peilepinerørert ihht. manualen, men likevel fikk jeg ikke ut alt. Tipper det går greit, med doble filtre og helsyntetisk olje så skjer det neppe noen skade. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Verrie Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Jeg hadde problem med å få opp all olje, fikk da tips om å kjøpe slange på Biltema, som i ytterdimensjon er såvidt mindre enn indre dimensjon på peilepinnerør, tape denne på pumpe, tre denne ned til motstand, starte pumpe. Fikk da tømt hele motoren med forskriftsmessig mengde olje.... Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 En ting en bør huske når en benytter pumpe, er at tappeskruen som regel er magnetisk. Dette for å fange opp metallspon og annet rusk. Benytter også biltema's oljepumpe fordi det ikke er plass til å tappe 4 liter olje fra en AQ-130, men tar alltid ut pluggen slik at jeg både får ut den "siste olje" og får renset pluggen. Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Mnjajeg var inne på disse tankene, men hadde ikke tid, etterå ha hengt over SB motor halve dagen for å få løs oljefiltrene på den. 15-20 cm klaring mellom motor og tank, så det er ikke mye plass til voldsanvendelse; kun akrobatisk kunst på høyt plan løser den oppgaven. Skal heller prøve neste gang ... om et par år. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Verrie Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 15-20 cm klaring mellom motor og tank, så det er ikke mye plass til voldsanvendelse; kun akrobatisk kunst på høyt plan løser den oppgaven. <{POST_SNAPBACK}> Og jeg som trodde det var slagskip du besitter Nok om det, i de tilfelle hvor der er så dårlig plass, ville jeg vurdert å legge fille under filtere, kjøre skrujern tvers igjenom, for enklere å skru dem ut. De skal jo kastes okkesom.... Er glad jeg ikke trenger det, sitter på stativ som krakk, mellom motoren og ferskvannstanken og bytter filtere Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Og jeg som trodde det var slagskip du besitter Nei, Hangarskib, mye bedre plassutnytelse. Nok om det, i de tilfelle hvor der er så dårlig plass, ville jeg vurdert å legge fille under filtere, kjøre skrujern tvers igjenom, for enklere å skru dem ut. De skal jo kastes okkesom.... Akkurat den voldsanvendelsen det ikke var plass til. Men det er utrolig hvilke krefter Worses kontoristarmer kan besitte, når bare svetten renner godt nok og de rette besvergelser utgytes... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Jeg hadde problem med å få opp all olje, fikk da tips om å kjøpe slange på Biltema, som i ytterdimensjon er såvidt mindre enn indre dimensjon på peilepinnerør, tape denne på pumpe, tre denne ned til motstand, starte pumpe. Fikk da tømt hele motoren med forskriftsmessig mengde olje.... <{POST_SNAPBACK}> Jepp. Med Biltemas vakuumsuger henter jeg ut 9,5 liter gjennom avtappingsrøret. Med en liter i filteret er jeg rimelig nærme tom motor som vel tar 11 liter. (Eller var det kanskje 12?) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dalton Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Har noen prøvd denne teknikken på Sabb type G? Må skifte olje i høst. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 (redigert) Har noen prøvd denne teknikken på Sabb type G? Må skifte olje i høst. <{POST_SNAPBACK}> På ekte båtmotorer skulle det ikke være nødvendig med slike fixfaxerier, de har nemlig veivluker som kan åpnes; dermed kommer du inn og får tørket ut oljerestene og fjernet eventuelt slam i bunnen. Det er verre for de stakkarne som sliter med konverterte bilmotorer - det er de som smører i årevis med rester etter gammel olje, blandet med slam og tungmetaller fra i forfjor Redigert 15.September.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Solgangsbris Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Jeg har også gode erfaringer med Biltemas vakumpumpe. Hadde en AQAD 31 A tidligere, og fikk greit ut 7,5 liter av de 8 litrene (tror jeg ?!) som skulle ut. Men styr unna Biltemas elektriske (12 volt) oljetømmingspumpe. Denne er rett og slett ubrukelig. Den klarte ikke å suge opp en dråpe. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 ............etterå ha hengt over SB motor halve dagen for å få løs oljefiltrene på den. 15-20 cm klaring mellom motor og tank, så det er ikke mye plass til voldsanvendelse; kun akrobatisk kunst på høyt plan løser den oppgaven.............. <{POST_SNAPBACK}> Vel ... jeg fortalte deg om dette da du var på anskaffelses stadiet .... man alt må jo vurderes mot hvor ofte du må ha tilgang til de yttre sidene av maskinene.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Skipper Worse Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Vel ... jeg fortalte deg om dette da du var på anskaffelses stadiet .... man alt må jo vurderes mot hvor ofte du må ha tilgang til de yttre sidene av maskinene.... <{POST_SNAPBACK}> Joda, jeg husker advarselen, og tok den ad notam; men det er nå rimelig enkelt å komme til. Sflytte teppet og løsne nogle skruer, opp med luken i gulvet og så er hele herligheten blottlagt. Ikke noe problem, det. Verre må det være med de som har oppbygde salonger, sittegrupper og annet som må flyttes på. Trenger jo bare tilgang en gang i året, maks -- kan hende bare en gang annet hvert år. Problemet var egentlig ikke tilgangen, den er i og for seg god nok, men når filterdækelskapen sitter kubb fast slik det gjorde her, så blir det ikke enkelt å få det løst når det er lite manøvreringsrum nedi der. Neste gang blir det med en annen type oljefiltertang, da blir det den nymotens varianten med bånd som settes på skralle og forlenger. Da skal vi nok få armsving. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Walter_S Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Har noen prøvd denne teknikken på Sabb type G? Må skifte olje i høst.Ikke noe problem, Dalton! :o) Bruker selv den enkleste av alle oljeskiftepumper. Denne her ---> Kjøpt hos Clas Ohlson Art.Nr.: 35-1166 koster omtrent 200,- Sugeslangen går akkurat nedi peilepinne-hullet. Bare å prøve seg frem med lengden av sugeslangen. Har laget et merke på min, med samme lengden som peilepinnen (+ litt til). 1 gang per år, kan du - som Poseidon bemerket - ta opp veivhusluken og rense ut bunnfallet. Husk da å plukke ut magneten som ligger på bunnen i forkant av veivhuset. ta opp den og rens, den samler evt. stålspon. Veivhusluka: Magneten FØR...... ...og ETTER rengjøring: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lars H. Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 (redigert) Neste gang blir det med en annen type oljefiltertang, da blir det den nymotens varianten med bånd som settes på skralle og forlenger.Ellers har du jo alltid en nødløsning som garatert får løsnet filteret: Kjør en kraftig skrutrekker inn i filteret. Da har du et utmerket håndtak til å ta tak i for å vri filteret løst. Og filteret skal jo kastes likevel. For å hindre søl, holder du en stor klut under og rundt filteret. Varianten med bånd synes jeg ikke virker så bra, det blir fort for glatt med litt oljesøl, men den med et "sykkelkjede" er meget bra! Lars H. Redigert 15.September.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Flott Walter, enda en gang har du klart det med dine forbilledlige billedserier. Spesielt illustrerende blir de to med magneten FØR og ETTER; den viser jo klart og tydelig hva som blir igjen i motoren hos dem som bare putler og skifter de øverste literne i oljesumpen - skremmende Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 .....den viser jo klart og tydelig hva som blir igjen i motoren hos dem som bare putler og skifter de øverste literne i oljesumpen - skremmendeNå er vel dét en sannhet med litt modifikasjon, Poseidon. Sabb'en (i hvert fall 10-hester'n) har jo kun plaskesmøring og oljefilter som tar opp "griseriet" er fraværende. Skjønt, på finn.no forleden, så jeg faktisk en 10-hk Sabb G-modell til salgs som har OLJEFILTER!!! Det er den gamle modellen, fra før 1975 med den gamle ekspansjonstanken og dieselfilter med innsats. Aldi sett dette før. Skulle gjerne visst hvilken pumpe som pumper oljen gjennom oljefilteret. Noen so vet / har sett? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Krapyl Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Hvis man er så redd for ikke å få ut all oljen, er det jo bare å montere fast pumpe på motoren med rør og kobling til sumpen. Samtlige Cumminsmotorer jeg har sett har hatt ei lita nikkepumpe montert på siden av motoren. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
giver Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 På ekte båtmotorer skulle det ikke være nødvendig med slike fixfaxerier, de har nemlig veivluker som kan åpnes; dermed kommer du inn og får tørket ut oljerestene og fjernet eventuelt slam i bunnen. Det er verre for de stakkarne som sliter med konverterte bilmotorer - det er de som smører i årevis med rester etter gammel olje, blandet med slam og tungmetaller fra i forfjor <{POST_SNAPBACK}> HeiJeg har 2 "konverterte" bilmotorer.(FORD 2715-E) Tapper merparten av oljen ut gjennom peilepinnehull, åpner bunnplugg så resten renner ned i "sladrekarene" under motorene og suger resten ut derfra med samme sugepumpe. Funker greitt det. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Hvis du har problemer med at oljefilteret sklir når du bruker filtertang med stålbånd, så kan du tre på filteret mansjetten fra en en gummihanske. Gummien gjør at du får den nødvendige friksjonen for å få av filteret. Filtertangen får du kjøpt på Biltema for 20,- kroner. Griseriet med å slå hull på filteret unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Griseriet med å slå hull på filteret unngås. Hei. Nå mente jeg nå det med skrutrekkeren som en nødløsning da. Men vil heller fremheve "sykkelkjede" avtrtekkeren på bildet under. Sett latmannsarmen eller skrallen i firkanthullet og dra til. Dette sklir ikke! Lars H. Nå er det vel 1 1/2 time til jeg setter meg i bilen, henter kona på jobben og vi drar til båten. Og finner vi det for godt, drar vi over fjorden i natt. Dersom ikke, sover vi over i havnen og drar imorgen tidlig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.