BEG Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 Ingar skrev: Har akkurat postet om dette i Havari KAD42 tråden <{POST_SNAPBACK}> Et par spørsmål Ingar. Har selv en KAD44 og den skal jo være lik 42 motoren (?). Ser at oljepeilerøret er bøyd, det var nytt for meg. Peker bøyen bakover mot gearet? Dette vil i såfall ha stor betydning for hvor mye olje man får ut, særlig om båten ligger på land og baugen heller nedover. Når røret er bøyd, vil jeg anta at en slange som puttes inn i dette lett vil "peke oppover" når det kommer ut av røret. Har du noen mulighet til å måle den totale lengde på oljepeilerøret? Kan du anslå hvor høyt over bunnpannen røret ligger? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Dalton Svart 16.September.2005 Link til dette innlegget Svart 16.September.2005 (redigert) Walter_S skrev: Nå er vel dét en sannhet med litt modifikasjon, Poseidon. Sabb'en (i hvert fall 10-hester'n) har jo kun plaskesmøring og oljefilter som tar opp "griseriet" er fraværende. <{POST_SNAPBACK}> Oljefilteret er vel ikke helt fraværende, eller.... Står noe i manualen om et sentrifugalfilter som skal være montert på aktre veivskinke på motorer før G. 79. 325. Har ikke sjekka nummeret på min motor enda, så jeg vet ikke om jeg har et slikt. Redigert 16.September.2005 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Victora III Svart 16.September.2005 Link til dette innlegget Svart 16.September.2005 Problemer med å få ut all olje av KAD`ene er et velkjent problem. Får selv ut ca 8-9 av de 11 litrene på min KAD 43. Bruker elektrisk pumpe som var en drøm etter noen år med manuell pumpe som røk etter en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.September.2005 Link til dette innlegget Svart 16.September.2005 Til de med GM motorer her. Hvor mye olje er det på min 6,5L Diesel ? Husker ikke i farten... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.September.2005 Link til dette innlegget Svart 16.September.2005 (redigert) Vedr. SABB 10 hk med oljefilter. Det er ingen 10 hk, men en lite kjent 6 hk modell som var laget på et eller annet tidspunkt. Bemerk innfestingen av svinghjulet og reimsporene i svinghjulet. Manometeret er ikke orginalt da der orginalt var en patent med en liten tapp som kom ut av et hull når der var oljetrykk. Min type G som er en 8 hk (8v/1500 omdr, 10v/1800 omdr) fra 69 har samme kombinerte lydpotte og vanntank samt kvikksølv-termometer på topplokket. Det skal også bemerkes at min motor orginalt er utstyrt med et eget oljelenserør og en patent der veivhusluftingen stenges slik at der bygges opp trykk i veivhuset når motoren går. Motoren tømmes da for olje mens den går på tomgang. Da dette er en rullelagret motor tåler den derfor å gå litt på tomgang uten olje. Jeg benytter ikke denne metoden og har i stedet en fastmontert pumpe tilsluttet nevnte rør. Redigert 16.September.2005 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 (redigert) Lars H. skrev: Hei. Nå mente jeg nå det med skrutrekkeren som en nødløsning da. Men vil heller fremheve "sykkelkjede" avtrtekkeren på bildet under. Sett latmannsarmen eller skrallen i firkanthullet og dra til. Dette sklir ikke! Lars H. Nå er det vel 1 1/2 time til jeg setter meg i bilen, henter kona på jobben og vi drar til båten. Og finner vi det for godt, drar vi over fjorden i natt. Dersom ikke, sover vi over i havnen og drar imorgen tidlig. <{POST_SNAPBACK}> Hmm, er ikke særlig fornøyd med sykkelkjede, har brukt den på bil og båt og ofte så vikler det seg opp når du skal montere på et trangt sted, kombinert med en forlenger og skralle funker det brukbart. Jeg har best erfaring med den varianten som du sette ovenpå filteret og bruker skralle, den har da 3 sterke gripeklør som tar tak, ofte mer egnet i trange motorrom. Den definitivt verste varianten er bånd med håndtak som, som regel passer den ikke eller at det ikke er nok plass til å dra.. JOH Redigert 17.September.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Biltema er normalt ikke den plass jeg pleier å handle, men etter alle anbefalinger her mht vakumpumpe dro jeg dit i dag for å få tak i en. Den kostet kun 498 for tiden. Imidlertid er Biltema tydligvis en kostbar plass å dra til, da tusenlappene røk fort Imidlertid, du verden så morro å kikke på hauen i garasjen nå Får håpe pumpa lever opp til forventningene..... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Perlen skrev: Biltema er normalt ikke den plass jeg pleier å handle, men etter alle anbefalinger her mht vakumpumpe dro jeg dit i dag for å få tak i en. Den kostet kun 498 for tiden. Imidlertid er Biltema tydligvis en kostbar plass å dra til, da tusenlappene røk fort Imidlertid, du verden så morro å kikke på hauen i garasjen nå Får håpe pumpa lever opp til forventningene..... <{POST_SNAPBACK}> Til den prisen får du nesten en pumpe av maritim. Kjøpe en for 1 år siden, og er veldig fornøyd med den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.