Jump to content

Hvem eier båtene med slitte førtøyninger ?


`MINA'

Recommended Posts

Det siste døgnet har vinden vært dominerende her på sørlandet. I denne forbindelse tar jeg meg gjerne noen extra turer ned i havna for å se etter båten. Den utgjør jo en viss verdi rent økonomisk også. Bare synd ikke flere gjør det samme. I dag lå det 3 båter på samme brygge som meg med slitte fortøyinger. Den ene var uskadet, en annen hadde oppskrapet dekor på siden og den siste hadde avrevet halegatt og pullpit. Skal for all del ikke komme å påstå at ikke båtene var godt nok fortøyd, det får heller bli i en annen tråd.

 

Men : Er det en tanke at man hadde begynnt å merke båtene med tlf nummer ? Etter å ha midlertidig lappet fortøyingene, fikk jeg via venners venner tak i båteierene som rask var nede og fikset opp i uhellene. Men ikke alltid like lett å vite hvem som ligger på de forskjellige plassene.

For min egen del har jeg og en del andre av nabobåtene utvekslet tlf nummer til hverandre.

 

Er det noen som har erfaringer med dette ? Noen som merker plassene, eller evt et oppsleg som henger oppe med navn / nummer til eierene av de respektive plassene.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

For egen del, hvor jeg ligger i gjestehavna i Grimstad, har jeg hengt opp tlf nr i vindu, godt synlig for alle forbipasserende. I tillegg har jeg nummeret til flere av de andres båter om det skulle være noe.

 

Heldigvis har jeg ikke ofte hatt bruk for dèt, kun en gang sist vinter, da fenderene til den ene båten punkterte grunnet kraftige bølger og han derved kunne rykke ut.

 

Der ligger usannsynlig store verdier i havner rundt om kring, rart at der ikke er bedre oppfølging overfor hverandre om å ivareta hverandres verdier.......

Link to post
Share on other sites

Det siste døgnet har vinden vært dominerende her på sørlandet. I denne forbindelse tar jeg meg gjerne noen extra turer ned i havna for å se etter båten. Den utgjør jo en viss verdi rent økonomisk også. Bare synd ikke flere gjør det samme. I dag lå det 3 båter på samme brygge som meg med slitte fortøyinger. Den ene var uskadet, en annen hadde oppskrapet dekor på siden og den siste hadde avrevet halegatt og pullpit. Skal for all del ikke komme å påstå at ikke båtene var godt nok fortøyd, det får heller bli i en annen tråd.

 

Men : Er det en tanke at man hadde begynnt å merke båtene med tlf nummer ? Etter å ha midlertidig lappet fortøyingene, fikk jeg via venners venner tak i båteierene som rask var nede og fikset opp i uhellene. Men ikke alltid like lett å vite hvem som ligger på de forskjellige plassene.

For min egen del har jeg og en del andre av nabobåtene utvekslet tlf nummer til hverandre.

 

Er det noen som har erfaringer med dette ? Noen som merker plassene, eller evt et oppsleg som henger oppe med navn / nummer til eierene av de respektive plassene.

<{POST_SNAPBACK}>

Her vil jeg påstå at Redningsselskapet har en jobb å gjøre!

Det er sånn at de fleste båter er registrert..

Det burde vært mulig å ringe en alarmtelefon hos redningsselskapet, og at de så kontaktet eieren av båten på telefon, evnt rykket ut dersom det var nødvendig.

Første gangs telefonoppringing bør være gratis, assistanse bør de ta normal betaling for dersom det er høyst påkrevet.

 

Bare min mening om saken..

Link to post
Share on other sites

Et veldig godt tips dette, Perlen!

Noen skrev om det samme i fjor høst her på baatplassen, og jeg har satt lapp med mobilnr. i sideruta på Gygra. Anbefaler alle å gjøre det samme. En enkel og billig foranstaltning som kan være avgjørende for å unngå skader og fortredeligheter. Ikke alle synes det er like greit å romstere med andres båter og fortøyninger, men å slå på tråden eller sende en SMS er jo fort gjort!

Ellers så er det snart tid for å gå til vinterhavn - - akk akk.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg påstå at Redningsselskapet har en jobb å gjøre!

Det er sånn at de fleste båter er registrert..

Det burde vært mulig å ringe en alarmtelefon hos redningsselskapet, og at de så kontaktet eieren av båten på telefon, evnt rykket ut dersom det var nødvendig.

Første gangs telefonoppringing bør være gratis, assistanse bør de ta normal betaling for dersom det er høyst påkrevet.

 

Bare min mening om saken..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja hvorfor er ikke en slik tjeneste tilgjengelig på både telefon og web??? Hadde vært mye enklere å bare sende en tekstmelding med reg. nummeret for så å få eierens kontaktinformasjon tilbake.

Mulig at det stoppes av loven om personværn, eller at Redningsselskapet har evaluert det dithen at slike opplysninger har man kun behov for i mellom 8 og 16.00... :eek:

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

Ja hvorfor er ikke en slik tjeneste tilgjengelig på både telefon og web??? Hadde vært mye enklere å bare sende en tekstmelding med reg. nummeret for så å få eierens kontaktinformasjon tilbake.

Mulig at det stoppes av loven om personværn, eller at Redningsselskapet har evaluert det dithen at slike opplysninger har man kun behov for i mellom 8 og 16.00... :eek:

 

Ketil.

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp personvernet er grunnen til at jeg foreslår at redningsselskapet mottar henvendelsen, og router den videre..

Gjerne etter å ha mottatt personalia på melder, slik at jeg dersom det skal skje noe med min båt og noen melder fra får sørget for en belønning til den hjelpsomme!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor henger man ikke opp en liste med navn og tlf nummer + båtplass nummer ?

Burde vært obligatorisk i enhver båthavn

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tre grunner: Peronvern, personvern og personvern. Så mange muligheter for dævelskap hvis det offentliggjøres hvem som eier hvilken båt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tre grunner:  Peronvern, personvern og personvern.  Så mange muligheter for dævelskap hvis det offentliggjøres hvem som eier hvilken båt.

Der jeg har båt har vi alltid hengt opp en slik liste. Den har reddet flere båter fra å synke opp gjennom årene, så det blir en vurdering av hva man setter høyest. Personvern eller mulighet for å få tak i eier raskt hvis noe skulle skje.

Link to post
Share on other sites

Der jeg har båt har vi alltid hengt opp en slik liste. Den har reddet flere båter fra å synke opp gjennom årene, så det blir en vurdering av hva man setter høyest. Personvern eller mulighet for å få tak i eier raskt hvis noe skulle skje.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke utenkelig at før eller siden er det en av disse som blir skrevet opp på en slik liste som full av f.... snur verden på hodet og lager bråk. Det har jeg erfaring for i annen sammenheng!
Link to post
Share on other sites

Hvorfor henger man ikke opp en liste med navn og tlf nummer + båtplass nummer ?

Burde vært obligatorisk i enhver båthavn

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har vi og i vår havn men oppdateringen kan vel sies å være så som så

 

Tre grunner:  Peronvern, personvern og personvern.  Så mange muligheter for dævelskap hvis det offentliggjøres hvem som eier hvilken båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Greier ikke helt å se problemet her, hvilken fanskap er det du sikter til. Listen trenger jo ikke å innehiolde navn men kunn nummer. Hadde jeg noe ønske om å utøve dævelskap mot noen så var det vel en greisak å få rede på hvor den personen hadde båten sin

 

Etter min mening burde det bare være å møte opp på årsmøte og foreslå at lister henges opp

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor henger man ikke opp en liste med navn og tlf nummer + båtplass nummer ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tre grunner:  Peronvern, personvern og personvern.

<{POST_SNAPBACK}>

Senest på søndag hadde jeg bruk for en slik liste. I vår båthavn ligger den på vaktrommet. Jeg var vakt, og oppdaget at en av båtene lå mistenkelig lavere enn den pleier. Den har ligget og trutnet i hele sommer, og for hva jeg vet hadde eieren en ide med å heve vannlinja litt. Jeg kontaktet han, fortalte om situasjonen, og han kunne si at, neida, sånn skal det ikke være. Jeg gikk da ombord, og så at noen hadde koblet ut strømmen til lensepumpa, vannet stod en god halvmeter over dørken. Koblet inn pumpa, og den startet med en gang. Båten reddet fra å drukne. Den hadde garantert ikke overlevd mer enn ett døgn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Å bruke argumentasjonen personvern er vel egentlig noe tynn ??

 

I alle våre hjem og tun ligger der verdier som langt overstiger båten. Her er alt merket med sted/navn i tlf katalog, postkasse har vi som må forskriftsmessig merkes.

 

Hva er det med båtfolk egentlig, som er så opptatt av personvern når det gjelder båten ????

 

Hytta vår som ligger 100 ganger mer avsides og skjult for allmenheten enn båten, og derav har potensiellt mye større risiko for tyveri/hærverk/brann er det ikke noe problem å finne ut av eier på, selv om den ikke er oppført i tlf.katalog, ei heller er der postkasse...... Her er de offentlige registrene pip åpne...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ansvaret for lista i båthavna, og den oppdateres hver vår, etter at tildeling og fakturering av årets båtplasser er gjennomført. Den vil derfor være rimelig ajour. Det kan selvsagt skje noen små endringer i løpet av sesongen men ....

 

Jeg tar kun med navn, tlf og båtplassnummer. Lista henger på en oppslagstavle med glass og hengelås.

 

Dersom noen ikke ønsker å stå på lista vil jeg selvsagt ta hensyn til det, og stryke over vedkommende med en tusjpenn. Oppfatter ikke det som at vedkommende er full av f.. ønsker å snu verden på hodet, eller lage bråk, slik PanPan hevder.

 

Flere har spurt om å få lista tilsendt på mail, men det får de ikke nettopp pga dette med personvern.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Å bruke argumentasjonen personvern er vel egentlig noe tynn ??

 

Hva er det med båtfolk egentlig, som er så opptatt av personvern når det gjelder båten ????

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, man kan mene hva man vil om "tynn argumentasjon", men min erfaring er at enkelte kjører slik argumentasjon helt til det spissfindige hvis de er misfornøyde av en eller annen grunn.

 

Jeg tar kun med navn, tlf og båtplassnummer. Lista henger på en oppslagstavle med glass og hengelås.

 

Dersom noen ikke ønsker å stå på lista vil jeg selvsagt ta hensyn til det, og stryke over vedkommende med en tusjpenn. Oppfatter ikke det som at vedkommende er full av f..  ønsker å snu verden på hodet, eller lage bråk, slik PanPan hevder. 

<{POST_SNAPBACK}>

En liste på en oppslagstavle med glass og hengelås....

 

Navn og telefon-nr. er jo tilgjengelig for alle som leser. Dette kan man skrive av, og med de utmerkede søke-mulighetene man har på Internett finner man jo ut "hvem eieren er og hvor vedkommende bor".

 

Og som antydet foran, min erfaring er at noen er villig til å lage et skikkelig bråk selv om opplysningene er langt bedre skjermet og utilgjengelig enn når de er slått opp på en oppslagstavle i havna på Padda.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er eier av båthavna her er det jeg som har lista. Mange i havna kjenner hverandre og tar direkte kontakt, ellers ringer folk til meg og jeg tar videre kontakt med vedkommende båteier. Siden jeg er bare 2 min. biltur unna båthavna skjer det ofte at jeg selv sjekker opp fortøyninger ved uvær. Havna har pr. idag ca 100 plasser og folk blir kjent med hverandre etter hvert. Mange av åteierne har hytte eller campingvogn i området og bor opptil 2 timers biltur unna. De er derfor avhengig av at andre tar et tak hvis noe skulle skje. Hittil har det gått bra.

Link to post
Share on other sites

Behovet for en mulighet til å få tak i eiere er defintivt til stede, men jeg synes disse opplysningene bør skjermes mot fri tilgang.

 

Ankepunktet mot offentliggjøring av navn er de erfaringene svenskene gjorde etter Estonia-forliset (som de tok lærdom av) og vi i Norge gjorde etter tsunamien i jula. Ved offentligjøring av navn på omkomne forteller man også at boliger står tomme. Desverre var det da elementer i samfunnet som utnyttet dette og plyndret noen av de tomme boligene.

 

Den samme følelsen ville jeg sitte med om mitt telefonnr. og min båtplass skulle henge på offentlig sted. For en som ser min båt på brygge X plass Y fylles med mat og pikk-pakk på fredag eftermiddag vil det være liten tvil om at min bolig vil stå tom i hele helgen. En SMS og adressen min vil være kjent i løpet 5 sekunder.

 

Det er denne måten med indirekte avertering at en bolig står tom som er ankepunktet og som muligens kan komme inn under lovgivningen om personvern.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Personvern? Tja, hvorfor ikke vern om egne eiendeler?

 

Det er mange år siden man erkjente at slaur og slyslamp har sin etteretningstjeneste. Man oppdaget på verdensbasis at folk som reiste med fly var utsatt for innbrudd i vetle heimen like etter avreise. Kvifor? Jo, de ulykksaliges navn og adresse var prominent forevist på bagasjen.

 

La oss ikke undervurdere disse krapylene (ha meg unnskyldt, Krapyl, jeg mener ikke deg - tro meg!), men de har lagt seg til en forferdelig uvane, de driver research! Jfr advarsler tidligere på dette forum om fremmede som viser utilbørlig interesse for våre høyst elskede Elskerinner.

 

Det er intet i veien for at slike glogneister (også kjent som slaur og slyslamp) oppfatter en ledig bås som er merket med navn og adresse som fritt frem - de er bortreist, verdisaker kan bemektiges uten unødig interferens.

 

Kun telefonnummer? Tja.... "Hvis ukjente anrop får deg til å undre - send SMS til nitten....."

 

Maler jeg Fanden på en vegg som ikke finnes? I den grad jeg ber aftenbønn (OT - OT - OT!) så er dette med i nevnte depesje til hun der oven.

 

Jeg har selv vært i den heldige situasjon å ha fått uvurdelig hjelp og informasjon av nabo ved bryggen. Har også vært i den like heldige situasjon å kunne gi samme hjelp (i tidligere havn - ble møtt med mishagsytringer grunnet telefonering i middagshvilen - vann + gås = meg)

 

Det beste slik jeg ser det er å gjøre seg kjent med sine naboer i hjemmehavnen. Ut fra egen erfaring så biter de så langt i fra (OK, min erfaring fra Sandnessjøen tilsier det motsatte - men jeg står han av). Jeg kommer dog til å bestille båtplassens merkelapp og påføre et ikke registrert mobilnummer der. Eller kanskje kontornummeret som er permanent overført til mobilen ved ikke svar etter fem ring. Ja, det er vel rimelig intelligent, tenker jeg.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...