Jump to content

Sole mini-48 diesel motor jager på tomgang. Tips?

Biam1

Recommended Posts

Har en Sole mini 48(Mitsubishi) i båt jeg akkurat har kjøpt. Motor jager veldig på tomgang/ i fri uten belastning. Turtallet jager opp bed +\- 3-400 omdr. Selger sa det alltid hadde vært sånn og hadde aldri forsøkt å løse det. Når motor er i gir og kjøre så er det stabilt/jager ikke.

ønsker nå å finne ut av dette. Noen som har erfaring/tips om hva årsaken kan være?? ?

Redigert av Wester (see edit history)

Om innsprøytningspumpa har separat oljereservoar kan det lønne seg å skifte olje her. Oljen blir tynnet ut av små diesellekkasjer I pumpa over tid, det kan forårsake jaging. Men om dete er tilfelle på denne motoren vet jeg ikke. Noen motorer har separat reservoar, andre er koplet inn på motorens trykksmøring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 uker senere...

Hei, jeg kjenner ikke denne motoren, men jeg opplevde jaging på tomgang på min yanmar. Karakteristikken var den samme. Fikk jaging på tomgang, men jevn gange ved litt pådrag og ved belastning. 

Hos meg skyltes dette at noen av dieseldyser ikke sprayet korrekt og løste seg ved bytte av dysespisser. En annen «synder» som var under mistanke når jeg feilsøke var dieselpumpen, som også kan forårsake tilsvarende problem. 

Lykke til med feilsøkingen. Jeg følger tråden og håper du legger ut videre feilsøking og resultater :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

• 4 måneder senere...

Du har fått mange tips over her - hva har du hittil gjort av dette og annen feilsøking? Er alle fuelfilter byttet? Er dysene sjekket?
Hva er turtallet på tomgang, er det innenfor spec eller kan det være at den er justert for langt ned?

Ellers synes jeg at jaging på tomgang som forsvinner når motoren settes i gir høres ut som innsprøytningspumpe/regulator og da trenger du vel helst eksporthjelp fra et Bosch-verksted..

Her ligger alt av dokumentasjon og manualer:
http://www.solediesel.com/en-gb/support/engine/mini-48.aspx

På side 140 i manualen er det en tabell for feilsøking, ved ujevn gange: C4-L2-R4-M1 - som lengre ned viser til:
C4: DEFEKT INSPRUTNINGSPUMP
L2: FÖR HÖG OLJENIVÅ
R4: FELAKTIGA ELLER BRUSTNA FJÄDRAR I REGULATOR

M1: TILSTOPPET LUFTFILTER

Hard giring - er olje på giret byttet? Korrekt olje?

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 2 uker senere...

Brukt vintertiden til å  søke informasjon, skal til på feilsøking nå i vår. Fikk ikke mer tid i høst, og prioriterte å konservere motor før kuldegrader datte inne. Så nå er planen som følger:

Feilsøking - Sole som jager på tomgang uten belastning:

1. Ringe importøren (Bolga) tips: Litt vage svar, men jeg fulgte en feilsøk prosedyre beskrevet av dem som kan indikere at det ikke er noe veldig     alvorlig feil. Får korrekt maksturtatll og den jager heller ikke under beltastning (i gir). Litt høy tomgang. Status: Utført
Sjekket også luft filter - OK

2. Rengjøre diesel tank. Status: Tatt ut tank og skal begynne med regngjøring. Var MYE grums i tanken og morken påfyllingsslange og lufteslange også. Status: Under arbeid.

3. Skifte/rense diesel filtre og drenere vann hvis vann i vannutskiller + sjekke alt av slanger

4. Sjekke/skifte/etterfylle olje på dieselpumpe (mener den har egen olje)

4. Montere tank igjen og kjøre lufte prosedyre på diesel system

5. Starte opp og se om det er samme symtomer enda.

6. Sjekke dyser - Bytte dysespisser? Fagfolk?

7.  insprøytningspumpe/regulator (sentrifulgalvekter)må da ha hjelp av fagfolk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...