Biam1 Startet 6.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2019 (redigert) Har en Sole mini 48(Mitsubishi) i båt jeg akkurat har kjøpt. Motor jager veldig på tomgang/ i fri uten belastning. Turtallet jager opp bed +\- 3-400 omdr. Selger sa det alltid hadde vært sånn og hadde aldri forsøkt å løse det. Når motor er i gir og kjøre så er det stabilt/jager ikke. ønsker nå å finne ut av dette. Noen som har erfaring/tips om hva årsaken kan være?? ? Redigert 6.Oktober.2019 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 6.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 . Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 7.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Vet du status på dieselfilter? Hvis ikke, så ville jeg forsøkt å bytte det/disse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Om innsprøytningspumpa har separat oljereservoar kan det lønne seg å skifte olje her. Oljen blir tynnet ut av små diesellekkasjer I pumpa over tid, det kan forårsake jaging. Men om dete er tilfelle på denne motoren vet jeg ikke. Noen motorer har separat reservoar, andre er koplet inn på motorens trykksmøring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Biam1 Svart 7.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Takk dere, sjekker ut disse tipsene! :) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Ingen som ha Sole her, og har vært borte i liknende problem?? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Antar Luft i dieselsystemet.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
index Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Ikke sikkert det er noe galt. Hvis den alltid har vært sånn så skal den kanskje være sånn. Jeg ville ha sjekket med en merkeforhandler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Biam1 Svart 31.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 . Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 Jeg har en sole mini 62. Den jager ikke på tomgang. Har ellers ikke noen gode forslag til utbedring. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 1.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2019 Takk - Håper på å treffe noen med samme problem og en mulig løsning ;) @kiktor forøvrig - Vært fornøyd med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.November.2019 Del på Facebook Svart 1.November.2019 Snakket med disse? https://www.bolgamaritime.no/produkter Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 1.November.2019 Del på Facebook Svart 1.November.2019 Er fornøyd med motoren ja. Kjøpte den brukt for 4 år siden. Tok ut en status marine 42 hk og satt inn denne. Går som ei klokke. Motoren jeg har er fra førsten på 2000 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 1.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2019 Så bra @kiktor? Er din også litt «brutal» i girkasse? Smeller litt ved ut/inn av gir? Ikke så «smooth»/ myk i gir som en del andre motorer... Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 2.November.2019 Del på Facebook Svart 2.November.2019 Ja den er litt rar på en måte. Jeg må ofte lirke den fra revers til fri. Den går ofte rett i framover istedet for fri. Mulig jeg burde ha bytte kontrollboksen. Den er også litt brutal når den går i gir. Girkassa heter smi-r2 . Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 2.November.2019 Del på Facebook Svart 2.November.2019 Hei, jeg kjenner ikke denne motoren, men jeg opplevde jaging på tomgang på min yanmar. Karakteristikken var den samme. Fikk jaging på tomgang, men jevn gange ved litt pådrag og ved belastning. Hos meg skyltes dette at noen av dieseldyser ikke sprayet korrekt og løste seg ved bytte av dysespisser. En annen «synder» som var under mistanke når jeg feilsøke var dieselpumpen, som også kan forårsake tilsvarende problem. Lykke til med feilsøkingen. Jeg følger tråden og håper du legger ut videre feilsøking og resultater Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Biam1 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 Takk for gode innspill @VegJoh ?? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Har du sjekket om vannutskilleren er full av vann? Hvis ikke så tapp ut denne. Har hørt at dette kan føre til ujevn gange. Denne burde du finne i nærheten av motoren før dieselen går inn i dieselfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 4.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2019 Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 13.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 Noen flere med tips/erfaring her!? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 Trodde at det var sliten dieselpumpe som gjorde denne jagingen. Er det noen sentifugalvekter som trøbler eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 Du har fått mange tips over her - hva har du hittil gjort av dette og annen feilsøking? Er alle fuelfilter byttet? Er dysene sjekket? Hva er turtallet på tomgang, er det innenfor spec eller kan det være at den er justert for langt ned? Ellers synes jeg at jaging på tomgang som forsvinner når motoren settes i gir høres ut som innsprøytningspumpe/regulator og da trenger du vel helst eksporthjelp fra et Bosch-verksted.. Her ligger alt av dokumentasjon og manualer: http://www.solediesel.com/en-gb/support/engine/mini-48.aspx På side 140 i manualen er det en tabell for feilsøking, ved ujevn gange: C4-L2-R4-M1 - som lengre ned viser til: C4: DEFEKT INSPRUTNINGSPUMP L2: FÖR HÖG OLJENIVÅ R4: FELAKTIGA ELLER BRUSTNA FJÄDRAR I REGULATOR M1: TILSTOPPET LUFTFILTER Hard giring - er olje på giret byttet? Korrekt olje? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Biam1 Svart 13.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 Takker for alle gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 14.Mars.2020 Del på Facebook Svart 14.Mars.2020 15 hours ago, Wester said: Takker for alle gode tips! - hva har du hittil gjort av dette og annen feilsøking? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Biam1 Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 Brukt vintertiden til å søke informasjon, skal til på feilsøking nå i vår. Fikk ikke mer tid i høst, og prioriterte å konservere motor før kuldegrader datte inne. Så nå er planen som følger: Feilsøking - Sole som jager på tomgang uten belastning: 1. Ringe importøren (Bolga) tips: Litt vage svar, men jeg fulgte en feilsøk prosedyre beskrevet av dem som kan indikere at det ikke er noe veldig alvorlig feil. Får korrekt maksturtatll og den jager heller ikke under beltastning (i gir). Litt høy tomgang. Status: Utført Sjekket også luft filter - OK 2. Rengjøre diesel tank. Status: Tatt ut tank og skal begynne med regngjøring. Var MYE grums i tanken og morken påfyllingsslange og lufteslange også. Status: Under arbeid. 3. Skifte/rense diesel filtre og drenere vann hvis vann i vannutskiller + sjekke alt av slanger 4. Sjekke/skifte/etterfylle olje på dieselpumpe (mener den har egen olje) 4. Montere tank igjen og kjøre lufte prosedyre på diesel system 5. Starte opp og se om det er samme symtomer enda. 6. Sjekke dyser - Bytte dysespisser? Fagfolk? 7. insprøytningspumpe/regulator (sentrifulgalvekter)må da ha hjelp av fagfolk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.