Jump to content

Vann i drev VP 290 DP-E?

Maufen

Recommended Posts

Hej Alla,

Skulle vilja ha er hjälp med att förstå hur nedan är möjligt. Handlar om 2 st Volvo Penta drev 290 DP-E från 1995. Använder Syntetisk 75W-90 från Swedol.

Förra året hade jag fått lite vatten i oljan på SB drev, BB drev OK. Jag lokaliserade felet till växelmekanismen, det bubblade med läckspray vid det högre trycket (1,2 bar). Jag packade om och provtryckte (0,5 samt 1,2 bar i 15 min) samt drog vakuum (-0,2 samt -0,4 bar i 15 min) alla tryck var superstabil oavsett hur mycket jag roterade axlarna, "växlade" etc. Jag tänkte nu var allt på banan fyllde på ny olja. Bägge dreven har fungerat fint i sommar. Förra helgen tog vi upp båten och skulle då i samband med detta byta oljan i dreven och upptäcker då till min förvåning att det fortfarande ser ut att vara vatten i oljan främst i SB (se bild nedan, oljan har stått i cirka 1 vecka i botten ser man vattnet). Idag har jag provtryckt och vakuumdraget SB drevet för att se om jag kunde lokalisera vilken packning/packbox som nu gav vika, men trycket och vakuumet var som förra året superstabilt.

Sprayade med läckspray men inget bubblande någonstans ?!?! Hur är det möjligt?

Tänker packa om bägge dreven då detta var minst 10 år sedan sist men det känns lite olustigt att man inte kan hitta läckaget?

Tacksam för alla idéer som kan hjälpa mig förstå hur detta är möjligt.

71828469_2496935130389819_6080076839475216384_o.jpg.175a1fd630e4611eb5c4c51242754662.jpg72270001_2496936203723045_5816450402521972736_o.jpg.633e04e4087e65c1f8f155f060d69ee1.jpg

Maufen skrev for 8 timer siden:

Hej Alla,

Skulle vilja ha er hjälp med att förstå hur nedan är möjligt. Handlar om 2 st Volvo Penta drev 290 DP-E från 1995. Använder Syntetisk 75W-90 från Swedol.

Förra året hade jag fått lite vatten i oljan på SB drev, BB drev OK. Jag lokaliserade felet till växelmekanismen, det bubblade med läckspray vid det högre trycket (1,2 bar). Jag packade om och provtryckte (0,5 samt 1,2 bar i 15 min) samt drog vakuum (-0,2 samt -0,4 bar i 15 min) alla tryck var superstabil oavsett hur mycket jag roterade axlarna, "växlade" etc.

Idag har jag provtryckt och vakuumdraget SB drevet för att se om jag kunde lokalisera vilken packning/packbox som nu gav vika, men trycket och vakuumet var som förra året superstabilt.

Sprayade med läckspray men inget bubblande någonstans ?!?! Hur är det möjligt?

Tacksam för alla idéer som kan hjälpa mig förstå hur detta är möjligt.

Var drevet fullstendig drenert slik at du er helt sikker på at du testet i gass-fase?

Dersom sjalteakslingen er en aning slitt så kan du bevege den i foringen og det har stor betydning om den står i F-N-B når du tester.

Jeg beveger denne under testforløpet og ser ofte at det lekker i en spesiell posisjon men er "superstabil" i andre posisjoner...:sweat:

Forvirrende og frustrerende.

Dersom peilepinne/påfylling eller tappeplugg lekker er det kun dårlig arbeid/ dårlige deler som er årsaken....

Det er betydelige mengder vann i prøven din. Hvor mange timer har du kjørt?

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 34 minutter siden:

Du er jo en handymann så du kan lage vacuum med oljeskiftepumpa og trykk med sykkelpumpe/ballpumpe

En dekkventil blir tilbakeslagsventil og manometeret til å måle ladetrykk med er jo topp til trykktestene...  :thumbsup:

Gi meg heller noen ledninger :giggle:

Jeg tror jeg lar verkstedet gjøre det denne gang. (de skal bytte kryss uansett) 

Grunnen et at hvis det lekker rundt akslingen, så mener jeg det er pga en skade som skjedde pga tyveri. Jeg synes det er veldig rart at ikke verkstedet sjekket olja. (det ble kun byttet propeller og sjekket om akslingene var rett) 

Hvordan gjenger det til dette? Er jo utrolig greit å kunne gjøre dette selv?

@Maufen, den testeren så jo super ut :thumbsup: 

Har du flushet igjennom drevet? Hva brukte du?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden:

Jeg tror jeg lar verkstedet gjøre det denne gang. (de skal bytte kryss uansett) 

Grunnen et at hvis det lekker rundt akslingen, så mener jeg det er pga en skade som skjedde pga tyveri. Jeg synes det er veldig rart at ikke verkstedet sjekket olja. (det ble kun byttet propeller og sjekket om akslingene var rett) 

Hvordan gjenger det til dette? Er jo utrolig greit å kunne gjøre dette selv?

det skjønner jeg godt.

Gjenger: Jeg laget en fittings til oljepåfyllingsporten på DPE, ganske sikker den er lik på alle 280 også, tror jeg kommer meg hjem til lørdag, skal sjekke gjenger da.

Var drevet fullstendig drenert slik at du er helt sikker på at du testet i gass-fase?

Är inte säker på detta, jag sköljde inte det iallafall så det kan ha "stått" lite gammal olja kvar. Skulle man kunna "skölja" drevet med något innan man fyller på med ny olja? Diesel?

Dersom sjalteakslingen er en aning slitt så kan du bevege den i foringen og det har stor betydning om den står i F-N-B når du tester.

Jeg beveger denne under testforløpet og ser ofte at det lekker i en spesiell posisjon men er "superstabil" i andre posisjoner...:sweat:

Forvirrende og frustrerende.

Min Norsk är inte 100%, när du menar sjalteakslingen är det propelleraxel eller ingående axel till drevet? När jag sätter på tryck eller vacuum 

så har jag roterat propelleraxel med växeln i alla lägen F,N,B inget händer med trycket. Det som jag inte gjort är rotera ingående axel (drivknutan) men om det skall komma in vatten där måste det väl vara hål i bälgen?

Eller menar du att propelleraxeln i glapp i längs led?

Dersom peilepinne/påfylling eller tappeplugg lekker er det kun dårlig arbeid/ dårlige deler som er årsaken....

Jag skall testa att sätta tryck ifrån oljestickhålet också, har bara testat ifrån oljeavrinningshålet. Detta för att utesluta om det är läckage där.

Det er betydelige mengder vann i prøven din. Hvor mange timer har du kjørt?

Det är 2 st flaskor till varje drev (cirka 2,7 l per drev)

Jag tycker att BB drev är OK, eller vad säger ni?

Vet inte hur många timmar men cirka 400 nm i år, mest i marsch 24 knop men en del i 7 knop också.

Tack för hjälpen !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...