Jump to content

Feil alder på kjøpt seilbåt !


Pinne

Recommended Posts

Har kjøpt meg en seilbåt som i alles tro er en -83 mod, og jeg er 3. eier.

Men da jeg skulle sjekke i LYS registeret fant jeg båten registrert der av første eier som en -81 mod !

 

Båten er forøvrig 32 fot av et meget kjent merke og på alle måter godt tatt vare på,

og har kostet meg ca. 360.000,- ++

 

Så nå lurer jeg på om dette er noe jeg bør reklamere på til selger, eller om det ikke betyr noe.

 

Mvh

Fornøyd kjøper så langt :sailing:

Redigert av Pinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selger visste nok ikke om dette, jeg vil tro det.

 

Båten er velholdt og betydelig oppgradert, så den er verdt pengene.

Jeg tenkte vel heller på den dagen jeg selv skal selge den og må opplyse korrekt årstall,

og hvis jeg da må ned noen 10.000 i forhold til en 2 år nyere :confused:

 

Salg om ca. 2 år er en reell situasjon, jeg er nok like sterkt besmittet av 3 fot`s syken som mange andre. :cool:

Link to post
Share on other sites

Hulda har nok rett. en kjøpsretslig mangel er det, uansett, når selegrs opplysningom byggeår ikke stemmer. Men mangelens betydninger beskjeden. Det er jo ikke med båt som med bil, at årsmodellen er viktigere enn det meste annet. Båter er jo så indivduelle, både i utstyr og vedlikehold, slik at den generelle tilstanden teller mer enn et par år feil i selgers opplysning.

 

Det er neppe noe å bry kongerikets domstoler med, men du burde jo la selgeren avstraffe med overlevering til deg av en flaske godt fluidum for å gjøre opp for sitt mistak.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke bry en hyggelig båtselger med et par år fra eller til.

Og fludium trenger han ikke komme med heller, nedi bordet var det velfylt med diverse

svært utsøkte skotske kvaliteter :drink:

Hyggelige folk som egentlig ikke skulle selge båten....før de plutselig så en annen til salgs med akkurat de ekstra 6 fotene som de alltid hadde følt manglet :diving:

Redigert av Pinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Årsmodell av båt regnes etter når den sjøsettes for første gang. Om båten er bygd f.eks. i 1981, men sjøsatt i 1983 regnes den som 1983 modell. Det har vært flere saker, som bla. er tatt opp med forbrukerkontoret, som sier at årsmodell skal beregnes slik.

 

Det er det samme med bil, det er registreringsåret som angir den offisielle årsmodell, selv om produksjonsmodellen er fra tidligere år.

 

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Var borti det samme for to år siden. Vi ble imidlertid oppmerksom på forskjellen før vi kjøpte båten. Den var opplyst til å være en 1985 mod. På reg. plata stod det imidlertid 1982. Vi påpekte saken, og selger måtte si seg enig. Han hadde kjøpt den i den tro at det var en 1985 mod. men hadde ikke sjekket.

 

Vi kjøpte imidlertid båten til prisforlangende likevel. kom til at de 3 årene ikke hadde noen betydning. Vedlikeholdet og inntrykket av båten betydde mer enn alderen.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Svigerfar kjøpte en Nord West 740 i fjor og fikk opplyst at det var en 87 modell. Ved nærmere sjekk etter at handelen var gjort så viste det seg at det var motoren som var 87 modell mens båten var en 81 modell. Selger slo av 10-12% (noen og 20000) av kjøpesummen. Han solgte den 2 måneder senere for 40000 mere enn han selv gav (da med opplysning om riktig årsmodell). Noen år fra heller til på selve båten har nok ikke så mye å si for prisen.

 

Jeg synes at alderen på motoren er viktigere. En båt overlever ofte flere motorbytter og jo nyere motoren er jo bedre er det. Feil årsmodell på motoren synes jeg derfor er litt værre spesielt de som ved en feil (?) oppgir nyere typebetegnelser (generasjon) på motoren enn den egentlig er. Har sett flere annonser hvor selger har skrevet at motoren er en TAMD 31 mens det har vært avbildet en TAMD 30 i salgsannonsen. Dette er en alvorlig feil. Andre selger 40 motoren til Volvo som 90 modeller mens den gikk ut av produksjon i 86.

Link to post
Share on other sites

Litt sprikende meninger her med henhold til hvordan årsmodell defineres.

Jeg Kjøpte ny båt i år, hentet den på fabrikken i mars. Registrerte den og sendte med kjøpekontrakt og alle relevante papirer. På mitt registreringspapir står der 2004 modell.

I fabrikkasjonsdokkumentasjon står alle data inkl. dato når motor ble montert. Båten ble rullet ut av prod. lokaler og inn på lager en dag i desember 2004.

Hva sier jeg den dag jeg skal selge båten 2004 eller 2005 modell?

Altså, første gang sjøsatt i mars 2005.

Link to post
Share on other sites

Litt sprikende meninger her med henhold til hvordan årsmodell defineres.

Jeg Kjøpte ny båt i år, hentet den på fabrikken i mars. Registrerte den og sendte med kjøpekontrakt og alle relevante papirer. På mitt registreringspapir står der 2004 modell.

I fabrikkasjonsdokkumentasjon står alle data inkl. dato når motor ble montert. Båten ble rullet ut av prod. lokaler og inn på lager en dag i desember 2004.

Hva sier jeg den dag jeg skal selge båten 2004 eller 2005 modell?

Altså, første gang sjøsatt i mars 2005.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er vel to forskjellige ting?? Registrert årsmodell blir tatt rett ut av HIN-koden, der er to tall som angir produksjonsår. Men "årsmodell" i vanlig tale kan likevel være det år båten er sjøsatt. I alle fall om det ikke er mange år i forskjell ... :smiley:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Hva sier jeg den dag jeg skal selge båten 2004 eller 2005 modell?

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noe problem det da? Kan du ikke si akkurat det samme som du har sagt her om når båten er bygget og sjøsatt? Trenger du en kort overskrift i annonsen, kan du vel skrive 2004/2005 modell, og så forklare resten i hovedteksten?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det bør være modell året som bestemmer, slik som på bil.

Utifra årstallet skal du kunne se hva som er evt. fornyelser og endringer/forbedringer på båten.

 

Min første seilbåt var en utstillingsmodell som hadde stått tørt og godt i 4 år på Sjølyst.

Den var produsert i -77, og modellen var en -77 utgave. Den skal ikke kunne florere på markedet som en-81 modell pga. at den først da fikk vannkontakt. Det blir feil.

 

Produksjonsår/modellår fra fabrikk får gjelde, uansett om båten er tørr eller våt. :nono:

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå har sendt diverse mailer rundt om det finnes LYS-bevis og omregg av nummer, har jeg fått i svar at båten ble første gang registrert i Norge i 1978, eier har sagt 1980. To år er ikke så mye egentlig, men mest sannsynelig er båten enda ett eller 2 år eldre siden den har hatt en engelsk eier rett etter at den kom ut fra værftet, hva syntes dere jeg burde gjøre her, mest annsynelig viste ikke selger om dette, men han lofte oss også masse papirer på båten, men dette har jeg heller ikke fått. JEg bare lurer på hva dere ville gjort??

Link to post
Share on other sites

Det har jeg funnet ut av for lenge siden :smiley: men det fantes ikke i databasen, men har nummer i seilet som jeg skulle omregistrere før jeg får registrert no nytt målebrev, men fikk mail tilbake at båten måtte være eldre enn 1978 da det var første gang den ble registrert i norge i sin tid. Det hadde vært mye enklere om det kunne godt ann å få litt kontakt med importør da jeg kunne kanskje funnet et svar om hvor gammel båten er

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...