pirlo Startet 8.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2019 Hei! Har vært hyppig gjest på dette forumet i flere år, men pga den eminente søkefunksjonen har det sjeldent vært nødvendig å skrive noe. Denne gangen tror jeg dog det behøves et bilde og noen ord før jeg kan slå meg til ro. Kjøpte i sommer min tredje seilbåt. Mine to foregående båter har hhv vært typen ‘velholdt båt, stelt av meget teknisk kompetent eier etter beste Båtplassen-standard’ og av typen ufrivillig prosjekt, kjøpt med hjertet og følelser uten å være særlig fornuftig. For nåværende båt har jeg valgt å gå for en mellomting, da jeg godt kan like litt småfiks, samtidig som jeg setter pris på at båten i det minste kan brukes mens jeg fikser. Nok om det. Jeg inspiserte båten i to omganger før jeg kjøpte, men fikk ikke med meg at det kommer inn små mengder vann gjennom rorgjennomføringen før jeg var vel hjemme i ny havn. Som bildet forhåpentligvis viser er det snakk om små mengder, men jeg tenker at det gjerne kan bli verre etterhvert. Så vidt jeg kan se er det ingen greasenippel for smøring. Ser ut til å være en pakning som klemmes fast med noen muttere. Mitt første spørsmål er egentlig om det vil være noen fare å skru løs den øverste delen av denne koblingen nå for å se hva som er brukt som tetting? Det ser mest ut som en gummipakning. Båten ligger på vannet, og jeg har ikke vært borti liknende problemstilling tidligere. Bør jeg ta båten på land før jeg rører dette, mtp om noe skulle ryke? Fint om noen kunne kommet med en tilbakemelding dersom å skru på dette mens den ligger på vannet er «det dummeste du kan gjøre» :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Her er det nok talgpakning tilsvarende slik som er vanlig på propellakslinger. Det ser ut som at du fortsatt har litt å stramme på. Du kan prøve å stramme glanden ved å stramme mutterene med ca en omdreining. Lekker det fortsatt, så kan du stramme litt og litt på hver mutter til det slutter å lekke. Det skal ikke være stor motstand i mutterene, så du må ikke stramme for mye, derfor er det en mutter ekstra for å låse dei fast. Sitér dette innlegget Link to post
pirlo Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Takk! Da skal jeg gjøre et forsøk en av de nærmeste dagene! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 En merkelig pakkboks Det er vell noen med maken båt som vet eller Forhandler som en kan spørre. Det ser ut som noe gummi , Kan det være en sprengt Simmerring?? Litt stor klaring i Glan til å være en normal Glan med talgpakning. Tror jeg hadde latt det lekke til du er på land. er min mening ut fra foto. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Omtrent identisk med min pakkboks på propellaksel, og den er av talgtype. Så jeg kan aldri tenke meg at det er noe annet enn talg her heller. Ville løst låsemutrene, strammet opp en halv til en tørn og se om lekkasjen stoppet. Skal som regel ikke mye til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Enig, men når det tyter ut gummi mellom aksel og glan blir jeg skeptisk. Det er utrolig hva enkelte kan finne på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pirlo Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 9 minutes ago, Roger jo said: Enig, men når det tyter ut gummi mellom aksel og glan blir jeg skeptisk. Det er utrolig hva enkelte kan finne på. Mulig det er et lite vannspeil her som gir inntrykk av det. Jeg skal tørke opp litt og se på det før jeg eventuelt skrur litt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Hvor ser du gummi? Jeg ser bare vann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 (redigert) pirlo skrev for 21 timer siden: Jeg inspiserte båten i to omganger før jeg kjøpte, men fikk ikke med meg at det kommer inn små mengder vann gjennom rorgjennomføringen før jeg var vel hjemme i ny havn. Som bildet forhåpentligvis viser er det snakk om små mengder, men jeg tenker at det gjerne kan bli verre etterhvert. Så vidt jeg kan se er det ingen greasenippel for smøring. Ser ut til å være en pakning som klemmes fast med noen muttere. Mitt første spørsmål er egentlig om det vil være noen fare å skru løs den øverste delen av denne koblingen nå for å se hva som er brukt som tetting? Det ser mest ut som en gummipakning. Båten ligger på vannet, og jeg har ikke vært borti liknende problemstilling tidligere. Bør jeg ta båten på land før jeg rører dette, mtp om noe skulle ryke? Fint om noen kunne kommet med en tilbakemelding dersom å skru på dette mens den ligger på vannet er «det dummeste du kan gjøre» :) index@ Mulig jeg har sterkere briller. Leste innlegget og kikket nærmere på bilde. det ser merkelig ut for meg, Redigert 9.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pirlo Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Da har jeg vært nede i båten og dratt til litt. Det kommer uansett så små mengder at jeg nok bare får følge med framover på om det hadde noen effekt. Det meste av metall der er ganske irret, så jeg tenker jeg venter til båten er på land til våren før jeg forsøker på en demontering. Legger ved et par bilder av gjennomføringen etter at jeg har tørket bort litt vann. Framstår ganske hardt/forsteinet den tettemassen når jeg tar på det iallefall... Takk for gode råd så langt! Sitér dette innlegget Link to post
pirlo Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2019 Da har det gått noen dager siden jeg strammet boltene. Helt tørt i dag, så da anser jeg sagaen som avsluttet for denne gang. Takk for gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2019 Godt at det ordnet seg Ser der er en del til å stramme på, så det går sikkert minst 10 år til før du trenger å bytte talgpakning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.