Jump to content

Mikuni MY16 dieselvarmer, oppgradering for å redusere støy

_Bliss_

Recommended Posts

Har en Mikuni MY16 i båten. fungere helt fint, men synes den støyer i det meste laget.

vurderer nå om jeg skal gjøre noen oppgraderinger for å reduser støyen, eller om jeg skal skifte til en kinavarmer og samtidig få mer effekt.

Mikuni MY16 har 55mm uttak på varmeren. Hos meg virker det som at det er brukt 50mm rør, da alle rørene er splittet i endene for å få tredd de inn på stussene som er 55mm.

Tenker på om jeg skal skifte ut alt av rør til 60mm, samt montere lyddemper. Det bør vel gi en positiv effekt. Mtp at uttaket på varmeren er 55mm vil det da ha noen hensikt å gå opp til 60mm?

Usikker på om det er mulig å skifte stussen på selve varmeren, ser ikke slik ut.

Den hører ut som et fly fra utsiden, så en lyddemper på eksosen må også til.

Usikker på om jeg skal skifte den ut med en kinavarmer på 5kW. 

Må vel i tilfelle kjøpe inn nye rør, lydemper til den også. er vel ikke brukende det som følger med?

og hvordan er de mtp støy?

Det er helt klart en fordel å gå litt opp på rørdimensjonen. Struping av luftstrømmen gir mindre varme og mer støy, men om en dimensjonsøkning vil gi ønsket effekt er jeg usikker på. Du bør også tenke på en lyddemper på varmluftsiden, i tillegg til en på eksos dersom du velger å beholde Mikuni'en. Dersom du går for 5 kw kinavarmer må du i alle fall øke dimensjon på luftslangene. Vurder også om det er mulig å bruke gammel skroggjennomføring. Den jeg fikk før helga var beregnet for 70 mm. Men disse finnes i mange varianter. 

Kjetil Solheim skrev for 3 timer siden:

Det er helt klart en fordel å gå litt opp på rørdimensjonen. Struping av luftstrømmen gir mindre varme og mer støy, men om en dimensjonsøkning vil gi ønsket effekt er jeg usikker på. Du bør også tenke på en lyddemper på varmluftsiden, i tillegg til en på eksos dersom du velger å beholde Mikuni'en. Dersom du går for 5 kw kinavarmer må du i alle fall øke dimensjon på luftslangene. Vurder også om det er mulig å bruke gammel skroggjennomføring. Den jeg fikk før helga var beregnet for 70 mm. Men disse finnes i mange varianter. 

Ville nok montert en lyddemper ja. Men har det no for seg med 60mm rør når uttaket på varmer er 55mm? Da vil flaskehalsen bli her. Tenker også på muligheten for å montere potmeter for å regulere vifte hastighet. Det vil nok redusere støyen en del. Noen som har prøvd dette?

• 4 uker senere...

Har gjort noen endringer for å redusere støy. Endret til 75mm rør ut fra varmer, 75mm lydfelle og videre til y gren 60mm.

Lydemper montert på forbrenningsluft og eksos. Støyen er redusert, men må nok innse at my16 rett og slett støyer..

Etter montesje av lyddemper på eksos brukte jeg eksosbandasje fra biltema. Det ble en merkelig lukt etter at jeg startet varmeren igjen. Er det vanlig at eksosbansje avgir lukt i starten?

Den støvet mye når jeg la den på også, håper dette avtar etter at den har blitt varmet opp nonen ganger. Hvis ikke et det tape som tåler mye varme som kan legges runt for å hindre støv i spre seg?

Har brukt denne bandasjen:

https://www.biltema.no/bil---mc/tuning/eksosror/eksosbandasje-2000032773

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...