Jump to content

Sikkert vann? - Sikre et slangeopplegg for sjøvann inn til pentry


Kalle_Anka

Recommended Posts

Skal bytte skroggjennomføringer i seilbåten til en kamrat å trenger noe input om hvordan slangeopplegget bør designes

for at det ikke skal bli ubåt på en gang.


Her er det sjøvann som brukes til V.vann og K.vann på dusj, bysse og do.

Han bruker båten i Stockholms skärgård og i Mälaren, der vannet er brekkt resp ferskvann.

Ferskvannsystemet er et eget system med en liten ferskvannstank.

Så den har alltså to sett blandere på bysse til matlagning.


Sjøvannsystemet har også noen store vannfilter, en trykkvannpumpe og varmtvannsberedere.


Tror det meste utenom de 3 punktene der vann skal tas ut er plassert under vannlinje.

Som jeg ser det så stelles det då litt krav på (minimum) de komponentene som kommer under vannlinje.

 
Er ikke sikker på rekkefølgen det er koblet in på men vi kan kanske gå ut fra at det er koblet slik og at det er 1/2" dimensjoner.

 

 


                                                                                                         /    Oppvask bysse

                                                                              VV.Beredere     -      Vask på do

                                                                          /                              \    Dusch

Skroggf. -  Filter  -  pumpe   -    T-stykke        -|

                                                                          \                              /    Oppvask bysse

                                                                               Kaldt vann       -      Vask på do

                                                                                                         \    Dusch

                                            

 


Jeg ser noen utfodringer direkte, men regner med dere finner noen fler og forhåpningsvis gode løsninger=)

Han er også nøye med å stenge bunventiler da båten ikke er i bruk.

 

  •     Ved en lekkasje FØR pumpa , trengs det antihevert for å stoppe hevert?
  •     Hvordan skal en hevert plasseres og er det noen tilfeller den ikke hjelper?
  •     Lekkasje ETTER pumpe må forhindres med et timerrele på pumpe som kjører maks 5 min.
  •     Ved lekkesje ETTER en strømløs pumpe,  skal en stole på att ventilerne i pumpen holder tett nok for å forhindre store lekkasjer?
  •     Lekkasje ETTER pumpe på trykksiden vil være begrenset takk vare 5 minuter maxtid på pumpe og at det er lettere å oppdage da pumpe ikke vil bygge trykk og fortsette gå.

 

Kvalitet på installasjonsmateriel er også en faktor.

  •     Finner ikke 1/2" T eller Y-kobling i brukbar kvalitet. tips?
  •     Hvilken slangekvalitet skal brukes, er den røde/blå vannslangen god nok? eller fiberarmerad pvc? men ikke til varmtvannet..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette ser etter min erfaring helt fint ut, men det er som du sier viktig å bruke produkter av god kvalitet.

 

Personlig har jeg meget gode erfaringer med TrueDesign skroggjennomføringer og kuleventiler.

Disse er I kompositt materiale med meget gode test resultater.

Monterte det på min båt for 6 år siden og alle kranene går like lett I dag, til og med på septiken.

 

Om jeg skulle lagt opp nytt rørsystem I min båt nå, ville jeg nok valgt speedfit fra f.eks. Maritim eller tilsvarende.

De har nok også de fleste koblingene du trenger inklusive t-stykker.

Se Speedfit utvalget her...

 

Jeg har ingen erfaring med dette systemet, men har mer tro på disse enn de røde og blå slangene, spesielt på varmtvann.

 

Fra kuleventilen må du bruke en armert slange opp til filteret/pumpen.

Har du mulighet til å montere filter og pumpen, over vannlinjen reduseres faren for lekkasjer endel.

 

Kan sikkert være greit med en timer på pumpen så den går en begrenset tid, men tror nok jeg selv ville satset på en lensepumpe med flottør som tok unna det som evt. vannpumpen ville sendt inn, og husk å stille timeren så du rekker en dusj.

 

I tillegg er det viktig å bruke dobbelt sett med syrefaste slangeklemmer, på alt under vann - og I dette tilfellet kanskje hele veien.

 

Lykke til

 

Fernanda

 

:flag:

 

 

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...