Jump to content

Varmtvannsbereder, lure plasseringer i Bavaria 42C?


Werlin

Recommended Posts

Vi har et elektrisk problem med varmtvannsberederen i Havelle. 

Og takket være god hjelp herfra tidligere har vi kommet til at vi enten må bytte hele varmtvannsberederen, eller bytte elektrisk innmat i den vi har.
Å bytte innmaten frister lite, og med liten prisdifferanse ønsker vi heller å kjøpe ny varmtvannsbereder.
Men, vi er glad i å dusje og synes tanken som nå står i (20L) er for liten. Problemet er at det i benken bak på Havelle (som er en Bavaria 42 cruiser fra 2007) ikke er så altfor stor plass. Vi har ca. 63x36x32 uten å mikke alt for mye. Noen som har noen lure løsninger for hvordan man kan få mest mulig varmtvann i en Bavaria rundt 40 fot?

 

Alternativt lurer vi på om man kan ha to varmtvannsberedere? Tanken er at det er mye plass under sengen i forpiggen som kunne brukes. Er det mulig via et par kraner å bruke en varmtvannsbereder (den vi allerede har installert) når vi har motorvarme, og en annen når vi har elektrisitet?

Link to post
Share on other sites

Ben Sin skrev 33 minutter siden:

Vi har varmtvannstanken under seng i BB akterkabin. Mener den er 40 liter. Akkurat nok plass. Er i ferd med å installere vannvarmer på denne. Da blir det aldri tomt for varmtvann. B39C. 

 

Det håper vi å få installert også, men det blir nok neste år.

Husker du hva slags varmtvannstank dere har @Ben Sin?

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert vannvarmer i min Bavaria også og etter at den kom ombord gjør det ingen ting at tanken er liten (noen og 20 l). Har du vannvarmer er det kanskje heller ikke så nøye at du ikke kan koble til 220 volt så en mulighet er jo å droppe bytte av tank å gå rett på vannvarmer? Jeg har en Eberspacher d5w i min. Kurant å montere, har den koblet til bereder og noen vifter for oppvarming av båten. 

Link to post
Share on other sites

Ben Sin skrev On 11.10.2019 at 11.22:

Sjekker neste helg. Blir dessverre på land denne helgen. Skal dobbeltsjekke størrelsen også. 

Det hadde vært helt topp! :)

 

Sebaldus skrev On 11.10.2019 at 8.34:

Jeg har montert vannvarmer i min Bavaria også og etter at den kom ombord gjør det ingen ting at tanken er liten (noen og 20 l). Har du vannvarmer er det kanskje heller ikke så nøye at du ikke kan koble til 220 volt så en mulighet er jo å droppe bytte av tank å gå rett på vannvarmer? Jeg har en Eberspacher d5w i min. Kurant å montere, har den koblet til bereder og noen vifter for oppvarming av båten. 

Har vurdert det, men det blir enda mer installasjon. Vi har gjort en del med Havelle i år, og kunne tenke oss å "kun" ta vanlig jobb og vedlikehold neste år og ikke lage mer jobb for oss selv.
Men, vi har dette i bakhodet når vi ser på bereder - vi forestiller oss at vi vil ha egen sløyfe til vannvarmeren (men kan overbevises om noe annet).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...