Jump to content

Honda 40hk 96 modell går urent og mangler turtall

Lars K

Recommended Posts

Jeg har en Honda 40hk som ikke går som den skal.   Den starter greit, men går ujevnt og mangler turtall på full gass.

Jeg har byttet bensinslange og koblinger, prøvd en annen tank, nye plugger.  

Blæra på bensinslangen blir hard når jeg pumper og motoren reagerer heller ikke på å pumpe mes man kjører. 

Kan det være så enkelt som å rengjøre forgassere, event. dårlig bensinpumpe?  Eller noe annet?

Bare for å nevne det, så har jeg hatt av boksen foran forgassere og sjekket alle bolter på forgassere og innsug.

Har sprayet startgass rundt omkring for å sjekke etter falskluft, men ingen forskjell.

Jeg hører den går på alle 3 sylindre, den går ganske greit på tomgang og full gass.  Men den har dette ujevne mellomregisteret. og mangler futt på toppen.  Gikk ned fra 13" I stigning til 11"  uten forandring I turtallet på full gass.  

Den ligger litt vanskelig til I en innsjø, eller skulle jeg tatt forgasserrens med engang.  Kommer til å gjøre det når jeg tar den opp før vinteren.

Men jeg lurer litt på den vacuumklokka som er koblet sammen med gasstaget, hva gjør den?  Ville tro en vacuumlekkasje kan lage endel trøbbel.

En vakuumlekkasje vil gjøre seg mest gjeldende på tomgang, så det er mindre sannsynlig. Det er dessuten vanskelig å høre om den går på alle sylindrene. Typiske kjennetegn på at den ikke gjør det er vibrasjoner og treg respons på gasspådrag, men framfor alt, manglende effekt.

Men om den går feilfritt på tomgang er det stor sannsynlighet for at hoveddysa er tett i én av forgasserne.

ozo skrev for 17 timer siden:

Prøv å koble fra én og én pluggledning, og se om det utgjør noen forskjell.

Vil absolutt anbefale å gjøre som ozo råder deg til.

Når drenerte du dine forgassere sist? (fang opp hver eneste dråpe du tapper og la stå og se om det feller ut vann og smuss, har du det i flotørkammeret så er det dessverre ganske sannsynlig at det kan ha nådd en dyse eller to også...)

Når jeg hørte på videoen første gang så var min umiddelbare tanke at en sylinder ikke henger med, den anstrengte lyden er ofte et tegn på lavt flotørnivå i en forgasser.

Siden den ligger tungvindt til er det kanskje greit å utføre en dynamisk flotørnivåsjekk.

(siden 3x slangestusser og 3x 10cm slange ikke er tungt eller tar stor plass)

om dine forgassere ikke har stusser på avtappinga så er det greit å ha det. Modellfly/bil/båt sjapper har til mange forskjellige gjenger.

• 5 uker senere...
Guest Balder..

Høres for meg ut som den går på 2 sylindre, eller er det lyden som blir så forvrengt på film ??

Prøvd å holde den på turtall mens det tas av en plugghette i gangen for å se om en av sylindrene er bare delvis med ? Sjekk om du kan ta av en av hettene uten att gange forandres nevneverdig.

Husk isolert handtak på tangen når plugghetter nappes av  :)

Redigert av Balder.. (see edit history)
Lars K skrev On 10.10.2019 at 18.02:

Gikk ned fra 13" I stigning til 11"  uten forandring I turtallet på full gass.

En lur og viktig test som bekrefter det du trodde, effekten ER lav på høyt turtall

Lars K skrev On 9.11.2019 at 13.14:

Drenerte forgassere flere ganger uten at det hjalp noe.

Samlet du opp det du fikk ut av forgasserane ?  Var det noe vann der ?

ozo skrev On 10.10.2019 at 4.44:

Prøv å koble fra én og én pluggledning, og se om det utgjør noen forskjell.

Slik jeg ser det har du gjort mye lurt & riktig, men har du utført den ekle og "obligatoriske" testen ozo foreslo ?

I denne tråden kan du finne litt mer info om "dynamisk flotørnivåkontroll"  det er ikke hverken vanskelig eller tar lang tid og delene koster heller ikke mye så jeg vil anbefale den å ta testen.

Siden eneste symptom du har er ; svak på topp, så er det trolig at:

• alle eller minst en sylinder får for lite drivstoff 
  • motoren har en feil på den del av systemet som styrer for-tenning (en gammeldags tenningslampe er et godt hjelpemiddel)
  • registeret har hoppet over en tann (sjekk at grunnstilling er riktig)

Det står også flere tips i tråden jeg linker til så det kan være greit å lese raskt igjennom hele og plukke opp ideer....

(obs: på ett av bildene så er en rød pil plassert feil/unøyaktig)

• 2 uker senere...

Hei igjen.

Har hatt av forgassere og sjekket dyser og flottører, så greit ut I dem og fant ikke noen visuell feil egentlig.

Sjekket at regreima stat riktig på merkene. 

På denne motoren finner ikke jeg noen stag til tennplata, så usikker på hvordan fortenningen justeres på denne?

Hvis jeg rekker det før båten må pakkes inn ska jeg prøve en slik flottørnivåtest som du nevner. 

Dett skal da gjøres mens motoren går på tomgang?

• 3 måneder senere...

Nå er båten pakket ut igjen og har begynt å se på motoren.

Tok en kompresjonstest og fant noe muffens. 

Syl 1  7 bar

Syl 2  6,8 bar

Syl 3  4,9 bar

Så her må det vel være noe feil med ventiler eller stempelringer?

Målte kun ved å dra den på starteren på kald motor så verdiene er jo ikke helt riktig. 

Men over 2 bar forskjell er jo alt for mye. 

Guest Balder..
Balder.. skrev On 9.11.2019 at 16.51:

Høres for meg ut som den går på 2 sylindre, eller er det lyden som blir så forvrengt på film ??

Prøvd å holde den på turtall mens det tas av en plugghette i gangen for å se om en av sylindrene er bare delvis med ? Sjekk om du kan ta av en av hettene uten att gange forandres nevneverdig.

Husk isolert handtak på tangen når plugghetter nappes av  :)

Den mangler en sylinder, alle sylindre skal være jevne, kan være 10% avvik uten att gangen forandres.

Det er tap av kompresjon, dette er vel en 2-takter ? ta ut pluggene å se om den ene har gråaktig farge, dra neglen over elektroden, den skal være glatt, kjennes den ru/sandpapir aktig ut mot neglen er det fastbrente aluminium partikler fra stemplet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...