Lars K Startet 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2019 Jeg har en Honda 40hk som ikke går som den skal. Den starter greit, men går ujevnt og mangler turtall på full gass. Jeg har byttet bensinslange og koblinger, prøvd en annen tank, nye plugger. Blæra på bensinslangen blir hard når jeg pumper og motoren reagerer heller ikke på å pumpe mes man kjører. Kan det være så enkelt som å rengjøre forgassere, event. dårlig bensinpumpe? Eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Bensinpumpa kan nok friskmeldes siden det ikke hjelper å pumpe manuelt. Det kan være noe som hindrer lufttilgangen, men jeg synes det virker som om den ikke går på alle sylindrene. Prøv å koble fra én og én pluggledning, og se om det utgjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Rens av forgasser er aldri feil. En gjenganger på påhengere egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ozo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 index skrev for 3 timer siden: Rens av forgasser er aldri feil. En gjenganger på påhengere egentlig... Det er en meget sannsynlig årsak, ja. Men det er jo greit å finne ut hvilken forgasser som evt. er hovedproblemet, selv om en rens for mye ikke skader. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 10.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Bare for å nevne det, så har jeg hatt av boksen foran forgassere og sjekket alle bolter på forgassere og innsug. Har sprayet startgass rundt omkring for å sjekke etter falskluft, men ingen forskjell. Jeg hører den går på alle 3 sylindre, den går ganske greit på tomgang og full gass. Men den har dette ujevne mellomregisteret. og mangler futt på toppen. Gikk ned fra 13" I stigning til 11" uten forandring I turtallet på full gass. Den ligger litt vanskelig til I en innsjø, eller skulle jeg tatt forgasserrens med engang. Kommer til å gjøre det når jeg tar den opp før vinteren. Men jeg lurer litt på den vacuumklokka som er koblet sammen med gasstaget, hva gjør den? Ville tro en vacuumlekkasje kan lage endel trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 En vakuumlekkasje vil gjøre seg mest gjeldende på tomgang, så det er mindre sannsynlig. Det er dessuten vanskelig å høre om den går på alle sylindrene. Typiske kjennetegn på at den ikke gjør det er vibrasjoner og treg respons på gasspådrag, men framfor alt, manglende effekt. Men om den går feilfritt på tomgang er det stor sannsynlighet for at hoveddysa er tett i én av forgasserne. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 ozo skrev for 17 timer siden: Prøv å koble fra én og én pluggledning, og se om det utgjør noen forskjell. Vil absolutt anbefale å gjøre som ozo råder deg til. Når drenerte du dine forgassere sist? (fang opp hver eneste dråpe du tapper og la stå og se om det feller ut vann og smuss, har du det i flotørkammeret så er det dessverre ganske sannsynlig at det kan ha nådd en dyse eller to også...) Når jeg hørte på videoen første gang så var min umiddelbare tanke at en sylinder ikke henger med, den anstrengte lyden er ofte et tegn på lavt flotørnivå i en forgasser. Siden den ligger tungvindt til er det kanskje greit å utføre en dynamisk flotørnivåsjekk. (siden 3x slangestusser og 3x 10cm slange ikke er tungt eller tar stor plass) om dine forgassere ikke har stusser på avtappinga så er det greit å ha det. Modellfly/bil/båt sjapper har til mange forskjellige gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 9.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Glemte visst bort denne tråden litt... Drenerte forgassere flere ganger uten at det hjalp noe. Nå er båten tatt opp og forgassere er plukket opp. Fant ikke noe særlig møkk i dem, alle dysene var rene og flottører gikk lett og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Tok du flotørnivåtest slik som dieselfan skrev, og hva var resultatet av denne? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Lars K Svart 9.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Nei jeg gjorde ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 (redigert) Høres for meg ut som den går på 2 sylindre, eller er det lyden som blir så forvrengt på film ?? Prøvd å holde den på turtall mens det tas av en plugghette i gangen for å se om en av sylindrene er bare delvis med ? Sjekk om du kan ta av en av hettene uten att gange forandres nevneverdig. Husk isolert handtak på tangen når plugghetter nappes av :) Redigert 9.November.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Lars K skrev On 10.10.2019 at 18.02: Gikk ned fra 13" I stigning til 11" uten forandring I turtallet på full gass. En lur og viktig test som bekrefter det du trodde, effekten ER lav på høyt turtall Lars K skrev On 9.11.2019 at 13.14: Drenerte forgassere flere ganger uten at det hjalp noe. Samlet du opp det du fikk ut av forgasserane ? Var det noe vann der ? ozo skrev On 10.10.2019 at 4.44: Prøv å koble fra én og én pluggledning, og se om det utgjør noen forskjell. Slik jeg ser det har du gjort mye lurt & riktig, men har du utført den ekle og "obligatoriske" testen ozo foreslo ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 I denne tråden kan du finne litt mer info om "dynamisk flotørnivåkontroll" det er ikke hverken vanskelig eller tar lang tid og delene koster heller ikke mye så jeg vil anbefale den å ta testen. Siden eneste symptom du har er ; svak på topp, så er det trolig at: alle eller minst en sylinder får for lite drivstoff motoren har en feil på den del av systemet som styrer for-tenning (en gammeldags tenningslampe er et godt hjelpemiddel) registeret har hoppet over en tann (sjekk at grunnstilling er riktig) Det står også flere tips i tråden jeg linker til så det kan være greit å lese raskt igjennom hele og plukke opp ideer.... (obs: på ett av bildene så er en rød pil plassert feil/unøyaktig) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 dieselfan skrev for 2 timer siden: den ekle og "obligatoriske" testen Du mente sikkert "enkle" ;-) skjønt den kan være ekkel også, om man ikke har nok isolasjon i votten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 ... Er vist like klein til å stave som til å søke... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Hei igjen. Har hatt av forgassere og sjekket dyser og flottører, så greit ut I dem og fant ikke noen visuell feil egentlig. Sjekket at regreima stat riktig på merkene. På denne motoren finner ikke jeg noen stag til tennplata, så usikker på hvordan fortenningen justeres på denne? Hvis jeg rekker det før båten må pakkes inn ska jeg prøve en slik flottørnivåtest som du nevner. Dett skal da gjøres mens motoren går på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
MiMa Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Er choken av? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Ja den er av. Manuell choke på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Nå er båten pakket ut igjen og har begynt å se på motoren. Tok en kompresjonstest og fant noe muffens. Syl 1 7 bar Syl 2 6,8 bar Syl 3 4,9 bar Så her må det vel være noe feil med ventiler eller stempelringer? Målte kun ved å dra den på starteren på kald motor så verdiene er jo ikke helt riktig. Men over 2 bar forskjell er jo alt for mye. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Lars K skrev 22 minutter siden: Men over 2 bar forskjell er jo alt for mye. Ja, det er mye. Hvor mange ganger dro du i snora på hver måling? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Balder.. skrev On 9.11.2019 at 16.51: Høres for meg ut som den går på 2 sylindre, eller er det lyden som blir så forvrengt på film ?? Prøvd å holde den på turtall mens det tas av en plugghette i gangen for å se om en av sylindrene er bare delvis med ? Sjekk om du kan ta av en av hettene uten att gange forandres nevneverdig. Husk isolert handtak på tangen når plugghetter nappes av :) Den mangler en sylinder, alle sylindre skal være jevne, kan være 10% avvik uten att gangen forandres. Det er tap av kompresjon, dette er vel en 2-takter ? ta ut pluggene å se om den ene har gråaktig farge, dra neglen over elektroden, den skal være glatt, kjennes den ru/sandpapir aktig ut mot neglen er det fastbrente aluminium partikler fra stemplet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Lars K skrev On 20.11.2019 at 20.56: Sjekket at regreima stat riktig på merkene. Balder - nei dette er en 4T Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Har nå justert ventilene. Satte gassen på fullt og fikk da 12,9 bar på alle tre sylindre. Får ikke prøvestartet ikveld, skal gjøre det imorgen. Honda har kun laget 4takts påhengere ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Da var Honda tidlig ut der å Blir nok i orden nå med tette ventiler, blir dobbelt feil når ventilene slipper kompresjonen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Balder.. skrev 31 minutter siden: Da var Honda tidlig ut der å Soichiri Honda hadde en viss aversjon mot 2-taktere kan man si Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.