Jump to content

Honda 40hk 96 modell går urent og mangler turtall


Lars K

Recommended Posts

Lars K skrev On 24.2.2020 at 13.14:

Jeg blåste i dysene og sjekket opp mot lyset ja.  Men vet jo hvor lite som skal til før tomgangen kan bli ujevn, så kan nok hende jeg tar de opp igjen for å være sikker. 

 

Flaks for meg at det var en dyse som hadde lurt seg unna da, siden jeg bortimot "forlangte ompuss" og grunnen til det er at jeg har blitt rundlurt så mange ganger selv:giggle:

For egen del så er ikke øynene som de var heller... derfor er det min mening at staking med fiskesene i passende diameter og det å få hjelp fra en eller ei som ser godt nok :thumbsup:  

Da får vi håpe at motoren sviver som en klokke når du får alle delene :thumbsup:

Link to post
Guest Balder..
Balder.. skrev On 24.2.2020 at 10.24:

Uten å være tverr ! :))så synes jeg det høres ut som bensinmangel, en slitt flottørnål spiss med grader på kan være uberegnelig, kan fungere helt ok for så plutselig henge.

Men kan også være tette hoveddyser, den går jo tilnærmet ok på tomgang.

Håper du finner feilen.

Får vel hive meg på jeg også da :)

Du får sette på ett bra bensinfilter så det ikke kommer forbi slike partikkler igjen.

Ett tips når dyser er ute er å dra en tråd gjenom, bruk en som går trangt gjenom dysa, du tar da bort urenheter som forstyrrer flødet uten å skade dysen, bruk ikke noe av metall.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

Fikk visst ikke lastet opp alt i et innlegg her, men bildene kom nå fram.

Har til nå satt regreima riktig, den stod jo 2 tenner feil.

Justert ventiler.

Har byttet simring på kamakslen, denne lakk mye olje som griset ned hele motoren.

Renset forgassere en runde til, og gått over resten av bensinsystemet.

 

Fikk også tak i en brukt powertrim som skal monteres, må bare få tak i releet til denne. (underveis i posten)

 

Denne motoren har nok levd et hardt liv før jeg fikk den, holder forhåpentligvis noen år til nå etter en skikkelig service ;)

 

 

 

Link to post

tror det der er det styggeste bensinfilteret jeg har sett :lol:

 

Hva tenker du gjøre med PT motoren?  virker som at Honda og yamaha bruker samme type "gørrjern" som ikke ser ut til å like saltvann så godt...

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hva bruker dere av såpe i ultralydvaskeren, og i hvilke blandingsforhold?

 

Jeg har en grønn flaske med noe som heter "Unitor USC, water based cleaning agent for use with ultrasonic cleaning modules". Høres ut som det perfekte middel for rens av forgasser, men i produktbladet står det imidlertid:

 

" May attack zink, aluminium and magnesium at concentrated solutions. May swell synthetic rubber." 

 

Så jeg har ikke turt å bruke dette middelet enda, i redsel for å skade aluminiumen. 

Link to post

"at consentrated solutions" , dvs godt utblandet så ville jeg turt å brukt det, men med å kjørt rent vann etterpå 

Jeg har brukt litt forskjellig , deriblant sitronsyre og zalo

 

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Siden jeg er litt mindre diplomatisk enn deg så påstår jeg at dette er gjort med fullt overlegg av noen som kan så uhyggelig mye bedre..:thumbsdown:

 

Ja, man kan jo lure...! 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...
On ‎2‎/‎29‎/‎2020 at 5:01 PM, ivar said:

 

 virker som at Honda og yamaha bruker samme type "gørrjern" som ikke ser ut til å like saltvann så godt...

 

 

Hadde Soichiro Honda levd hadd han nok vært betenkt med å selge båtmotorer med en sånn legering! Han var en utrolig dyktig metalurg og laget motorer med konstruksjoner som ledet bort varme. materialer og deler som hadde veldig bra balanse.

På 60 tallet konstruerte han en 6syl. 250 ccm MC.  pÅ 2000 tallet da de skulle lage en replika stod de på et flyverksted å klødde seg i huet for hvilke legeringer som var brukt for å få dette til å holde!

Honda-RC166-6-Cylinder-1966-engine-parts.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
1 hour ago, ivar said:

er jo et lite kunstverk det her ja. Rødstrek på rundt 20.000 krever sitt..!   De hadde jo også en 5syl 125cc - om mulig enda mer imponerende :cool:

ja ikke mye bunndrag der, første strek på turtelleren er 6000 omdr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ja, tror det var på konferansen i 1970 at det ble bestemt å begrense til 1 sylinder og 6 gir. Det var Italia (Minarelli, Lusuardi og Morbidelli) Spania (Bultaco) og Tyskland (Kreidler) som frontet dette og det var trolig en fornuftig avgjørelse for å ikke kvele de små...

 

Kanskje ikke så mange av dere som husker at vi hadde en internasjonal stjerne i roadracing sirkuset - Ove Skifjeld fra Skien.

Ikke dårlig å klare å holde følge med fabrikkteam som Statens Vegvesen ansatt....

 

94749065_SkifjeldNurnburg.JPG.06cc8c3aee63ca661730637789c4664d.JPG

 

 

 

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Spora litt av denne tråden Det finnes mye morsom motorsportshistorie fra Norge! Men slike turtallsmotorer er vel ikke noe for deg Dieselfan? Selv elsker jeg bensinmotor og høyt turtal både på bil og MC, helst NA.  Fint at Hondapåhengeren fikk nytt drivstoffilter og en opprensking! skjelden det er noe galt med selve motorene.. Hilsen innhabil Hondafan

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 35 minutter siden:

Men slike turtallsmotorer er vel ikke noe for deg dieselfan?

 

Startet med en 3 girs Tempo 50 som 11 åring.... Kreidler 80 (inspirert av Ove Skifjeld) som 14 åring.. også Yamaha LS2 så det begynte jo med 2 takt... og har fortsatt "mange" Yamaha 2T påhengere...

Så kom det en Golf GTD på markedet.. og jeg ble besatt av å passere 100hk med den... etter det har jeg stinket diesel.

På samme måte som du "elsker" NA motorer,  så er min greie stor ladeluftkjøler og kald luft inn, og ikke "chipbox". Hater svart røyk uansett om det er bil eller båt....

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...