Jump to content

Honda 40hk 96 modell går urent og mangler turtall

Lars K

Recommended Posts

Balder.. skrev 1 time siden:

Når jeg tenker meg om så må jo honda ha kommet veldig tidlig med 4takt outboard, mener en bekjent har en kjempegammel 10hk, mener det står 100 på den ?? eller er jeg helt på tur nå....

leste på wikipedia at Honda var nr 2 på markedet med 4t påhengere (Etter Homelite Bearcat 55hk som kom på markedet ca 1962) 

Honda sine BF75/BF100 var ikke helt uvanlig å se på 70-80 tallet  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Balder.. skrev for 1 time siden:

hvem i min generasjon husker ikke da CB 100 på 2 hjul kom, DET var saker den gangen

For en som meg som dævva første gangen jeg hørte lyden av en Yamaha LS2 100.... høsten 1973.

Gikk med aviser og vaska biler og båten for å kunne kjøpe en brukt våren -77

Ble ganske snart kjørt ifra av en CB100 som hadde fått 125 motor, det var alvorlig lite morro... så noe måtte skje....

Det ble et sylinder/stempelsett fra en AS2 125.

Neste steg var å bore den opp og sette inn stempel fra en 4 syl 350... det ga 153 ccm3 senere klarte jeg 174 ccm3 med foringer som stakk ut i kjøleribbene.... 

DET var den gangen  :saint:

TS - beklager, men nå som motoren din sikkert starter, så klarte jeg ikke å la det ligge :giggle:

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 10 timer siden:

Ble ganske snart kjørt ifra av en CB100 som hadde fått 125 motor, det var alvorlig lite morro... så noe måtte skje....

Det ble et sylinder/stempelsett fra en AS2 125.

Neste steg var å bore den opp og sette inn stempel fra en 4 syl 350... det ga 153 ccm3 senere klarte jeg 174 ccm3 med foringer som stakk ut i kjøleribbene.... 

DET var den gangen  :saint:

TS - beklager, men nå som motoren din sikkert starter, så klarte jeg ikke å la det ligge :giggle:

Ja, det var tider det.
Jeg hadde en Suzuki AC50 som jeg satt en A100 motor på.
Så fikk A100 motoren klippet dreiventil og mopeden gjorde 125 km/t på speedometret, alltid.
Med kjøttkaker til middag passerte den 130 km/t.

Siden speedometret gikk til 120 km/t måtte man modifisere slik at hele speedometret kunne brukes ikke bare under halve

Prøvekjørte motoren nå, ble ikke noe bedre dessverre.  Hadde slanger på flottørkammerne og nivået gikk opp til kanten på alle tre forgassere. Men det sitter ei vacuumklokke koblet sammen med gasstaget. Motoren fikk ingen endring i gange når jeg tok av slangen på klokka. Det kan vel ikke være riktig? Slangene fra klokka går til hver forgasser, hva er hensikten med  det?

Guest Balder..

Bensinmangel.

Tipper på nål/nåler som henger, kakk på flottørhusene med en skiftnøkkel el mens motor går på fullgass.

Bland på en kraftig dose 2takt olje for å smør opp nålventiler å se om det hjelper.

PS...artig å se att andre også drev å tukla seg gale på LS 2 med himmelsk lyd:giggle: det var pinadø tider med stor T.

Dette ligner veldig en feil jeg hadde på en Yamaha F50. Nølte veldig rundt 2500-3000 rpm. Var sjit i en dyse. Gasserne har to dyser. En for lavt turtall og en for høyt. Var sjit i "full-fart" dysen på nederste sylinder. Var en god del eir i flottørkammer og. Etter skikkelig rens gikk den uten feilslag.

Ta ut dyser og blås rein og stikk opp med gøtt. ALDRI noen metall inni dysene, da ryker de....

Redigert av jerognal (see edit history)
Lars K skrev for 19 timer siden:

Hadde slanger på flottørkammerne og nivået gikk opp til kanten på alle tre forgassere.

Balder.. skrev 34 minutter siden:

Tipper på nål/nåler som henger, kakk på flottørhusene med en skiftnøkkel el mens motor går på fullgass.

@Balder..  - men det er det som er så bra med å ta den dynamiske flotørnivåtesten .... Lars har egentlig bevist at det ikke kan være nåleventilene, for da feiler testen pga lavt nivå i den forgasseren med feil på nåleventil... på samme måte som den testen sjekker bensinpumpe, slanger med knekk, dårlig lufting, feil på kobling, tett filter +++

Det er derfor jeg prater så varmt for å ta Dynamisk Flotørnivåkontroll , fordi den sjekker så mye på en gang med høy sikkerhet...:thumbsup:

@Lars K  - må si jeg blir litt glad når det endelig er en som tar den dynamiske flotørnivåtesten på alvor :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
On ‎2‎/‎22‎/‎2020 at 8:07 PM, ivar said:

Soichiri Honda hadde en viss aversjon mot 2-taktere kan man si  :giggle: 

Soichiro Honda laget jo mange Motorsykler og Mopeder med totaktere! men tror ikke det ble laget noen totakts båtmotorer. Men det aller meste av motorer er nok 4t. og Honda er i dag vernens største produsent av små 4t motorer! De som har eid en liten 4t Honda skjønner hvorfor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lars K skrev for 21 timer siden:

Men det sitter ei vacuumklokke koblet sammen med gasstaget. Motoren fikk ingen endring i gange når jeg tok av slangen på klokka. Det kan vel ikke være riktig? Slangene fra klokka går til hver forgasser, hva er hensikten med  det?

Kan det være noen form for akselrasjonspumpe, som sørger for å gi litt ekstra fuel om man gir gass litt fort?     Yamaha sin F40 med forgassere hadde iallefall aks pumper

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det stemmer nok Ivar, kom en ekstra dusj bensin i forgassere når jeg blåste i slangen. 

Har kanskje glemt å nevne det, motoren fikk nye plugger og har prøvd å nappe av en og en plugghette.

Men så......  Trodde jeg sjekket registeret ifjord, men oppdaget nå at registerreima stod 2 tenner feil!  

Kjøpte som sagt motoren av en som hadde tatt den i bytte av en som sa den var iorden :P

Testet motoren nå og nå var det riktig gassrespons ved pådrag. 

Fikk den ikke til å gå helt silkemykt på lav tomgang så tror nok en synkronisering av forgassere må til? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...