Guest Balder.. Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Ja de var tidlig ute, hvem i min generasjon husker ikke da CB 100 på 2 hjul kom, DET var saker den gangen Når jeg tenker meg om så må jo honda ha kommet veldig tidlig med 4takt outboard, mener en bekjent har en kjempegammel 10hk, mener det står 100 på den ?? eller er jeg helt på tur nå.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Lars K skrev for 1 time siden: Har nå justert ventilene. Satte gassen på fullt og fikk da 12,9 bar på alle tre sylindre. Får ikke prøvestartet ikveld, skal gjøre det imorgen. Honda har kun laget 4takts påhengere ? Så noen hadde justert ventilene helt på viddene.... Da starter den nok som en drøm i morra Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Balder.. skrev 1 time siden: Når jeg tenker meg om så må jo honda ha kommet veldig tidlig med 4takt outboard, mener en bekjent har en kjempegammel 10hk, mener det står 100 på den ?? eller er jeg helt på tur nå.... leste på wikipedia at Honda var nr 2 på markedet med 4t påhengere (Etter Homelite Bearcat 55hk som kom på markedet ca 1962) Honda sine BF75/BF100 var ikke helt uvanlig å se på 70-80 tallet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 (redigert) Balder.. skrev for 1 time siden: hvem i min generasjon husker ikke da CB 100 på 2 hjul kom, DET var saker den gangen For en som meg som dævva første gangen jeg hørte lyden av en Yamaha LS2 100.... høsten 1973. Gikk med aviser og vaska biler og båten for å kunne kjøpe en brukt våren -77 Ble ganske snart kjørt ifra av en CB100 som hadde fått 125 motor, det var alvorlig lite morro... så noe måtte skje.... Det ble et sylinder/stempelsett fra en AS2 125. Neste steg var å bore den opp og sette inn stempel fra en 4 syl 350... det ga 153 ccm3 senere klarte jeg 174 ccm3 med foringer som stakk ut i kjøleribbene.... DET var den gangen TS - beklager, men nå som motoren din sikkert starter, så klarte jeg ikke å la det ligge Redigert 22.Februar.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Ja er spent på hvordan motoren er idag ;) Regner med jeg kommer til å ta den flottørnivå testen uansett siden det var nipler med slange klart på forgassere. Har selv hatt en Suzuki TSX med Yamaha AS3 125 motor, var moro det ;) Var mange som stussa på den 2 sylindra mopeden min gitt :P Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 dieselfan skrev for 10 timer siden: Ble ganske snart kjørt ifra av en CB100 som hadde fått 125 motor, det var alvorlig lite morro... så noe måtte skje.... Det ble et sylinder/stempelsett fra en AS2 125. Neste steg var å bore den opp og sette inn stempel fra en 4 syl 350... det ga 153 ccm3 senere klarte jeg 174 ccm3 med foringer som stakk ut i kjøleribbene.... DET var den gangen TS - beklager, men nå som motoren din sikkert starter, så klarte jeg ikke å la det ligge Ja, det var tider det. Jeg hadde en Suzuki AC50 som jeg satt en A100 motor på. Så fikk A100 motoren klippet dreiventil og mopeden gjorde 125 km/t på speedometret, alltid. Med kjøttkaker til middag passerte den 130 km/t. Siden speedometret gikk til 120 km/t måtte man modifisere slik at hele speedometret kunne brukes ikke bare under halve Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Prøvekjørte motoren nå, ble ikke noe bedre dessverre. Hadde slanger på flottørkammerne og nivået gikk opp til kanten på alle tre forgassere. Men det sitter ei vacuumklokke koblet sammen med gasstaget. Motoren fikk ingen endring i gange når jeg tok av slangen på klokka. Det kan vel ikke være riktig? Slangene fra klokka går til hver forgasser, hva er hensikten med det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Video fra idag. Merker tydelig at motoren nøler når jeg holder den på ca halv gass. Honda bf40 Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Sjekket at alle kontaktpunkter til coiler er ok? Jeg ville nå nappet av en og en plugghette for å utelukke tenning. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Bensinmangel. Tipper på nål/nåler som henger, kakk på flottørhusene med en skiftnøkkel el mens motor går på fullgass. Bland på en kraftig dose 2takt olje for å smør opp nålventiler å se om det hjelper. PS...artig å se att andre også drev å tukla seg gale på LS 2 med himmelsk lyd det var pinadø tider med stor T. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 (redigert) Dette ligner veldig en feil jeg hadde på en Yamaha F50. Nølte veldig rundt 2500-3000 rpm. Var sjit i en dyse. Gasserne har to dyser. En for lavt turtall og en for høyt. Var sjit i "full-fart" dysen på nederste sylinder. Var en god del eir i flottørkammer og. Etter skikkelig rens gikk den uten feilslag. Ta ut dyser og blås rein og stikk opp med gøtt. ALDRI noen metall inni dysene, da ryker de.... Redigert 24.Februar.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 (redigert) Lars K skrev for 19 timer siden: Hadde slanger på flottørkammerne og nivået gikk opp til kanten på alle tre forgassere. Balder.. skrev 34 minutter siden: Tipper på nål/nåler som henger, kakk på flottørhusene med en skiftnøkkel el mens motor går på fullgass. @Balder.. - men det er det som er så bra med å ta den dynamiske flotørnivåtesten .... Lars har egentlig bevist at det ikke kan være nåleventilene, for da feiler testen pga lavt nivå i den forgasseren med feil på nåleventil... på samme måte som den testen sjekker bensinpumpe, slanger med knekk, dårlig lufting, feil på kobling, tett filter +++ Det er derfor jeg prater så varmt for å ta Dynamisk Flotørnivåkontroll , fordi den sjekker så mye på en gang med høy sikkerhet... @Lars K - må si jeg blir litt glad når det endelig er en som tar den dynamiske flotørnivåtesten på alvor Redigert 24.Februar.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 On 2/22/2020 at 8:07 PM, ivar said: Soichiri Honda hadde en viss aversjon mot 2-taktere kan man si Soichiro Honda laget jo mange Motorsykler og Mopeder med totaktere! men tror ikke det ble laget noen totakts båtmotorer. Men det aller meste av motorer er nok 4t. og Honda er i dag vernens største produsent av små 4t motorer! De som har eid en liten 4t Honda skjønner hvorfor! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 ozo skrev On 10.10.2019 at 4.44: Prøv å koble fra én og én pluggledning, og se om det utgjør noen forskjell. @Lars K du har fått dette veldig lure og enkle rådet av fire hjelpere nå, har du gjort testen? Hvis, nei - sett i gang Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Sikkert dumt spørsmål, men har du skifta pluggene? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Balder.. Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Uten å være tverr ! :))så synes jeg det høres ut som bensinmangel, en slitt flottørnål spiss med grader på kan være uberegnelig, kan fungere helt ok for så plutselig henge. Men kan også være tette hoveddyser, den går jo tilnærmet ok på tomgang. Håper du finner feilen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Lars K skrev for 21 timer siden: Men det sitter ei vacuumklokke koblet sammen med gasstaget. Motoren fikk ingen endring i gange når jeg tok av slangen på klokka. Det kan vel ikke være riktig? Slangene fra klokka går til hver forgasser, hva er hensikten med det? Kan det være noen form for akselrasjonspumpe, som sørger for å gi litt ekstra fuel om man gir gass litt fort? Yamaha sin F40 med forgassere hadde iallefall aks pumper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 24.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Det stemmer nok Ivar, kom en ekstra dusj bensin i forgassere når jeg blåste i slangen. Har kanskje glemt å nevne det, motoren fikk nye plugger og har prøvd å nappe av en og en plugghette. Men så...... Trodde jeg sjekket registeret ifjord, men oppdaget nå at registerreima stod 2 tenner feil! Kjøpte som sagt motoren av en som hadde tatt den i bytte av en som sa den var iorden :P Testet motoren nå og nå var det riktig gassrespons ved pådrag. Fikk den ikke til å gå helt silkemykt på lav tomgang så tror nok en synkronisering av forgassere må til? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Joda, du skrev i innlegg 1 at du skiftet plugger... Sjekket du at alle hull i alle dyser var trill runde nå du sjekket mot hvitt papir i godt lys. Å stake alle hull med fiskesene gjør susen.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 24.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Jeg blåste i dysene og sjekket opp mot lyset ja. Men vet jo hvor lite som skal til før tomgangen kan bli ujevn, så kan nok hende jeg tar de opp igjen for å være sikker. Er uttak med blendeskruer på innsugsrørene så kan er det vel enkelt å synke de med vacuumklokker? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Har du tilgang på ultralyd ad så er vel det beste medisin... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 26.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 Plukket opp forgassere igjen fir å være sikker. Alt så fortsatt rent og pent ut, bortsett fra den ene dysa. Der lå det noe som blokkerte. Hullet i dysa var ca 0,15 mm ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 Lars K skrev 31 minutter siden: Plukket opp forgassere igjen fir å være sikker. Glad for at du gjorde det Alle tegn tydet på at det dessverre var et hull eller to som hadde sneket seg unna sluttinspeksjonen Nå får vi håpe at den går som en kule Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Ja nå håper jeg det blir bra. Har nå endelig også kjøpt vacuumklokker så jeg kan synkronisere forgassere. Står litt på vent nå, bestilte nytt pakningsett til forgassere og bensinfilter som ikke har kommet enda. Så ut som det var fullt av møkk i bunn av filteret, det vil jeg ikke kjøre med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Lars K skrev On 26.2.2020 at 9.38: Plukket opp forgassere igjen fir å være sikker. Alt så fortsatt rent og pent ut, bortsett fra den ene dysa. Der lå det noe som blokkerte. Hullet i dysa var ca 0,15 mm ? Der var feilen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.