Jump to content

Irr/tæring på ILAS vinsj


Alvito

Recommended Posts

Hvorfor det?

 

Det kommer jo an på plasseringen av bryter og plassering av pumpe.

 

Har man dårlig plass kan det jo bli et problem. Det beste synes jeg er en lensepumpe som er plassert vekk fra kjølsvin med en slange m/grovsil ned til det bakerste og trangeste sted i kjølsvinet. Pumpen kjøres automatisk vha av "sure-bail" nivåbryter som er meget bra, og kan også kjøres manuelt til det tilnærmet er 99.9 % tørt i kjølen. Har nå en liten rule pumpe som står i kjølen. Den suger aldri helt tomt pga plasseringen.

Link to post
Share on other sites

Joda, enig i det. Men det jeg har sett, er at det er omtrent umulig å få plassert nivåbryteren slik at den gir strøm til pumpen lenge nok til at alt er pumpet ut. Det er her den automatiske kommer til sin rett. Men andre løsninger kan nok være nedre, det skal jeg absolutt være enig i. Den automatiske kan f. eks. ikke tvangskjøres, og det er en uting; for vil man absolutt lense og pumpen ikke vil, så er man prisgitt pumpens forgodtbefinnende mht når den vil ta seg en snurr. Og det er ikke alltid det passer så godt.. Tidlig i sommer hadde jeg et problem med lekk vanntank. I kombinasjon med lekk trykkutjevner på den ene dieselpumpen, var det mer enn bare litt ubehagelig. For den automatiske hadde det med å begynne å pumpe denne uhellige blandingen akkurat mens jeg holdt på med fortøyninger. Pinlig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget til min store forskrekkelse i går at mange av ledningen til Ilasèn min (disse er på innsiden av hekken) var så irret at de bare falt av. Båt er under 2 år gammel! Skjønte med en gang at dette måtte skyldes den uheldig episoden i høst da jeg ble liggende med hekken mot været i svært mye vind og kraftig skvalpesjø. Dagen etter hadde jeg fått 5-10 liter sjøvann inn på denne siden. Fant ikke ut nøyaktig hvor det haddet kommet inn da, men ser det jo tydelig nå. Det har kommet inn det hullet ledningene går gjennom hekken i og rent langs ledningene og inn i div koblinger før det har rent ned i bunnen av båten...

 

Konklusjonen til nå er at dette skyldes etter alt å dømme en feilmonterting. Monteringen er gjort av en kompis av forrig eier så dette kan jeg glemme å få på garantien, men ser av denne linken at jeg må ta opp hele greiene og studere grundig om det er andre feil slik som nevnt her. Hvis denne er utsatt for sjøvannsinntrenging så har jeg fått testet min rimelig grundig kan du si... Uansett, stasen fungerer helt fint tross dette så pluss og minus ledningene har fortsatt kontakt! Antakelig bare flaks så her blir det litt jobbings ja!

 

Det er så ille at jeg må bytte hele ledningsklasen tror jeg... Der jeg hadde tenkt å koble på fjernkontroll falt ledningen av når jeg tok i den...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skal vel tåle litt sjøvann Bjoris.

 

Hvis jeg drar med litt leire/dritt e.l opp med tauet så hiver jeg at par bøtter vann (sjøvann) over kabularet for å gjøre rent. Det har jeg gjort på alle vinsjene jeg har hatt (alle PowerIL) , og det har fungert helt greit.

 

Merker litt skraping (lyd) når jeg slipper ut ankeret på vinsjen vi har nå. Skal sjekke det nærmere til våren. Ruster den så blir det en tur direkte til Lambertseter.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal vel tåle litt sjøvann Bjoris.

Ja håper jo det. Har ikke problem nå, men når du ser ledningen på innsiden så er det utrolig at det fungerer. Antakelig har det først og fremst gått ut over ledninger som ikke er i bruk, f.eks til fjernkontroll. Men minusledningen så ille ut den også. Nei, motoren fungerer fint, men siden folk har opplevd tæring og rust her så får vi vurdere om vi ikke skal skru den opp. Spørsmålet er om jeg da ødlegger noe som er i orden...??? Vanskelig?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...