Jump to content

Syrevekt på batteriene ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisan , har leita litt rundt men ikke fått noe klart svar så da tenkte at dette er tingen . Har 2stk 110 amp fritidsbatt på forbruk siden (nye sist sommer ) .Lada dem opp i våres med stor industilader for og få opp syrevekta , og det gikk jo bra . Men nå er det umulig og få opp vekte over 1.26. Har altid lader på i hjemmehavn eller der jeg er vis strøm .Har en sleipner 20 amp vedlikeholdslader . Er det for korte turer og mye strøm bruk som gjør dette , eller er det feil andre steder .? Har jo tulla med strømmen i hele sist vinter ,kappa av massevis av kabel som ikke var til noe , mener at det elektiske er ok nå .Bruker til tider mye strøm ,el wc ,webasto ,gammelt kjøleskap og et litt for stort stereoannlegg .

Tenkte kansje at det kunne komme fram noen tips her på hva eller hvor jeg bør starte og jobbe med denne saken , kan batteriene være kaputt pga alt tulle med strrømmen sist sommer/vinter ?

Forslag mottas med stor takk

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er tvilsomt om batteriene er dårlig allerede etter et år. Regner med at du har fulgt med at spenningen ikke har vert for lav etter utlading (bruk). Batteriene bør ikke lades ut mer enn 50%, da er hvilespenningen på batteriene ca 12,2 V eller syrevekt ca 1,20 ved +25 grader C.

 

Tror heller at det kan være batterisyren som ikke er blandet godt nok. Har opplevd det samme med ganske nye batterier, da har også hvilespenningen på batteriene vert for lav.

 

Dette problemet har jeg løst med å bruke min Ctek xs 7000 lader på boost innstilling. Den lader da med ca 16 V spenning og med 1,5 A ladestrøm. Ladingen stopper automatisk etter 4 timer og går da over til vedlikeholdslading.

 

Vet ikke hvilken type batterier du bruker, men de nye fritidsbatteriene bruker i dag ofte kalsium på pluss og minuspol. Disse batteriene "koker" mye mindre uder lading og er derfor spesielt utsatt for at batterisyren kan bli lagvis i batteriene.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvis du tappet batteriene helt ned i fjor i.f.m. trøbbelet, kan det hende de har fått en liten knekk. Har opplevd dette selv en gang. Hadde batterier som var bare ett eller to år gamle, og ved en feiltagelse ble de tappet litt for langt ned. (glemte å skru ned kjøleskapet :blush: ) Etter det ble batteriene aldri helt det samme. Fikk liksom ikke ladet de helt opp igjen slik som du også beskriver. Brukte batteriene ut sesongen, og litt utpå neste, men måtte kjøpe nye da.

Tror du bare må holde et øye med batteriene en stund, og se hvordan de utvikler seg. Mine ble sakte men sikkert dårligere, og da var det ingen vei tilbake......

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene ,er vel bare og se utover vinter og våren hvordan dem blir .Kan jo kansje prøve og lade dem opp igjen med industriladeren som sist , da blei jo syrevekta og ladespanninga på topp . Dynamo lader over 14 v så dem for lading og vedlikeholdsladeren ligger på 13.8 trur jeg det var (vedlikehold) 14.8 på rød lading . Kan jo være at det er for mye strøm bruk , selv om ikke jeg mener det kontra andre båter jeg kjenner til , men kansje bygge ut banken til 3 x 110 amp .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...