Jump to content

Trege skyvedører - smøre med hva?

Supermix

Recommended Posts

For en del år siden hadde jeg samme problem med en 15 år gammel båt. Produsenten av båten demonterte noen av "dekslene" som var rundt skyvedøren.

Avdekket da det var saltrester, irr og gammelt smørefett samt at hjulene var begynt å bli slitt.

Reingjorde og byttet hjulene samt nye "børstepakninger". Aldri noe problem etter.

Innspllet frå "Gudrun" over her er vel i nærheten av kjerna i problemet....

Når det er sagt så har eg sidan eg fekk greie på det..... etter å ha gjordt reine alle dørlåsane i ein bil eg restaurerte for 40 år sidan....då vinteren kom og det ikkje var mulig å opne ei einaste dør, fekk eg greie på at fabrikkane brukte "White Grease" i dørlåsar. sidan har eg forelska meg i dette produktet til smørjing av så mange ting, reinskleg (blir mykje brukt i matvareproduksjon), ekstrem viskositet.....m.m

Spesielt i soltak, dørlåsar....glideskinner...egentleg alt mogleg, bare spraye på og tørke av overflødig......utan for mykje søl.

(ånei...er ikkje betalt av nokon fabrikant...hehe)

Forskjellige fabrikat på dette..... fleire frå -50 til + 150 gr.c.

Eit eks. https://www.crc.co.nz/White-Lithium-Grease/6895-4fb64f84-b70d-4856-862c-d70182a7a5a0/

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Her ei flaske med dette stående:

Kanskje det kan brukes da :) Tenker å vaske først med brake cleaner.

Ser ut som det er ca det samme som white grease:

"White Lithium" Grease has fewer additives, that's the only difference other than visibility. The "Lithium" is just the thickening agent. The base oil is typically Mineral Oil, which is relatively low concentration, but I prefer to avoid using mineral oil around O-Rings.8. jul. 2016

Hei. Var ute for det samme med skyvedørene mine for 2 år siden og tok da det jeg hadde for hand og ble veldig overasket over resultatet. Dørene går nå meget lett men fruen er enda sur fordi jeg nå stikker av med oljen til symaskinen hennes vær gang noe er tregt. Kjøpte en flaske på Jernia for å blidgjøre hun igjen

• 1 måned senere...

Har selv god erfaring med PTFE spray for trege skyvedører. Silikonolje funker også men synes den har en tendens til å ‘samle’ mer støv og skitt.

Når det gjelder bunnlisten om vinteren så er alt annet enn å dekke den til fånyttes er min erfaring.. På Nord Star som jeg hadde tidligere fulgte det med en tilpasset ‘list’ i Nylon til dette formålet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...