Jump to content

Planing/masjfart Bavaria 33s 2001 - 2x vp kad32


Øvrebø

Recommended Posts

Kjøpte oss en Bavaria 33 sport 2001 mod med 2x kad 32 motorer og får ikke båten helt ned i plan..

Motorene har jevnt turtall og trykk og går pent opp til 3400 rpm og 18knop, men den står selv høyt med drev helt inne sammen med trimflaps. ( prøvd alle komboer)

Ved litt sjø eller 5 mann ombord i rolig sjø faller vi ned til 16 knop og full steiling....

 

Har ikke særlig mye erfaringer og håper noen her inne har noen erfaringer å dele.

Båten virker baktung, har relativt stor batteribank 4stk lastebilbatterier.

 

Hva kan årsaken være?

Feil propeller?

For små flaps?

Overvekt bak?

 

Litt rådvill og takker for alle innspill:)

Link to post
Share on other sites

Hvis alt annet er i orden, vil jeg tro for tunge propeller.

Nå på høsten er det ikke uvanlig at groe vil ødelegge for hastighet og evt topp turtall.

KAD32, skal klare 3800-3900omd på topp.

Vil tro toppfart bør ligge på +/- 27knop på denne båten.

Motorer er nok,  ideelt sett, litt små for båten.

 

Hva sier selger??

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

KAD 32 har kompressor, hører du at den slår seg inn når du øker pådraget? Innslaget er ganske markant så du vil ikke være i tvil om du har hørt det eller ei, husker ikke helt hvilket turtall den koblet seg inn på. Jeg hadde en 32 Sport og toppfarten var 29 knop når den var ny smurt og turtallet var ca 3900.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 10 timer siden:

Hvis alt annet er i orden, vil jeg tro for tunge propeller.

Nå på høsten er det ikke uvanlig at groe vil ødelegge for hastighet og evt topp turtall.

KAD32, skal klare 3800-3900omd på topp.

Vil tro toppfart bør ligge på +/- 27knop på denne båten.

Motorer er nok,  ideelt sett, litt små for båten.

 

Hva sier selger??

 

Ved slipp hadde vi toppfart på 19-20 knop. 

Vet at denne modellen har veldig tykt skrog.

 

Selger og kjøpers historie er ett langt eventyr, med advokat mat og mye mer.

 

Link to post
Share on other sites

Renita skrev for 4 timer siden:

Hei,

 

KAD 32 har kompressor, hører du at den slår seg inn når du øker pådraget? Innslaget er ganske markant så du vil ikke være i tvil om du har hørt det eller ei, husker ikke helt hvilket turtall den koblet seg inn på. Jeg hadde en 32 Sport og toppfarten var 29 knop når den var ny smurt og turtallet var ca 3900.

 

Hei, takk for svar.

Kompressorene slår inn og fungerer.

Hadde du 2 x kad 32 og hvilke propeller brukte du?

 

33sport er en del bredere enn 32sport, vet også at skroget er en del tykkere enn di nyere modellene.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 1 time siden:

Kjøpte du den på postordre? hvorfor er ikkje båten prøvd FØR kjøp og alle instruksjone,spørsmål of evt feil unnagjort FØR kjøp. Dette er noe eg ikkje forstår. Ingen spørsmål i forkant og tusen etterpå når ingenting er som det skal. 

 

Fikk den tilsendt med express over natten.

Neida, vi trudde at alle formaliteter var tatt hensyn til og deler av kjøpesum var holdt igjen til prøvekjøring etc.

Vi har hatt en lang runde med advokat med selger og stod dessverre igjen med problemet pga noen formaliteter.

 

Dyr lærdom men ved neste kjøp har man gjort seg en del erfaringer rikere:)

Redigert av Øvrebø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øvrebø skrev for 2 timer siden:

 

Hei, takk for svar.

Kompressorene slår inn og fungerer.

Hadde du 2 x kad 32 og hvilke propeller brukte du?

 

33sport er en del bredere enn 32sport, vet også at skroget er en del tykkere enn di nyere modellene.

Hei, 2 x 32 KAD med DP-E drev, husker ikke størrelsen på propellene men mener på at det var originalene i stål utførelse. Jeg opplevde å miste et par tre knop ut på høsten men ikke på langt nær så mye som du. Du må forske videre og se om du finner ut hva som er gale, har du forresten sjekket om dreva beveger seg inn å ut når du tilter, og samme med flapps?

Redigert av Renita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var i kontakt med en i Moss forrige høst om en tilsvarende båt med dette motoroppsettet. Denne var oppgitt til kun å gå 18 knop. Husker jeg spurte på e-post om dette var riktig. I følge selger så hadde han aldri hatt mere som maks fart på denne.  Jeg takke da bare av og ønsket lykke til videre med salget.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

 

Hebbe skrev for 13 timer siden:

Var i kontakt med en i Moss forrige høst om en tilsvarende båt med dette motoroppsettet. Denne var oppgitt til kun å gå 18 knop. Husker jeg spurte på e-post om dette var riktig. I følge selger så hadde han aldri hatt mere som maks fart på denne.  Jeg takke da bare av og ønsket lykke til videre med salget.

Kanskje det er samme båten? Denne båten skal gå opp i mot 28 knop, den er ikke så mye tyngre en 32 Sport som er oppgitt til 30 på topp.

Nei, her er det noe som ikke stemmer.

@Øvrebø mangler også ca 500 rpm, har du prøvd å ruse opp motorene i fri for å se om du får et høyere turtall? 

Link to post
Share on other sites

Renita skrev On 14.10.2019 at 13.04:

 

Kanskje det er samme båten? Denne båten skal gå opp i mot 28 knop, den er ikke så mye tyngre en 32 Sport som er oppgitt til 30 på topp.

Nei, her er det noe som ikke stemmer.

@Øvrebø mangler også ca 500 rpm, har du prøvd å ruse opp motorene i fri for å se om du får et høyere turtall? 

 

Det virker som det kan være samme båt som Hebbe nevner, kjøpte den i Son.

Skal sjekke ut dette sammen med propeller og turboene, blir spennende å se hva man kommer frem til:) 

Link to post
Share on other sites

Toppfarten på denne båten vet du jo faktisk ikke ennå, tatt i betraktning at du ikke får den opp i plan. 

 

Typiske problemstillinger med turbomotorer er som nevnt potensielle problemer med at det er for store klaringer inni turboen. En båtkjenning hadde problemer i sommer med at den ikke kom opp i plan. Kjørte i 7 knop i hele sommerferien. Byttet turboen på den ene KAD300 motoren etter ferien og vipps var han oppe i plan igjen.

 

Du må nok sikkert få målt turbotrykk aller først nå.for å sjekke ordentlig om turboene er på stell. Virker ikke turboene bra er det jo ikke rart at du har problemer.

 

Du kan eventuelt også sette noen mann i bauen for å trykke ned fronten når du skal opp i plan for å se om det hjelper, visst du ikke har testet det. Kommer du opp i plan da vil du få mange knop til i fart selvsagt.

 

Ellers er gjengroing av skrog et kjent problem, jamfør båtmedlem i sommer som måtte utsette ferien for å ta opp båten og rense skroget for begroing.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Liten oppdatering.
 

Gjort følgende 

*Nye turboer ( disse var slitte)

*Nye eksoskrøk (disse var slitte)

*Justert ventiler (var en del justering ref verksted)

*Renset og sendt dyser for sjekk ( alle dysene er justert opp).

* satt inn større trimflaps og montert dem lengst ut på akterspeilet.

*Skrapt og pusset ned til gelcoat for ny primer og bunnstoff.

 

Vi er spente om båten nå går som den skal!

Fått informasjon om at vi kanskje har feil propeller også, tenkte evt teste med dem vi har nå, deretter få lånt meg aktuelle propeller for evt bytte. 


har dere noen flere tips som man tas nå før båten sjøsettes :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Clasg skrev On 10.5.2020 at 11.12:

Er der noget nyt? 

Vi venter spændt på at høre om det hjalp med nye turboer? 


3600rpm

24knop  og kommer i plan!

 

Mangler noe turtall fortsatt og fant ut at selger har fysisk koblet ut kompressorene da det feiler dem noe.. blande annet relene er betydelig smeltet.... Så ikke helt i mål enda..

 

Er ikke turboene alene som har skylden, men en stor del av det.

Link to post
Share on other sites

Trist å høre at du har kjøpt katta i sekken!    med rett propeller og kompressorer i orden så burde du jo få ut litt mere!  En sånn type/segment båt bør jo minimum ha 22-25knops masjfart etter min mening og 30-35.  Personlig liker jeg ikke motorer med kompressorer. Det kan hende KAD32 motorene er litt i underkant i tillegg på din båt, så da bør i hvertfall alt av motorkomponenter være 100%

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dersom båten nå er "tom" og ren og pen under så bør du nok også bytte propellsettene, og jeg ville valgt et sett som gir deg helt maks turtall av hva motoren skal ha, slik at du også har noe reserve når du fyller båten med pikkpakk til ferie og gjester på tur.

 

Når det gjelder kompressorer kan jo dette skyldes "overbruk" da turboer har vært slitte og båten ikke har orket noe særlig mer slik at kompressorer slår inn og ut hele tiden. Et oljeskift, og nye releer kan gjøre susen. Må uansett fikses, ting soter også unødvendig mye når du ikke har kompressorer til å hjelpe deg opp i fart.

 

Når kompressor, turbo og propeller er i orden går denne båten ganske bra, selv om den ikke er overmotorisert. Du bør sikte på 28-32 knop med nysmurt og ganske tom båt @maks turtall for KAD32.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Øvrebø skrev 23 minutter siden:

hvordan skal jeg teste at kompressor er i orden?

Problemet er uansett ikke kompressoren siden du får 3600rpm. Da skal turboene ha overtatt og kompressoren er slått av. Hva med spjeldet i innsugsrøret i "T'en" mellom turbo og kompressor? Er det i orden? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...