Jump to content

Hydrofoil eller flaps på ikke-planende småbåt?


Marius Engel

Recommended Posts

Har en Terhi 440 med 6 hk suzuki, som jeg skal ro en god del. Men jeg vil forbedre motorfarten mest mulig uten å ødelegge ro egenskapene. 

 

Jeg lurer på om hydrofoil finne på kavitasjonsplaten er en god idè? Den vil være ute av vannet når man ror, så den påvirker ikke ro egenskapene til båten. (Selges på biltema ser jeg.)

 

Hva med flaps på båten? Flapsene vil være nedi vannet når man ror, så kanskje de kan påvirke ro-egenskapene negativt? ?

 

Jeg har rorkultforlenger, og legger vekt framme i båten. Det hjelper bra, og jeg er fornøyd med båten tross litt lav motorfart. Det visste jeg jo når jeg kjøpte den - det finnes ikke planende båter som er veldig gode å ro i den klassen.

Link to post
ivar skrev for 7 timer siden:

tror en sånn hydrofoil plate vil hjelpe litt på her, men ikke forvent mirakler  Koster jo heller ikke all verden å prøve


koster bare 169kr, så de var det jeg også tenkte.

MEN, man må lage hull i kavitasjonsplaten, og det er kjipt hvis den ikke hjelper! Vurderer derfor å feste den midlertidig med dobbeltsidig teip for en prøvetur, hvis den henger godt nok. Epoxy er også mulig, men nesten umulig å få av igjen.

 

Båten går faktisk litt bedre enn forventet, sammenlignet med tester jeg har sett på Youtube med 6 hk motor. Det har trolig med å gjøre at jeg er lett, har valgt den letteste 4-takts 6hk motoren, og samtidig har noen kilo utstyr i rommet i baugen men jeg kun oppbevarer lette ting bak. Om en hydrofoilvinge gir en en km eller to ekstra i timen, så er det verdt det :) 

 

Begrensingen i fart kommer jo mer båten setter seg i sin egen bølge, og farten øker jo mer jeg flytter vekten fram.

 

Men som sagt, alt dette var forventet med kjøp, og det er roegenskapene samt den praktiske innredningen og størrelsen som gjorde at jeg valgte båten. Skulle først ha en Terhi Saiman, men den ble litt liten plass i, litt for rank, og går litt dårlig med motor til bruk på sjøen.

 

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Hadde en litt lik 14 fots med liten motor, mener det var 5hk. Jeg byttet til en lettere propell så den fikk litt mer futt. Gikk ikke fortere men motoren fikk dradd på med mer turtall så båten ble litt kvikkere og tålte mer last uten å miste farten. 


Høres ut som ett eksperiment som koster litt, med mindre det finnes noe brukt eller billig å få tak i?

 

Jeg har ikke prøvd båten med mye last enda, det er original propell som står på en Suzuki DF6A

Link to post

Oppdatering:

Har prøvd båten med litt last, og ett par unger. Jo mer last den får framme i baugen, jo fortere går den, selv om jeg ikke synes den steiler så mye til vanlig.

 

Venter fortsatt på hydrofoilplater, de var tomme på biltema. Jeg håper de går an å feste med den sterkeste dobbeltsidige teipen slik at de holder fast i noen minutter på prøvetur. Slik at jeg ikke trenger å borre hull, for å så finne ut at det kanskje ikke virker..

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post

Kun for en test vil det vel funke med streng rundt vinger og stamme for å holde på finna også.

 

Jeg ville I alle fall unngått faste ting på selve båten, det som forbedrer en egenskap svekker som regel en annen. Jeg har stor flaps på min snekke og det er definitivt ingen fordel I friske bølger og medsjø...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da har jeg prøvemonter platen med dobbeltsidig teip og streng. Kavitasjonsplaten på suzukien er liten, det krevdes mye saging og pussing for å få den til å passe noenlunde.

 

Resultatet etter prøvetur er en knop ekstra, bpde i toppfart og marsjfart. Samt litt lavere baug på båten ?

 

Fungerer akkurat etter hensikten, og er ute av vannet ved roing slik at roegenskapene bli uforandret ?

 

Nå skal jeg tilpasse den bedre og lime den fast med epoxy, holdes på plass med tvinger under herding. Når epoxyen er herdet borrer jeg hull og setter i bolt og mutter.

 

Må jeg gjøre noe inni hullene jeg borrer for å unngå korrosjon i godset og/eller lakkflassing?

 

Bilder av prøvemontasje:

 

DAAEE207-6305-41A9-97FB-1AC704C481D6.jpeg

A2029F30-7B14-4600-8853-9B53329E8F35.jpeg

74CEEC64-E904-4EBE-BC11-D47D0E895FD5.jpeg

Link to post
dieselfan skrev 15 minutter siden:

Enhver skade på den originale lakken vil på sikt gi avflassing og korrosjon i hullene du borrer... iallefall om du skal ferdes i sjøvann.

 

Det enkleste er trolig å fyllehullene med vannfast fett/marinefett. Ha rikelig på. Hensikten er å hindre vanninntrengning.


jeg ser nå at den ene må av når jeg skal bytte sinken, og skifte gearoljen. Så det blir vel til at jeg borrer og fester med bolter som tiltenkt.

 

Det aller verste som kan skje, er vel at lakken flasser litt rundt hullene. Og det har vel ingen betydning, annet enn litt kosmetisk?

Link to post

Okey, da er jobben gjort, det ble borrer fast, og sitter skikkelig fast.

Jeg fyllte godt på med vannfast fett. Det blir nærmest ett lukket kammer under skivene og rundt boltene.

 

Jeg sjekker og fyller på nytt fett ved service, så går nok dette fint.

 

Sinken er rett ved, og dette er kun nedi vannet under kjøring ?

7083FF13-32CD-436D-ACCB-BB9AB66D0874.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...