MarkusR Startet 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2019 Hei! Jeg kjøpte meg en Hurrycane 470 med en 90 hester Yamaha (2001) for noen måneder siden og prøver å finne en propell som lever opp til forventninger fra folk som har hatt slikt oppsett tidligere. Spørsmålet mitt da er om noen av dere har erfaring med noe som dette og hvilke propeller dere har brukt? Eventuelt hvor man for tak i slik propell? Båten har av utstyr: - Nosecone (lavt vanninntak) - Heis (hydraulisk bob's machine heis med lift på 6 tommer fra bunn til topp) - Ballisitc XHS 13 3/8 x 19 (propell) - Solas 13 x 19 (propell) Sånn som båten står nå går den 41 knop med begge propellene. Jeg har testet med 1 og 2 personer i båten og forskjellig høyde på heisen. Toppfarten var den samme, men turtallet varierte fra ca 5000 til 6000 med forskjellig høyde på heisen. Ballistic propellen virker som den "suger luft" når den kommer for høyt opp mot overflaten når jeg testet den og turtallet skyter i været. Solas propellen virker det som ikke "suger luft" i like stor grad, i tillegg som det virket som den hadde litt bedre akselerasjon. Ut ifra det jeg har hørt fra folk og lest på forum så skal et slikt oppsett klare over 50 knop, noen har til og med påstått at de nærmet seg 60 knop. Leste på en artikkel herfra fra 2014 hvor det var en som klarte 46-47 knop med samme båt og ukjent 90 hester hvor det ene bladet på propellen var knekt på tuppen. (orginal propell) Takker for svar på forhånd :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Ring winrace og bestill deg en 25" cleaver Eller så kan du gjøre det "billigt", kjøpe en brukt propell. Cleaver, chopper, turbo, hydromotive Sitér dette innlegget Link to post
MarkusR Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Takker for svar :) Kjørte ensærend bort til Winrace for å snakke med dem om propell, men ble møtt av useriøs selger som ikke var interressert i å hjelpe... Vet du om noen andre enn Winrace som selger propeller, slik som du nevnte? Er interressert i en cleaver propell, men ut ifra det jeg kan finne så er det ingen som selger slike lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Winrace har desverre tapt seg fælt etter at Olle trakk seg tilbake og ungene overtok. Jeg bruker de ikke mer, vet om mange andre også som boikotter. Til reparasjon og modifisering av propeller så er Andvik propellers ett navn som er verdt å huske EBay, Facebook er fine sider for propellkjøp, det er tusenvis av cleavere til 90 yamaha her i landet. De blei jo brukt i 3b i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
MarkusR Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Tusen takk for tips! (skal huske Andvik propellers) Stemmer nok det du sier, men syntes det fremdeles er vanskelig å finne. På Ebay fant jeg bare cleavere til 40-60 hestere. Tror nesten jeg må legge ut en anonse på Facebook å se om noen har en. Men angående dimensjoner på propell, anbefalte du 25"? Leit å høre at Winrace har falt så langt. Opp gjennom årene har jeg alltid hørt at Winrace var de beste og at det var dem man skulle gå til. Redigert 14.Oktober.2019 av MarkusR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Jeg vil tippe en 25" er fint, hvis du får skikkelig løft. Lift opp til turtallet kommer, så burde farta også komme Tipper en 25" vil gi en toppfart på ca 55knop. Men kan også hende du må ned på en 23". Men hvis du mangler turtall så er det også mange 3b trimma powerhead'n der ute som yter ca 115hk Sitér dette innlegget Link to post
MarkusR Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Da er det bare å begynne letingen på en propell mellom 23" og 25" :) Foreløpig kan heisen løfte motoren slik at akslingen er på samme høyde som bunnen av skroget hvis ikke litt over på det høyeste. Hadde vært tøft å trimme 90 hesteren etter hvert også! Har sett på at man kan porte motorene (finger-porting). Kanskje lurt å få tak i en som allerede er trimmet? Redigert 14.Oktober.2019 av MarkusR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Jeg hadde kjøpt en som var ferdig trimma, sto en nyoverhalt drop on powerhead til 8000kr for noen uker siden Disse har også vært meget holdbare, folk har jo kjørt 3-4-5 sesonger med mye hard løpskjøring med samme motoren uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
MarkusR Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Tusen takk for alle tips! Da skal jeg undersøke mer rundt propellere og powerheads. Lå den ute på finn, facebook eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Lå på finn.no, men i de racerbåt gruppene på Facebook er det vist helt sykt mye salg av motorer og propeller (har ikke Facebook, så får ikke leita selv) En kjapp løsning, er å sende begge propellene dine til Andvik, spørre hvilke av de han har mest trua på, så modifisere den til 22-24". Husker jeg leverte en skadet propell til han på onsdags ettermiddag, fredag formiddag var den klar https://m.facebook.com/AndvikPropellers/ Sitér dette innlegget Link to post
MarkusR Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Supert! Da tar jeg å leter litt etter de gruppene! Blir kanskje en tur til Andvik å høre med han. Husker du ca. Hva det kostet å modifisere propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Mener det var rundt 2000. Men man får en helt ny propell tilbake da, bedre enn originalen. Racerbåter og prylar trur jeg den ene heter, så er det vel en som heter oss båtrace interesserte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.