Guest Avmønstret# Startet 13.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2019 Yepp, ny teknologi forandrer verden, hele tiden. Åpner noen perspektiver dette. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Spent på styrken i skroget. Glassfiber henter jo primært styrken fra lange fibere som ligger på kryss og tvers. Uten fibrene blir jo en polyesterbåt ganske så farlig. Ble nysgjerrig på hvordan de løser det med 3D støping. 3D print er nok fremtiden innenfor veldig mange feil. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Sitter å lurer på om de akkurat ha laget verdens største Pionérjolle ? I så tilfelle har utviklingen gått bakover med store skritt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Er dette basert på varme, at "noe" blir smeltet? Eller er det fyllstoff og herder? Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Faktisk kan dette være sterke enn glassfiber, hvis de bruker kevlar tråder i printet. Veldig dyrt, men og ekstremt sterkt. Er nok fremtiden dette! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Er vel testet ut husbygging også med 3D print... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 (redigert) DR_Nelson skrev for 1 time siden: Faktisk kan dette være sterke enn glassfiber, hvis de bruker kevlar tråder i printet. Veldig dyrt, men og ekstremt sterkt. Er nok fremtiden dette! Enig med at dette er fremtiden, men spent på styrken da fibrene her må ligge på tvers av båtens skrogretning. Pga måten den printer på så kan ikke fibrene ligge på langs. De av oss som har vært borti 3D print vet jo at det kan være ganske skjøre saker, spesielt mellom lagene. Så derfor jeg lurer på hvordan det løses. Hadde ikke vært morsomt å være på havet når to lag slipper taket i hverandre pga. at man lander på en bråttsjø... Husbygging er testet, både med lettbetong, betong og en automatisk mursteinslegger. Sluttresultatet har jeg aldri sett noen gode tester på, men det skyldes nok at teknologien i så stort format fremdeles er i pionerstadiet. Edit: De skriver "polymer 3D printer", så ja, det må jo være en form for gigantisk Pioner-jolle. Bare ikke rotasjonsstøpt. Veier 5000 pund, så ca 2,25 tonn. Blir spennende å se om de slipper en video der de kjører i større bølger og tester skrogets styrke. Redigert 14.Oktober.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Krimart Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Polymerer er både termoset som epoxy og polyester, eller termoplast som feks polyetylen. Dyneema og Spectra er en type polyetylen, så termoplaster kan være så mangt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight_polyethylene#/issues/0 Når det gjelder videoen er det bare en gimmick for å vise denne maskinen og det er neppe noe særlig fremskritt for båtbygging, det blir dårlig overflate og dårlig materialkvalitet. Det kan være en måte å lage støpeformer på ( men overflaten må uansett slipes): http://compositesmanufacturingmagazine.com/2018/10/advanced-structures-and-composites-center-receives-500000-to-help-boat-builders-incorporate-3d-printing-technology/2/ Det finnes også teknologi for 3d - printing av kontinuerlige fiber kompositter, så det kan være noe på sikt. Kanskje omtrent som man lager avanserte seil der fiberretningen styres etter hvilke krefter som påvirker og med avanserte sandwich og kjernestrukturer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Om miljøbevegelsen i verden får det som den vill blir det vel ikke så mange båter i plastmateriale i fremtiden. Det blir jo krav til at båter skal være 100% gjenvinnbare. Og da ender vi vel opp med båter av tre eller metall. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Bårdp skrev for 13 timer siden: Om miljøbevegelsen i verden får det som den vill blir det vel ikke så mange båter i plastmateriale i fremtiden. Det blir jo krav til at båter skal være 100% gjenvinnbare. Og da ender vi vel opp med båter av tre eller metall. Noe du tror eller? Og hvorfor er ikke plastbåter gjennvinnbare? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Bårdp skrev for 15 timer siden: Om miljøbevegelsen i verden får det som den vill blir det vel ikke så mange båter i plastmateriale i fremtiden. Det blir jo krav til at båter skal være 100% gjenvinnbare. Og da ender vi vel opp med båter av tre eller metall. Termoplast er gjenvinnbart. Nye kompositter kommer med termoplast matrix, som f.eks: Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Herdeplast er også gjennvinnbart. Inneholder mye energi som kan brennes og brukes som varme (akkurat som trevirke) og glassfiberen som ligger igjen kan brukes i nye produkter. Evt kan de 'granuleres' og støpes inn i nye produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.