Jannmar Startet 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2019 (redigert) Denne in-line sikringsholderen fra Biltema er merket "max 30A". Den tilhørende/fastmonterte ledningen er merket 12AWG, hvilket skulle tilsvare 3,3mm2. Spørsmålet blir da: Hva smelter først ved en eventuell overbelastning. Sikringen eller ledningen ?? Redigert 14.Oktober.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Jeg vil hevde at det er sikringen. Ledningsstubben blir bare lunken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Jeg er temmelig sikker på at sikringen ryker først, men det vil nok bli litt varme i kabelen også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 En strøm på 30A gjennom en 20cm lang 3,3mm2 kabelbit vil gi ca. 1W i kabelen. Da blir den ikke en gang varm, så sikringen vil gå lenge før ledningen brenner av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Ref https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge - hvis jeg forstår tabellen - så skal en AWS12-ledning maksimalt bli 90 grader varm ved en varig belastning på 30A, det er vel såvidt innafor. Såvidt jeg forstår tabellen skal ledningen også kunne tåle 235A i ti sekunder, samt 5.6 kA i 32 ms. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SandAnker Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Set står jo max 30A. Det betyr jo ikke at man må sette inn 30A sikring, det er lov og benytte mindre.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Absolutt, og skal en kjøre opp mot 30A over tid, ville jeg foretrukket adskillig tykkere kabel enn den på sikringen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mawilu Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Jeg hadde en lik en fra BT liggende,koblet den opp med belastning 28amp.målt med victron. Ledningen ble ikke varm på 15min.derimot ble sikringen meget varm den ene siden smeltet pga. dårlig innfesting av ledningen i sikringsholderen .Enig med Lars velg noe mer solid Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 tobixen skrev for 5 timer siden: hvis jeg forstår tabellen - så skal en AWS12-ledning maksimalt bli 90 grader varm ved en varig belastning på 30A, det er vel såvidt innafor. Såvidt jeg forstår tabellen skal ledningen også kunne tåle 235A i ti sekunder, samt 5.6 kA i 32 ms. Dette er de strømmene kobberet tåler; dvs. om man bruker den som sikring, altså det amerikanerne kaller "fusible link". Brukt som ordinær kabel bør man holde seg "milevis" unna disse verdiene. Temperaturangivelsen gjelder, tilsvarende, for en fritthengende kabel. Om man pakker den inn i varmeisolerende materiale vil man få langt høyere temperaturer. Som en pekepinn kan det nevnes at i en boliginstallasjon er (eller i alle fall var) maks. tillatt sikring ved 1,5 mm² kabel, 15 A. Dette tilsvarer 2,7 W/m. For å oppnå denne verdien ved 30 A må kabelen være på 6 mm². Dette gjelder imidlertid en innbygd kabel, over lengre strekk. Om en liten stump i friluft har halve tverrsnittet, utgjør dette neppe noen risiko, men litt knapt er det. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 ozo skrev for 1 time siden: Normalt holder man seg til 1,5mm² til 10A og 2,5mm² til 16A ved bolig installasjon. Men ellers er jeg veldig enig i det. Du skrive, @ozo Tilbake til trådstarter : Disse tåler 30A, at vi her inne skal synse på om det er ok eller ikke blir litt vagt når produsenter har satt 30A som max. Men å bruke disse ville jeg unngått, dette er kun en nødløsning. Det er et mareritt å feilsøke med alle de der rundt omkring Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Men å bruke disse ville jeg unngått, dette er kun en nødløsning. Det er et mareritt å feilsøke med alle de der rundt omkring Tenke på at noe kan feil også nå det er det som er litt synd, når nye produkter blir kjøpt inn hos enkelte, det følger med en sikring/sikringsholder... den kobler vi til på et lurt sted, mens man kunne benyttet ny kurs fra sikrings skap. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 SandAnker skrev for 7 timer siden: Tenke på at noe kan feil også nå det er det som er litt synd, når nye produkter blir kjøpt inn hos enkelte, det følger med en sikring/sikringsholder... den kobler vi til på et lurt sted, mens man kunne benyttet ny kurs fra sikrings skap. Det er heldigvis bedre enn uten sikring ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Man dimensjonerer da ikke en smeltesikrig slik at belastningen ligger tett opptil sikringens smeltestrøm. En vanlig tommelfingerregel er at sikringen bør være 1,5 ganger belastningen. I motsatt fall vil sikringen bli for varm under drift å eldes fort. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Bårdp skrev 56 minutter siden: Man dimensjonerer da ikke en smeltesikrig slik at belastningen ligger tett opptil sikringens smeltestrøm. En vanlig tommelfingerregel er at sikringen bør være 1,5 ganger belastningen. I motsatt fall vil sikringen bli for varm under drift å eldes fort. De fleste produsenter i bransjen anbefaler faktor på 0.8 av sikringstørrelse(altså 80%) . Av rein nysgjerrighet, hvor har du 1,5 i fra? Og hvilken belastning skal man beregne ut i fra? Maks? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 ozo skrev On 14.10.2019 at 21.12: maks. tillatt sikring ved 1,5 mm² kabel, 15 A. Dette tilsvarer 2,7 W/m. For å oppnå denne verdien ved 30 A må kabelen være på 6 mm² Det må være noe veldig galt med dette regnestykket, tenkte jeg. En 6mm² kabel med 30A blir da ikke noe i nærheten av like varm som en 1,5mm² med 15A. Det ble til at jeg måtte regne litt på det. Saken er at i min praktiske tilnærming til slike problemstillinger så er det normalt sett bare én av konstantene som forandrer seg. Samme strøm over annet kvadrat eller samme kvadrat med annen strømstyrke. -Altså, jeg gir meg jeg, det blir rett nok like mange watt pr. meter selv om en kabel på 6mm² bare har en fjerdedel av resistansen. Men for å redde meg litt inn; den har et betydelig større areal for å lede vekk varmen, og den har tross alt bare halve spenningsfallet... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Takker for alle svar. Sannelig ikke enkelt dette her med kabel/sikringer i 12V anlegg for båt. En ting er teorien, om man følger tabeller og formler for utregning. En annen ting er praksis, hvor man skal koble sammen feite kabler og små sikringsholdere. Det gjør det ikke enklere når div. utstyr blir levert med fastmonterte ledninger som har en dimensjon som passer best for fluefiskere og hjernekirurger. Det blir mye spekulering for en menigmann, for å få kabalen til å gå opp, slik at ledningsstumper ikke blir stående igjen usikret, og derved fungere som sikring for sikringen. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Jannmar skrev for 3 timer siden: feite kabler og små sikringsholdere Som "TrikkerN Lønning" skriver, så er ikke disse sikringsholderne egnet i permanente installasjoner, men mer som et minimum av "sikringstiltak". Den beste løsningen er å legge opp en sikringstavle (eller to) med godt med ekstra kurser. Det dukker alltids opp noe som kan kobles til. Dessuten kan man med fordel, ref. "Lars H", bruke litt overdimensjonerte kabler, spesielt ved lengre strekk. Da risikerer man ikke at motstanden i kabelen blir så stor at sikringen ikke ryker når den skal. Sikringen skal jo ikke bare hindre skade på kabelen, men også, i størst mulig grad, hindre farlig varmeutvikling i et defekt apparat. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 ozo skrev 33 minutter siden: Som "TrikkerN Lønning" skriver, så er ikke disse sikringsholderne egnet i permanente installasjoner, men mer som et minimum av "sikringstiltak". Den beste løsningen er å legge opp en sikringstavle (eller to) med godt med ekstra kurser. Det dukker alltids opp noe som kan kobles til. Dessuten kan man med fordel, ref. "Lars H", bruke litt overdimensjonerte kabler, spesielt ved lengre strekk. Da risikerer man ikke at motstanden i kabelen blir så stor at sikringen ikke ryker når den skal. Sikringen skal jo ikke bare hindre skade på kabelen, men også, i størst mulig grad, hindre farlig varmeutvikling i et defekt apparat. Ja det ser ut til at det beste er en sikringstavle og overdimensjonerte kabler på de lengste strekkene. Det er ikke så stort opplegg jeg har, men vil allikevel ha det ryddig og oversiktlig, samt i så stor grad som mulig unngå spenningstap. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.