Reddik Startet 14.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2019 Hei. Skal snart sette båten inn i hall for vinteren. Har noen spørsmål knyttet til dette, før gradstokken viser kuldegrader. Båten er en 2003 modell Askeladden Beetle 645 med Mercruiser 1.7dti motor, og Alpha drev. Alt meg bekjent vært på båten siden dag en. Har tenkt å ferskvannskjøre hekkaggregatet ved hjelp av spylemuffe som vedlagt bilde. Har også tenkt å bruke en 25 liters dunk med utlandet frostvæske. Bruker hageslange mellom dunk og spylemuffe. Tror dette kan være en måte å få frostvæsken inn i aggregatet og resten av kjølesystemet. Så til dere her inne med erfaring på området ; -Virker dette som en grei måte å gjøre det på? -Hvilken farge frostvæske skal brukes på denne type aggregat? -Noen med informasjon om mengde som må pumpes inn for å fylle systemet? Takk for alle svar og innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Det må vel være greit å kjøpe billigste du finner, skal jo bare stå over vinteren, trenger ikke noe long-life da.... og det er saltvanns-siden, så hva du brukte i fjor er skylt ut for lenge siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Siden du har impeller i drevet, burde vel du kunne suge inn frostvæske på denne måten. Impellere tåler lite tørrkjøring, så pass på og ha væske til den hele tiden. Bruk den billigste blå frostvæske du finner, kjør først med vann til du får opp litt temp, så kjører du på frostvæske til du ser det kommer ut med kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Jeg har Mercruiser bensin motor med ferskvannskjøling, men jeg må kjøre gjennom med ferskvann i saltvannsdelen noen minutter før jeg bruker blå Biltema frostveske blandet ut til riktig frysenivå i ett Biltema murerkar.Bruker spylemuffe med en lensepumpe fra Biltema til å pumpe frostvesken inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 (redigert) MorganX skrev for 16 timer siden: Jeg har Mercruiser bensin motor med ferskvannskjøling, men jeg må kjøre gjennom med ferskvann i saltvannsdelen noen minutter før jeg bruker blå Biltema frostveske blandet ut til riktig frysenivå i ett Biltema murerkar.Bruker spylemuffe med en lensepumpe fra Biltema til å pumpe frostvesken inn i motoren. Samme fremgangsmåte hær også bortsett i fra at ingen ting kommer i fra BT. Tiltross for det fungerer det bra Redigert 15.Oktober.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 pipe skrev 2 minutter siden: Samme fremgangsmåte hær også bortsett i fra at ingen ting kommer i fra BT. Tiltross for det fungerer det bra Bruker Biltema på konserveringen siden det er ok og gjør nytten sin. Motordeler er alltid orginalvare og annet rekvesita fra båtutstyr forettninger. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 Hvis det er noe av aluminium i systemet så er vel ikke blå frostveske det beste. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 (redigert) For min del så har jeg ferskvannskjølt Mercruiser og da bruker jeg rød frostvæske på det interne systemet. Derrimot bruker jeg blå frostvæske på saltvannsdelen. Redigert 15.Oktober.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.