Jump to content

Hvilken seilbåt er dette?

nemo90

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Min umiddelbare tanke er at det overbygget er uoriginalt. Det er ett eller annet med linjene på skrog og overbygg som ikke matcher i mitt hode.

Skroget ser ut til å være et typisk langkjølet skrog fra 60- eller 70-tallet, med myke linjer og den klassiske «bananformen» over vannlinjen og overhengende akterende. Linjene i overbygget virker mindre myke, og «strengere».

På det ene bildet av båtens styrbord side virker det også på meg som om utskjæringene til vinduene ikke er 100% på linje, men det kan tenkes at det var tenkt ordnet og justert med vindusrammene når vinduene blir satt inn. Men magefølelsen min sier at overbygget er støpt i ettertid. Men det er veldig godt mulig jeg tar feil.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 1 måned senere...

Vindø 32 mener tidligere eier det er. det står en container der båter er lagra full av teak og pent ned plukket interiør. mast, seil og rigg er komplett. Fikk båten i bytte mot litt arbeid. Båten skal være komplett bortsett fra motor. Men tidligere eier sier han har en om-636 i bra stand som han mener skal passe. Vil gjerne ha en motor som er enkel og skru på. men hvis lommeboka tillater det blir det en nyere Yanmar. Det er en sprekk i kjølen og baugen som må fikses med glassfiber og epoxy/polyester. ellers er det bare og pusse, grunne, male og stoffe der det trengs.

Tenker å ha båten på vannet våren 2021. 

1 hour ago, nemo90 said:

Vindø 32 mener tidligere eier det er.

Det er ikke en Vindø 32. Den er i hvert fall ulik alle Vindø 32 jeg har sett. Blant annet så har Vindø 32 kun 4 vinduer i overbygget, hvorav to er litt større og to er litt mindre. Båten på bildene her har 5 vinduer tilsammen, hvorav kun ett er et litt større vindu. Vindø 32 har også kortere overheng bak enn denne båten har, så vidt jeg vet.

Overbygget er mer likt en Vindø 40, med 2 større og 3 mindre vinduer, men det er detaljer som heller ikke passer med en Vindø 40. Blant annet rundt fotlisten - Vindø 40 brekker litt inn over "støtfangeren" litt nedenfor fotlista, mens båten det er lagt ut bilder av her gjør ikke det.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

nemo90 skrev 1 time siden:

Vindø 32 mener tidligere eier det er. det står en container der båter er lagra full av teak og pent ned plukket interiør. mast, seil ......

Ta fram en seilsekk......o sjekk storseilet.....

tykker ikke akterspeilet stemmer med Vindö 32, som har ganske stort, med ett karakteristisk ‘V’ i bunn...ikke rundt som mange har. Ror-stammen, hjertstokken kommer også opp på akterdekk ganske langt akterover på Vindøen

http://panta-rhei-brokerage.nl/yacht/vindo-32/

IMG_4025.jpg

Men foton og bilder lyver i blant så det kan vare vanskelig å se

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Jeg tror du er inne på noe med Chesapeake 32 / Danboat 33. De ligner i hvert fall veldig på din båt, både i skrog og overbygg.

Det finnes noen innredningsskisser på nett for disse båtene - sjekk om de passer med layouten i din båt. Er skottvegger på samme sted, benker, toalett, pentry osv...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Innredningsskissene til en alberg 35 ligner veldig! Innredningsskissene til chesapeake og danboat har toalettet på babord side. Men slik jeg har skjønt det så er chesapeake og danboat samme båt men layout kan være litt annerledes. Jeg blir ikke helt klok på det her. Jeg er nødt for å komme meg avgårde til båtplassen  og sjekke grundig/ta mål . 

1 hour ago, fs said:

Ligner, men spring på Danboat matcher ikke helt synes det som.

Nei, neppe samme båt. Alberg derimot ser mer rank ut og matcher bedre. Albert designet ifl Wikipedia 56 ulike seilbåter, kan vel være en variant. En del av dem for 'Cape Dory Yachts' ifl https://no.wikipedia.org/wiki/Carl_Alberg . Det litt kantede overbygget ser ut til å gå igjen på mange av designene hans.

Redigert av Thostr (see edit history)

Jeg er ikke uenig i at det kan være et Alberg design, men hvis du ser på overbygget så er det delt inn i 2 "etasjer" og er ikke slett hele veien som på Chesapeake / Danboat 33. De fleste Alberg båtene jeg har sett på nettet er delt opp bortsett fra Alberg 37 som også er veldig lik, men roret er helt annerledes. Alberg 35 er veldig lik i utseende, men eksteriøret stemmer ikke overens.

250px-Alberg_30_Sabrina_158_built_in_1966,_Potomac_River,_MD.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...