Karlsenkystfiske Startet 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2019 Vet ikke helt hva som blir det norske navnet på dette. "Reimhjul justerings verktøy" kanskje? Finnes det alternativer til laserverktøy som koster fra 12k og oppover? Hva bruker dere for å posisjonere reimhjulene? Tråd? Vater? Falkesyn? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Pleier å stole på falkeblikket ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Fant denne videoen på youtube hvor dem demonstrerer med vater, tråd og laser. Grei video med amerikanere som målgruppe :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Karlsenkystfiske skrev On 16.10.2019 at 8.38: Finnes det alternativer til laserverktøy som koster fra 12k og oppover? Hva bruker dere for å posisjonere reimhjulene? Tråd? Vater? Falkesyn? Vis hele sitatet Rettholt eller stållinjal. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Mja, skal dette bare stå som det er? Jeg mener at det går relativt greit å vinkle og å justere manuell når det det er snakk om kilereim. Serpentin-reim er nok litt noe annet. Da er det i tillegg viktig at aksiale vinkel stemmer siden det ellers blir både skeiv og dermed ujevn strekkbelastning på både reimflankene, reimhjul og akslene både på veivaksel, dynamo, og alle andre aggregater som drives med samme reimen. Jo flere skiver jo mere nøyaktig bør dette bli, fordi slitasjen økes nesten proporsjonal med antall feil. Og det går fort å tabbe seg ut med 1 - 2 mm. Jeg er nok fint bortskjemt med laseren, må jeg innrømme. Men a) koster slik ikke nødvendigvis 12.000,- (til serpentine-hjul finnes slik oogså til priser mellom 3 og 6k) og b) går det mye raskere med det verktøyet å finne ut a) hvilken av hjulene ikke stemmer og b) i hvilken retning feilen ligger. Så, for en alene er det muligens litt mye å kjøpe laser bare for et prosjekt. Men en klubb med mange medlemmer kunne fint samle en gjeng for å spleise på verktøyene. Bare for å ha nevnt det også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Joerg Becker skrev On 22.10.2019 at 20.21: Mja, skal dette bare stå som det er? Jeg mener at det går relativt greit å vinkle og å justere manuell når det det er snakk om kilereim. Serpentin-reim er nok litt noe annet. Da er det i tillegg viktig at aksiale vinkel stemmer siden det ellers blir både skeiv og dermed ujevn strekkbelastning på både reimflankene, reimhjul og akslene både på veivaksel, dynamo, og alle andre aggregater som drives med samme reimen. Jo flere skiver jo mere nøyaktig bør dette bli, fordi slitasjen økes nesten proporsjonal med antall feil. Og det går fort å tabbe seg ut med 1 - 2 mm. Jeg er nok fint bortskjemt med laseren, må jeg innrømme. Men a) koster slik ikke nødvendigvis 12.000,- (til serpentine-hjul finnes slik oogså til priser mellom 3 og 6k) og b) går det mye raskere med det verktøyet å finne ut a) hvilken av hjulene ikke stemmer og b) i hvilken retning feilen ligger. Så, for en alene er det muligens litt mye å kjøpe laser bare for et prosjekt. Men en klubb med mange medlemmer kunne fint samle en gjeng for å spleise på verktøyene. Bare for å ha nevnt det også. Jørg Vis hele sitatet Er det mulig å få et slikt laserverktøy ned i 3-4000 så er jeg interessert! Alle jeg har funnet har vært svært dyre. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Kanskje denne? http://nettbutikk.non-stop.no/Verksted--Verktoy/Profi-Products/Profi-Laser-CAT-SE-(linjelaser)-(835-SE-CAT-LINE) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Det finnes ikke "et system for alle", så sant den ikke skal fortjene penger etter hvert. Til enkelt eller dobbelt V-reim pleier det å holde med stållinjal og korrekt avstandsmåling, som forklart allerede. Til serpentin belte ville jeg nok velge et verktøy som er beregnet til det systemet, dvs. som settes inn i sporet. Slik finnes også med magnetisk festeordning, men det er nok ikke alle som har stålhjul som magneten kan fest seg til. Derfor synes jeg at det er bedre med fester basert på fjær som slynges rund hjulene og kan holde laseren. Og noe til. En burde ha teknisk og mekanisk forståelse og mulighet for å fikse ting. En fancy laser kan gi falsk trygghet, som kan forverre situasjonen når brukeren ikke forstår hva han holder på med. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Joerg Becker skrev On 3.11.2019 at 19.30: Og noe til. En burde ha teknisk og mekanisk forståelse og mulighet for å fikse ting. En fancy laser kan gi falsk trygghet, som kan forverre situasjonen når brukeren ikke forstår hva han holder på med. Vis hele sitatet ... som kanskje egentlig var det viktigste Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.