Jump to content

Bygge om autopilot til trådløs, evt koble mot PC eller vindstyring?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en utgammel autopilot, Navico wp4000, som jeg tenkte jeg nå kunne leke meg litt med. Den virker som den skal men er temmelig dum. Dvs den kan gå etter kompasskurs, stilt inn fra egen boks. Den har en fjernkontroll med lang kabel hvor en trykker hhv BB og SB for å styre og den, og det er egentlig det. 

Så samlet sett består den av motor (som har reim til rattstyringa), og en kontrollboks med kompass, pluss en fjernkontroll med kabel til kontrollboksen. 

Fjernkontrollen er koblet til kontrollboksen med noe som for meg ser ut til å være identisk med en gammeldags "hodetelefonplugg". Dvs en plugg med tre ledere. Jf bildet. Autopiloten har ingen andre tilkoblingsmuligheter utover denne pluggen. 

s-l1600.jpg.93f947ec49919f9409ffaff783434b74.jpg

Fjernkontrollen:

wp4.JPG.9628014370e0f24aa04ed54580f91cbd.JPG

Manual for autopiloten: 

https://drive.google.com/file/d/0B2zNsd467efKbjRuaWNNQjJiM0E/view?usp=sharing

Siden fjernkontrollen kun har tre ledere ser jeg muligheten for å kjøpe en "kina" fjernkontroll, koble den opp mot en "hodetelefonplugg" og "voila" så har jeg trådløs autopilot for kr... et par hundrelapper eller så. Kan det være så enkelt eller er det noe jeg ikke har tenkt på? Og hvilken type fjernkontroll/relé er det egentlig jeg må kjøpe? 

Jeg må altså kunne holde inne knappen for å initiere strøm/signal "en vei", så holde inne en annen knapp for å initiere "andre veien". Kanskje en av de fjernkontrollene til vinsj er riktig valg? 

----

Har navigasjonpc i båten med opencpn, gps og ais tilkoblet. Når en har en autopilot som enkelt kan styres vha tre strømførende ledere, er det noen som helst mulighet å få til en kobling mellom PC og autopilot så en feks kan få den til å gå mot et waypoint? Er det noen mulig måte å få en PC til å "snakke med" en bryter... for å si det sånn... Men dette er egentlig "langt på jordet", men om det er mulig å få til litt sånn Mc Gyver style så kan det jo være gøy å prøve ;-)

Og hva med en dyi "vind wane"? Vil det kunne være mulig?

----

Skal åpne fjernkontrollen, ta noen bilder og måle strøm neste gang jeg er i båten :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...