Sunnmørsfisk Startet 16.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2019 Er det noen som har erfaring med å bruke VIknes 770 combi til fiskeri?. Hadde vært artig å sett bilder av forskjellige båter og oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 (redigert) Ja vet om flere som har brukt en slik til yrkesfiske. Ene har vel motor nr 3 nå. ja slitt de foregående nesten ut. Tyder på en del gangtimer. Bilder? Skriv "Viknes 770" i en søkemotor og klikk av for "bilder" og du få opp mange. Innimellom finner du og den for yrkesbruk. Redigert 16.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmørsfisk Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Takker. Har sjarkvarianten bedre lagringskapasitet enn combi? Lite sjark til salgs på finn. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Skal ikke uttale meg om lagringskapasitet, men dekksplassen er mye større på sjark utgaven Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmørsfisk Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Ja det er jo den som ermest aktuell å vurdere, men bruktmarkedet er ikke stort. Med god grunn sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 (redigert) Fant kopi av et gammelt produktark av sjarkutgaven. Dekket er oppgitt til 8,5m2 mens combi har 6,5m2. Er inntegnet en ekstra luke i dekket fremom den som går ned til motoren. Viser dessverre ikke hva som er under. Noen av combiutgaven er og levert med "fiskekum" helt akter, antar at det var standard på sjark? På den annen side var båtene produsert på en tid da stikksag, skrumaskin og polyester var viden utbredt. Ble levert noen år alt fra plastferdig til ta kun med kaffekopp. Noen har standard innredning mens andre hjemmesnekret. Tror og innredning noen år var "hvite plater" kontra teak på combi, eller? Noen av de jeg har sett er lik en Viknes til akterkant styrehus mens det aktenfor er helt ugjenkjennelig med alu påbygg omtrent alle veier. Var vel og en med 184hk.. Så en ting er hva som var standard båt den gangen noe helt annet er hvordan du finner de i 2019. Redigert 16.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Hvis ikke pris spiller inn så har Viknes en arvtaker, nye Viknes 8. Mye plass og bra fart Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmørsfisk Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Nå vet jeg ikke prisen på den nye 8 men med alt av utstyr kosterden vel litt mer enn en brukt:) hadde fortsatt vært artig å se bilder av forskjellige fiskeribåter av 770. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 (redigert) Her er et bilde av en 770 rigget for fiske. Det er ikke min båt, men så det tilfeldigvis på nettet. Redigert 17.Oktober.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Har siklet litt selv på sjark utgaven. Det var en fiskeriregistrert på finn for noen måneder /år (tiden flyr) og jeg husker den var noe modifisert. Var for det første sveist en stor garnbinge på hekken som skrådde utover for å utnytte plassen. Og haler med garnrenne. Det største "problemet" med disse er vel at det er begrenset med lasterom. Sjark utgaven hadde husker jeg, men det var ganske kort i lengderetningen. Så hvis man skal få mye fisk (kg/tonn) burde en vel få lagd noe alu containere som passer nedi for å holde tyngdepunktet nede. Ellers er det jo en kjempebåt hvis man skal drifte marginalt. God fart, ofte baug thruster og sluregir... Går utifra at utstyr og 3-400kg fisk på dekk går fint. Iogmed at den er registrert for mange personer. Prøvde å søke etter gamle finn annonser men fant ikke. Må lagre i min finn fremover ser jeg, da finner man tak i dem som regel. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 (redigert) Satt i går kveld og søkte etter bilder av sjarkutgaven på pcen. Fant noen men de er kopiert fra div finnannonser så våger ikke legge de ut her. Er noe med opphavsrett som i gitte tilfeller kan bli steike kostbart å bruke. Var en som hadde laget seg containere i lasterommet. Redigert 17.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 @Gudrun du har lov til å linke til dem. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Vel annonsene er slettet på finn og jeg har lagret bildene hos meg.... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Fine båter. Jeg har Master 770 TC som er det opprinnelige skroget til Viknes 770. Et tips jeg vil komme med er du bør velge større motor enn det jeg har, Yanmar 4jh-dte, 77 hk. Litt masete over 9 knop hos meg. Mener de ble levert med 125 hk også. Den passer nok bedre. Skal sies at skroget under vannlinjen er forsømt på min. Når den blir skikkelig skrapt ned, så vil nok båten skli litt lettere i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Gudrun skrev 37 minutter siden: Vel annonsene er slettet på finn og jeg har lagret bildene hos meg.... Ah, da misforstod jeg deg Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Det går helt fint det Grand Banks jr.!!! Lagret bildene for å ha noe å se på hvis jeg skulle ha bruk for div løsninger senere. Tenkte aldri på det kunne ha interesse for andre.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Ellers fikk jeg en tilbakemelding på at rommet fremom motoren på sjarkutgaven er/var i utgangspunktet fra Viknes ned til en brønn. Vet ikke om det hjalp trådstarter så mye? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Snakket akkurat med en som har sjarkutgaven og han byttet motor (Yanmar)vanligvis på rundt 14 000 timer. Han har den 3dje i båten nå som begynner å nærme seg tid for bytte igjen.Pengene begynte fort å rase ved å skulle overhale så han byttet heller til nytt da han fikk god pris på innbytte. Til tider har han hatt mye vekt ombord av utstyr/fangst/ og langt å seile som gjorde til at han følte den riktige størrelsen for han var rundt 120hk. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Det går en del med Yanmar LH135/ 144 hk også, da har man kraft i massevis Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 (redigert) Han sa de hadde forsøkt større motoralternativ men kommet til at 120hk var den som passet han best for lommeboken både under innkjøp og drivstofføkonomien under fart. Redigert 17.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmørsfisk Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Gudrun: Sa ha noe om hvor mye vekt han kunne ha ombord? Har hørt opp mot 1000kg inkl lasterom akter. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmørsfisk Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 8 hours ago, Jannmar said: Her er et bilde av en 770 rigget for fiske. Det er ikke min båt, men så det tilfeldigvis på nettet. Denne har jeg sett på google. Ser meget bra ut!Med rette linedragern så blir dette bra :) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmørsfisk Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 (redigert) Her er en fin Combi :) Ser ut som han har lagt opp til litt last også :) Redigert 17.Oktober.2019 av Sunnmørsfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.