Jump to content

Viknes 770 combi til fiskeri

Sunnmørsfisk

Recommended Posts

Fant kopi av et gammelt produktark av sjarkutgaven.

Dekket er oppgitt til 8,5m2 mens combi har 6,5m2.

Er inntegnet en ekstra luke i dekket fremom den som går ned til motoren. Viser dessverre ikke hva som er under.

Noen av combiutgaven er og levert med "fiskekum" helt akter, antar at det var standard på sjark?

På den annen side var båtene produsert på en tid da stikksag, skrumaskin og polyester var viden utbredt.

Ble levert noen år alt fra plastferdig til ta kun med kaffekopp.

Noen har standard innredning mens andre hjemmesnekret.

Tror og innredning noen år var "hvite plater" kontra teak på combi, eller? 

Noen av de jeg har sett er lik en Viknes til akterkant styrehus mens det aktenfor er helt ugjenkjennelig med alu påbygg omtrent alle veier.

Var vel og en med 184hk.. 

Så en ting er hva som var standard båt den gangen noe helt annet er hvordan du finner de i 2019.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Har siklet litt selv på sjark utgaven. Det var en fiskeriregistrert på finn for noen måneder /år (tiden flyr) og jeg husker den var noe modifisert. Var for det første sveist en stor garnbinge på hekken som skrådde utover for å utnytte plassen. Og haler med garnrenne. Det største "problemet" med disse er vel at det er begrenset med lasterom. Sjark utgaven hadde husker jeg, men det var ganske kort i lengderetningen. Så hvis man skal få mye fisk (kg/tonn) burde en vel få lagd noe alu containere som passer nedi for å holde tyngdepunktet nede. 

Ellers er det jo en kjempebåt hvis man skal drifte marginalt. God fart, ofte baug thruster og sluregir... Går utifra at utstyr og 3-400kg fisk på dekk går fint. Iogmed at den er registrert for mange personer. Prøvde å søke etter gamle finn annonser men fant ikke. Må lagre i min finn fremover ser jeg, da finner man tak i dem som regel. 

Fine båter. Jeg har Master 770 TC som er det opprinnelige skroget til Viknes 770. Et tips jeg vil komme med er du bør velge større motor enn det jeg har, Yanmar 4jh-dte, 77 hk. Litt masete over 9 knop hos meg. Mener de ble levert med 125 hk også. Den passer nok bedre.

Skal sies at skroget under vannlinjen er forsømt på min. Når den blir skikkelig skrapt ned, så vil nok båten skli litt lettere i vannet.

Snakket akkurat med en som har sjarkutgaven og han byttet motor (Yanmar)vanligvis på rundt 14 000 timer. Han har den 3dje i båten nå som begynner å nærme seg tid for bytte igjen.Pengene begynte fort å rase ved å skulle overhale så han byttet heller til nytt da han fikk god pris på innbytte.  Til tider har han hatt mye vekt ombord av utstyr/fangst/ og langt å seile som gjorde til at han følte den riktige størrelsen for han var rundt 120hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...