NorSiglar Startet 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2019 Har noen vinsjer til skjøter og fall som glipper/slipper, har blir tipset om å få rufset opp/overbehandlet trommelen før å få litt mer friksjon. Noen som har erfaring med dette? Gjort selv eller satt bort Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Jeg har aldri hørt noen som har gjort dette men det kan jo tenkes. Hva med et par-tre vertikale striper antisklitape fordelt rundt vinsjens omkrets? Denne tapen er svært sterk og blir den slitt eller ødelagt så har du jo mye igjen på rullen. Burde funke godt for å vinsje inn men kanskje ikke så godt når det skal slippes ut... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 En ekstra runde hjelper vel?. Men avlastere har jeg oppleve at glipper. Men etter litt bruk hjelper det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NorSiglar Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Problemet er ikke så mye at den slipper, men at boltene til selvskjøtingen (selgtailingen)/krokodillekjevene på toppen av vinsjer knekker når det mangler friksjon på selve trommelen. Problemet er ikke så mye at den slipper, men at boltene til selvskjøtingen (selgtailingen)/krokodillekjevene på toppen av vinsjer knekker når det mangler friksjon på selve trommelen. Tape med antiskli blir før tøft for skjøtene, skjltene blir spist opp. Er endel om tema om en googler refurbishing friction wiches. ( Det opprinnelige spørsmålet mitt var om det var noen i Norge med erfaringen, evt med anbefaling til norske firma som kunne gjøre jobben, med vellykket resultat. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Eller er det gamle fall og skjøter hvor overflaten begynner å bli slitt? Har du prøvd med noen meter nytt tau? Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 De gamle tauene er bedre en de nye, men har en blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Hva slags vinsjer er dette? Et bilde eller to hjelper jo kanskje også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 (redigert) Opplever det samme. Prøvde med tekstiltape, type "hockeytape". Vasket trommelen ren for fett og tapet i ett lag. Tape i samme farge som trommelen (sort) så det ikke skal se alt for harry ut. Dette er da lewmarvinsj uten self- tailing. Det som skjedde var at tapen ble dradd nedover på trommelen så nå er kanskje nederste 1/3 dekket. Ser veldig uproffesjonelt ut, men nederste runden på trommelen får litt ekstra tak på tapen så det hjelper faktisk godt :-) Så må en vel gjenta tapingen nå og da. Men det holdt i hele sommer hvor det ble seilt en god del mer enn det vi pleier i løpet av en sommer. --------- Tanken var å prøve det ut på ene genuavinsja og så evt overfør "patenten" til den andre, og også fallvinsjene, som har self- tailing. Til våren blir det taping av resten av vinsjene. Hadde vel ikke valgt løsningen på en ny og "fjong" båt, men jeg har mer en bruksbåt ;-) --- Edit: Googlet temaet for å se om det finnes noen mer permanente løsninger. Om du søker "winch knurling" så får en mange treff. Dvs at en leverer trommelen til et mekanisk verksted som maskinerer den så den får godt grep igjen. Av diy løsninger så var det en som vha 40 papir på kloss rubbet trommelen vertikalt. Tar ca 15 min på en relativt stor vinsj og fungerte vistnok bra. Vurderer å teste ut denne løsningen på den andre genuavinsjen min. Redigert 18.Oktober.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 (redigert) Knurling er det som på godt norsk heter serratering, oppspenning i dreiebenk og bruk at et verktøy som lager kryssspor (oftest) i arbeidsstykket. Høres ut for å være en farbar vei som også utseendemessig vil ta seg fint ut. Mønsteret kan lages så dypt man vil og trenger ikke være så dypt som på bildet. Det kan også utføres som bare vertikale striper om det er ønskelig. Redigert 18.Oktober.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Før de som etterlyste bilde Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Ser ut som mine vinsjer, hadde samme problemet som deg. Kjøpte nye skjøter med høy friksjon, nå holder det med et par tre runder på vinsjen, så sitter det dønn... https://bryggboden.se/sv/ankring-fortojning-linor-fendrar/linor/poly-magic-matt.html Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Med denne type vinsj bør det ikke være noe problem. Legg skjøtet 3 ganger rundt vinsjen og 1 runde i selvlåsingen. Da går det bra og vinsje inn uten at det glipper. Om skjøtet blir for løst i selvlåsingen, så strem enden på skjøtet litt mens du vinsjer. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
NorSiglar Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 13 minutes ago, arkmarin said: Med denne type vinsj bør det ikke være noe problem. Legg skjøtet 3 ganger rundt vinsjen og 1 runde i selvlåsingen. Da går det bra og vinsje inn uten at det glipper. Om skjøtet blir for løst i selvlåsingen, så strem enden på skjøtet litt mens du vinsjer. Tja.... skulle ønske du hadde rett, og det har du nok om det hadde vært noe friksjon igjen i trommelen :) sammenligner jeg friksjons område på genoa winchen og lillebroren på masta så blir det som is med vann på ved 0⁰C og en grusvei på en tørr dag. Friksjonen kan ikke sammenlignes, og da går all belastning på selftailingen og boltene til denne. du er forøvrig hjertelig velkommen til å vise jeg tar feil, ingenting ville glede meg mer en en enkel løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 - men de gamle taua gir bedre friksjon ? Hva slags tau er de nye? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 (redigert) Kom til å tenke på sånn voks vi pleide å gnukke på seilbrettene for å gjøre de mindre glatte... aner ikke hva vi pleide å kalle det. ---- Edit: Google er min venn. Det heter selvsagt "Surfevoks" :-) Godt navn. https://www.surfshop.no/categories/surfebrett-voks Redigert 22.Oktober.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 slik ser en Andersen vinsj ut, må være noe annet enn ru overflate som sørger for friksjonen her i hvertfall. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars Hansen Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 arkmarin skrev for 11 timer siden: Med denne type vinsj bør det ikke være noe problem. Legg skjøtet 3 ganger rundt vinsjen og 1 runde i selvlåsingen. Da går det bra og vinsje inn uten at det glipper. Om skjøtet blir for løst i selvlåsingen, så strem enden på skjøtet litt mens du vinsjer. Jeg hadde samme problem som NorSiglar, med nye skjøter ble det så lite friksjon at det ikke holdt selv om jeg fylte hele trommelen... Kan anbefale skjøtet jeg linket til, det har så høy friksjon at det holder med 2-3 runder.... https://bryggboden.se/sv/ankring-fortojning-linor-fendrar/linor/poly-magic-matt.html Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Jeg har hatt slike vinsjer ombord i 32 år. Det har aldri vært problemer med de, men de må brukes riktig dvs. 3 tørn rundt vinsjen pluss et tørn i selvlåsingen som legges via "styringen". I og med at skjøtet er låst i selvlåsingen, så kan det ikke slippe når du vinsjer, om du har riktig dimensjon på skjøtet. Er det for tynt vil ikke selvlåsen fungere og da vil det glippe. Det samme skjer om diameteren på skjøtet er for stor, da det ikke kommer inn i selvlåsingen. Med riktig dimensjon fungerer dette perfekt. Legg aldri flere, eller færre tørn rundt enn 3 tørn! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
NorSiglar Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Tror nok noe av slitasjen hos meg går på bruk. Ved siste telling så har båten seilt tre ganger rundt kloden. Noe som er langt mer en de fleste. Og vinsjene er de originale. Skjøter, dimensjoner og bruk er riktig. Det har bare vært mye i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Sandblåsing burde frisk opp det gamle friksjonsfeltet, men husk å maskere alt som ikke skal sandblåses. Vet ikke hva slags material det er brukt i vinsjen, men hadde det bare vært chrommet overflate går jeg ut i fra at det uansett ville- eller er gjennomslitt, så sandblåsing bør ikke gjøre vondt værre. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Fikk akkurat mail fra de som har tatt over produksjons utstyret for vinsjene, og de anbefalte sandblåsing, siden dette var hva som var originalt :) skal huske på å maskere godt. Chrome er det ikke noe igjen av, det er polert bort.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Ett par minutter inn i filmen......Winchfett ...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.