Jump to content

Vinsjer til fall og skjøter - overflatebehandling for bedre friksjon

NorSiglar

Recommended Posts

Problemet er ikke så mye at den slipper, men at boltene til selvskjøtingen (selgtailingen)/krokodillekjevene på toppen av vinsjer knekker når det mangler friksjon på selve trommelen.

Problemet er ikke så mye at den slipper, men at boltene til selvskjøtingen (selgtailingen)/krokodillekjevene på toppen av vinsjer knekker når det mangler friksjon på selve trommelen.

Tape med antiskli blir før tøft for skjøtene, skjltene blir spist opp.

Er endel om tema om en googler refurbishing friction wiches.  (

Det opprinnelige spørsmålet mitt var om det var noen i Norge med erfaringen, evt med anbefaling til norske firma som kunne gjøre jobben, med vellykket resultat.

Guest Avmønstret#

Opplever det samme. Prøvde med tekstiltape, type "hockeytape". Vasket trommelen ren for fett og tapet i ett lag. Tape i samme farge som trommelen (sort) så det ikke skal se alt for harry ut. 

Dette er da lewmarvinsj uten self- tailing. Det som skjedde var at tapen ble dradd nedover på trommelen så nå er kanskje nederste 1/3 dekket. Ser veldig uproffesjonelt ut, men nederste runden på trommelen får litt ekstra tak på tapen så det hjelper faktisk godt :-) 

Så må en vel gjenta tapingen nå og da. Men det holdt i hele sommer hvor det ble seilt en god del mer enn det vi pleier i løpet av en sommer. 

---------

Tanken var å prøve det ut på ene genuavinsja og så evt overfør "patenten" til den andre, og også fallvinsjene, som har self- tailing.  Til våren blir det taping av resten av vinsjene. Hadde vel ikke valgt løsningen på en ny og "fjong" båt, men jeg har mer en bruksbåt ;-)

---

Edit: Googlet temaet for å se om det finnes noen mer permanente løsninger. Om du søker "winch knurling" så får en mange treff. Dvs at en leverer trommelen til et mekanisk verksted som maskinerer den så den får godt grep igjen. 

Av diy løsninger så var det en som vha 40 papir på kloss rubbet trommelen vertikalt. Tar ca 15 min på en relativt stor vinsj og fungerte vistnok bra. Vurderer å teste ut denne løsningen på den andre genuavinsjen min. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Knurling er det som på godt norsk heter serratering, oppspenning i dreiebenk og bruk at et verktøy som lager kryssspor (oftest) i arbeidsstykket. Høres ut for å være en farbar vei som også utseendemessig vil ta seg fint ut. Mønsteret kan lages så dypt man vil og trenger ikke være så dypt som på bildet. Det kan også utføres som bare vertikale striper om det er ønskelig.

Serratering.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
13 minutes ago, arkmarin said:

Med denne type vinsj bør det ikke være noe problem. Legg skjøtet 3 ganger rundt vinsjen og 1 runde i selvlåsingen. Da går det bra og vinsje inn uten at det glipper. Om skjøtet blir for løst i selvlåsingen, så strem enden på skjøtet litt mens du vinsjer.

Tja.... skulle ønske du hadde rett, og det har du nok om det hadde vært noe friksjon igjen i trommelen :) 

sammenligner jeg friksjons område på genoa winchen og lillebroren på masta så blir det som is med vann på ved 0⁰C og  en grusvei på en tørr dag. Friksjonen kan ikke sammenlignes, og da går all belastning på selftailingen og boltene til denne. 

du er forøvrig hjertelig velkommen  til å vise jeg tar feil, ingenting ville glede meg mer en en enkel løsning :)

arkmarin skrev for 11 timer siden:

Med denne type vinsj bør det ikke være noe problem. Legg skjøtet 3 ganger rundt vinsjen og 1 runde i selvlåsingen. Da går det bra og vinsje inn uten at det glipper. Om skjøtet blir for løst i selvlåsingen, så strem enden på skjøtet litt mens du vinsjer.

Jeg hadde samme problem som NorSiglar, med nye skjøter ble det så lite friksjon at det ikke holdt selv om jeg fylte hele trommelen...

Kan anbefale skjøtet jeg linket til, det har så høy friksjon at det holder med 2-3 runder....

https://bryggboden.se/sv/ankring-fortojning-linor-fendrar/linor/poly-magic-matt.html

Jeg har hatt slike vinsjer ombord i 32 år. Det har aldri vært problemer med de, men de må brukes riktig dvs. 3 tørn rundt vinsjen pluss et tørn i selvlåsingen som legges via "styringen". I og med at skjøtet er låst i selvlåsingen, så kan det ikke slippe når du vinsjer, om du har riktig dimensjon på skjøtet. Er det for tynt vil ikke selvlåsen fungere og da vil det glippe. Det samme skjer om diameteren på skjøtet er for stor, da det ikke kommer inn  i selvlåsingen. Med riktig dimensjon fungerer dette perfekt.  Legg aldri flere, eller færre tørn rundt enn 3 tørn!

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...