Marius Engel Startet 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2019 I båten min, Terhi 440, står bensintanken til påhengeren under sittebenken. Påhengeren har i tillegg fast tank, Suzuki 6hk. Under kjøring må luftingen på tank OG motor være åpen. Jeg vet ikke hvorfor luftingen på motoren må være åpen, jeg bruker jo ikke den tanken, men det står i bruksanvisningen - og hvis jeg glemmer å åpne den fiser den godt når jeg kommer på det. Når båten står i ro, kan begge luftingene være åpen? Stenger man bare luftingene når man skal transportere tank eller motor? Jeg ser jo for meg at luftingen på motoren bør kunne stå åpen, ellers kunne man ikke brukt motoren i regnvær ?♂️ Og jeg ser for meg ett voldsomt trykk i bensintanken under benken om sommeren hvis man stenger luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Du kan med fordel stenge alle luftinger når ikkje i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Cerberus skrev 38 minutter siden: Du kan med fordel stenge alle luftinger når ikkje i bruk. Kan det ikke bli ett voldsomt trykk i tanken i sittebenken om sommeren da? Mener å ha lest det ett sted. Hvorfor mener du det er en fordel å stenge de? Kommer det vann/fukt inn? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Det blir ikke noe stort overtrykk. Ikke mer enn at plastikkanner ikke deformeres til tross for at de står i sollys. Det er en fordel å stenge da du ungår at tanken "puster" i takt med temperaturendringene. Man vil unngå utskiftning av luft i tanken da dette fort kan lede til kondens som igjen betyr mototstopp når det blir nok i bunn til at stigerøret suger vann. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Ymse flyktige tilsetninger fordamper. Bensin lagres absolutt best lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Gode svar! Takk ? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Gamle båten min hadde permanent lufteslange fra den faste tanken, jeg merket aldri noe til at bensinen ble dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Nei det kommer an på motoren det skal brukes på. Du kan lese en grei artikkel om temaet her f.eks https://www.dinside.no/motor/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel/61738129 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Big Horn skrev for 6 timer siden: Man vil unngå utskiftning av luft i tanken da dette fort kan lede til kondens som igjen betyr mototstopp når det blir nok i bunn til at stigerøret suger vann. Det skulle jeg ha likt å sett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Big Horn skrev for 19 timer siden: Det er en fordel å stenge da du ungår at tanken "puster" i takt med temperaturendringene. Man vil unngå utskiftning av luft i tanken da dette fort kan lede til kondens som igjen betyr mototstopp når det blir nok i bunn til at stigerøret suger vann. Jeg er med på teorien der...men.... Men har selv hatt en del større skjærgårds jeeper som har fast tank i bunnen av båten, og med lufting en ikke kan stenge... Hadde aldri slike problemer... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Ang. kondens: Min kommentar burde kansje modereres. Lenge siden jeg har hatt båt med løs tank, og det siste jeg hadde var Yamahas orginale ståltank. Ståltankene var utsatt for kondens, men mulig dette ikke lenger er et problem med plastiktankene som har dominert markedet de siste 20+ åra. Frem til 90-tallet da de fleste bensintanker på biler var laget av stål, og med konstant lufting var det vel mer eller mindre påbudt å helle på en flaske kondensfjerner ved hver fylling i vinterhavlvåret. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 (redigert) Big Horn skrev 41 minutter siden: Frem til 90-tallet da de fleste bensintanker på biler var laget av stål, og med konstant lufting var det vel mer eller mindre påbudt å helle på en flaske kondensfjerner ved hver fylling i vinterhavlvåret. Hmmm...ikke for å kverulere ...men jeg hadde min første bil tidlig på 70 tallet...bilen var fra 60 tallet...kan ikke huske det der heller... Men som sagt, jeg er innforstått med teorien... Redigert 18.Oktober.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.