Pomdre Startet 17.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2019 Hei, holder på med en båt-app og lurer på om noen her inne har noen ider på hva en slik app kan inneholde. Dette er ikke enda-en kart app. Dette er en app med funksjoner som: Regnskap over hvor mye drivstoff du har fylt. Loggbok over turer du har vært på. Funksjon for å legge til flere båter ;) Helt til slutt så trenger jeg også ider på navn til appen. Håper det går greit å spøre om dette her og at jeg ikke er i feil kategori. Legger ved et bile av work in progress . Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Kjempe app,denne vil eg ha.Lenge til den er ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Hva med å ha GPS i app ? slik at man kan få opp hastighet i sanntid,gjennomsnitt fart,max fart,totalt ut seilet distanse,tid i bevegelse osv Kanskje ett enkelt kompass? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Jeg syns den skal hete Båtappen! Fordi.. hvis den skal være den beste, skal den ha ett lett navn og så virker det i hela skandinavia. eller, "the boat app" Funksjoner jeg kunne tenke meg (rettet til: alt det som kommer opp ved brainstorming) i en båtapp er Loggbok for vedlikehold Se hvor venner er. mAis tilkobling Opensource software Varsel hvis det skal være pent væer si og så mange dager i strekk ( slik at en ikke misser å planere in båtliv) Varsel etter egne kriterier på vær feks om vinden snur til x og øker til y m/s. Ankarvakt Varsel at enheten bør lades hvis under 50% Kartfunksjon med automatisk inhenting av de beste sattelitbildene fra google, norge i bilder , eniro for å kunne detaljstudere strandlinja på uthavner og øyer. Kobling til baatplassen.no og drivstoffbørsen Oversikt over tømmestasjoner for Septik Oversikt over lokale 5 knopsoner og liknende Kobling til Reddningsellskapet , se hvor deres båter er. Mulighet for å legge in hjelp enn selv kan hjelpe andre med (gratis (?)), feks dykkehjelp etter savnede ting, feilsøking strøm. Jeg synes verdens beste båtapp også skal ha mulighet for å kommunisere med båten. Derfor ønsker jeg at den har: Open source hårdvare Kommunisere med globalt data simkort(bruker alltid beste nett) wifistøtte Div inganger/sensorstøtte Vindsensor Luftfuktighet Tempsensor vannnivåsensorer. dørsensorer/brytere Teller på lensepumpe Batterispenninger Landstrømstatus Lyssensor G-sensor Ingang for motordata Gps Div utganger Analoge utganger Digitale /Pvm utganger Lyd ut Ser vel mest ut som om jeg ovan har beskrevet at det skal gå at koble in en Aurdrino =) Kansje må verdens beste båtapp være reklamefinansiert etterhvert som brukertallet øker for å sikre kontinuitet og at utvikling ikke stopper opp. Eller slå sig sammen med RS ettersom betalingsviljen til de er ganske høy. Allers så ser den appen till sensarmarine interessant ut https://sensarmarine.no Spennede å ta rede på om det går å bygge ut eller hakke den hardvaren i den for ytterligere funksjioner. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 (redigert) Alle oppgraderinger, dato for vedlikehold. Nytt utstyr( batterier, fortøyningstau seil etc etc) Servicer, Foto av alle kvitteringer og garantier organisert slik at du når dem fra regnskap og fra vedlikeholdsoversikt. Mulighet for å dumpe data i CSV format for backup... en eller annen database i bunn. Link til filmer og fotos slik at du kan sjekke om noe har forandret seg over tid. Cloud lagring. navn: Min Båt My Boat Captain`s log Edit jeg så ikke Kalle Ankas svar, og ser jeg har duplisert noe han skrev. Beklager det Redigert 17.Oktober.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DeltaTango Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Spesielt viktig dette med å kunne få ut loggført data mener jeg er viktig. Skal jeg bruke en app som "loggbok" vil jeg vite at jeg kan få ut all data på et senere tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Ikke ta med regnskap da Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 En slik app har jo vært fantastisk. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
shipahoy Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Er det ikke bedre å lage en plugin til OpenCPN for de funksjonene du synes mangler der? Veldig mye av det som nevnes over finnes allerede i OpenCPN. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Gullfisk skrev for 10 timer siden: Ikke ta med regnskap da Ta i så fall med "wife-view" da Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Bonus skrev 59 minutter siden: Ta i så fall med "wife-view" da Formel: "wife-view" = regnskap*0,1 For min del, er jeg redd for at et fullstendig regnskap, lett tilgjengelig, ville gjort det umulig for appen å bli foretrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Det må finnes en loggbok for vedlikehold/service som følger båten ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Jeg jobber som utvikler av datasystemer. Har holdt på siden 1983. Erfaringen min er at å lage noe uten å sterkt involvere brukere sjelden blir vellykket. Nå er det jo på en måte det du gjør her, men skal du lykkes må du ha et tett samarbeid med noen engasjerte brukere som også evner å se andres behov. Neste råd er å ikke legge lista for høyt, men bygge en solid "grunnmur" som ikke må rives dersom du ønsker å utvide appen. Når datasystemer skal lages er det dessverre akkurat som med folk som finner seg et "vrak" av en gammel båt, en bil eller en motorsykkel som de ønsker restaurere. Pågangsmotet er upåklagelig i startfasen, men så dabber det av og ender ofte opp som et mislykket prosjekt. Hvor mange bortkastede kodelinjer som blir skrevet, bortkastede møter som blir holdt osv, er gigantisk. Håper at jeg ikke har gitt deg et skudd for baugen. Jeg vet at følgende er litt gammeldags, og litt i strid med moderne utviklingmetoder, men her kommer enda et råd: Lag - i samarbeid med noen brukere - bruksanvisninga først. Det hindrer deg egentlig ikke i å utvikle etter moderne metoder. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 (redigert) Jeg har et enkelt regneark på mobilen der jeg lister alle turer, dieselfyllinger og vedlikeholdt. Jeg har kollonner over hvem som var med, noen notater om vær, sjøforhold og spesielle hendelser. Med noen formler regner jeg da dieselforbruk per time og nm. Laget meg også en oversikt over antall turer, overnatting mm Enkelt og billig :-) og kan tilpasses akkurat til den enkeltes behov. Redigert 18.Oktober.2019 av Moon72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Du får slå deg sammen med han her: https://baatplassen.no/i/topic/139018-vil-noen-prøve-min-båt-app-til-android-telefon/ Tror du finner et par til om du leter i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Pomdre Svart 18.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 knerten67 skrev for 19 timer siden: Lenge til den er ferdig? Vil ikke sette noe fast dato her for å kunne jobbe som jeg vil på appen. pipe skrev for 19 timer siden: Hva med å ha GPS i app ? slik at man kan få opp hastighet i sanntid,gjennomsnitt fart,max fart,totalt ut seilet distanse,tid i bevegelse osv Kanskje ett enkelt kompass? Dette har jeg faktisk en plan på men det blir i framtiden. Kalle_Anka skrev for 18 timer siden: Jeg syns den skal hete Båtappen! Fordi.. hvis den skal være den beste, skal den ha ett lett navn og så virker det i hela skandinavia. eller, "the boat app" Har tenkt på dette navnet selv takk for forslag uansett. Kalle_Anka skrev for 18 timer siden: Jeg synes verdens beste båtapp også skal ha mulighet for å kommunisere med båten. Det blir nok litt for avansert for meg og er litt utenfor det jeg hovedsaklig hadde planlagt. Det finne uansett apper/dingser for slikt. PerUlv skrev for 18 timer siden: Alle oppgraderinger, dato for vedlikehold. Nytt utstyr( batterier, fortøyningstau seil etc etc) Servicer, Foto av alle kvitteringer og garantier organisert slik at du når dem fra regnskap og fra vedlikeholdsoversikt. Mulighet for å dumpe data i CSV format for backup... en eller annen database i bunn. Link til filmer og fotos slik at du kan sjekke om noe har forandret seg over tid. Cloud lagring. Det skal selvfølgelig bli mulighet til å hente ut all informasjon du lagrer i csv. DeltaTango skrev for 17 timer siden: Spesielt viktig dette med å kunne få ut loggført data mener jeg er viktig. Skal jeg bruke en app som "loggbok" vil jeg vite at jeg kan få ut all data på et senere tidspunkt. Må si meg helt enig i dette. shipahoy skrev for 7 timer siden: OpenCPN Frister ikke så mye å bygge videre på en plattform som for meg ser ut til å være dø ut i fra at den sist er oppdatert 3. november 2015 Gudrun skrev for 5 timer siden: Det må finnes en loggbok for vedlikehold/service som følger båten ved salg. Tenker at man i fremtiden kan overføre båter til andre kontoer. Coldman skrev for 4 timer siden: Håper at jeg ikke har gitt deg et skudd for baugen. Jeg vet at følgende er litt gammeldags, og litt i strid med moderne utviklingmetoder, men her kommer enda et råd: Lag - i samarbeid med noen brukere - bruksanvisninga først. Det hindrer deg egentlig ikke i å utvikle etter moderne metoder. Lykke til. Er helt enig i det du skriver og bruksanvisningen er allerede under produksjon. Tusen takk for alle tilbakemeldingene har notert meg det meste :) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Pomdre skrev for 2 timer siden: Frister ikke så mye å bygge videre på en plattform som for meg ser ut til å være dø ut i fra at den sist er oppdatert 3. november 2015. OpenCPN blir stadig oppdatert, så det forsto jeg ikke: Min er oppdatert 31. juli 2019. Sitér dette innlegget Link to post
Pomdre Svart 18.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 shipahoy skrev 27 minutter siden: OpenCPN blir stadig oppdatert, så det forsto jeg ikke: Da har jeg lest feil. Men uansett så er planen min en egen app slik at jeg kan selv styre designet. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Finnes merkelig nok ingen app enda som kan ta imot ett wifi ais signal ombord fra en ais sender eller mottaker for den del og sende videre til en eller flere servere på www Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
SamH Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 1 hour ago, Furu said: Finnes merkelig nok ingen app enda som kan ta imot ett wifi ais signal ombord fra en ais sender eller mottaker for den del og sende videre til en eller flere servere på www Det gjør du lett med OpenCPN og AIS Dispatcher. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Resten av dette her høres ut som Logbook Konni. https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/logbookkonni.html Sitér dette innlegget Link to post
Pomdre Svart 19.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 SamH skrev for 14 timer siden: Resten av dette her høres ut som Logbook Konni. Ja delvis. Ser at dette er et pc program og ikke en app... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.