Sørlandet2 Startet 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2019 Innspirert av annen tråd om å bruke Wallas som frostvakt, så satte jeg min Wallas på full speed når min båt kom på land. Jeg hadde landstrøm koblet til. Hadde brukt varmeren lite i år, tenkte den hadde godt av å bli kjørt litt. Var fuktig i lufta, så tenkte båten hadde godt av å bli tørket opp litt, før jeg setter på en liten frostvakt som jeg bruker for å holde båten tørr under opplag. Så til spørsmålet. Når jeg kom til båten i dag, så hadde varmeren stoppet. Viste seg tanken var tom. Tenker kanskje det er greit. Så kan jeg starte neste sesong med frisk diesel. Eller er det ugunstig å avslutte sesongen med tørr varmer? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Ikke helt gunstig nei. Varmeren tar ikke skade av å stå tørr, men det kan tenkes at pumpen setter seg og vil ikke slå som den skal ved første oppstart. Et kakk med skaftet på en skrutrekker direkte på pumpen kan løse det problemet. Det beste du kan gjøre er å kjøre varmeren med Fritidsparafin (IKKE Lampeolje eller Varmeolje). Denne tåler mye frost og har en smørende effekt. Og om du har anledning til å kjøre varmeren (og evt Wallas kokeapparat) ca hver 4.de uke er det en stor fordel. Da vil du neppe ha noe som helst problemer Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sørlandet2 Svart 18.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Wallas Service skrev 23 minutter siden: Ikke helt gunstig nei. Varmeren tar ikke skade av å stå tørr, men det kan tenkes at pumpen setter seg og vil ikke slå som den skal ved første oppstart. Et kakk med skaftet på en skrutrekker direkte på pumpen kan løse det problemet. Det beste du kan gjøre er å kjøre varmeren med Fritidsparafin (IKKE Lampeolje eller Varmeolje). Denne tåler mye frost og har en smørende effekt. Og om du har anledning til å kjøre varmeren (og evt Wallas kokeapparat) ca hver 4.de uke er det en stor fordel. Da vil du neppe ha noe som helst problemer Takk for godt svar. Dette er en kabin-varmer som er spesifisert for diesel. Er vel rett å fortsette med det? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Alle Wallas dieselvarmere er konstruert for nettopp det, men de tar absolutt ikke skade av å bruke Fritidsparafin. Største fienden er faktisk avgiftsfri diesel, dette pga fargestoffet som er tilsatt denne. Fargestoffet brenner ikke godt med den varmen som blir i brennkammeret, og dette medfører forsteininger i brenneren. Gjør ikke stor skade, men du må regne med hyppigere rengjøring av brenner og skifte av bunnmatten i brenneren. Vil også svekke effekten over tid. Om du bruker varmeren en del, er det faktisk anbefalt av Wallas at det brukes en dunk (4 ltr) Fritidsparafin minst en gang i året for å brenne ren brenneren. Det er heller ingen problem å blande diesel med Fritidsparafin, eller å bruke vinterdiesel eller arktisk diesel. Kan til sammenligning nevne hyttekaminer fra Wallas. Disse har tilnærmet samme konstruksjon som din båtvarmer, og der brukes det stort sett lett fyringsolje som drivstoff. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sørlandet2 Svart 18.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Takk for gode svar ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2019 (redigert) Wallas service, er det lurt å følge samme prosedyre på min Webasto st2000? har bare kjørt den på diesel. Redigert 19.Oktober.2019 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 19.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2019 Jeg har en Wallas der påfyllingen er på et litt upraktisk sted. Det er kanskje like greitt å alltid benytte fritidsparafin? 4 litersdunkene er jo perfekt størrelse og vil forhindre søl. Forstår det du har skrevet som at alle wallas kan gå kontinuerlig på fritidsparafin? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2019 tkb skrev for 3 timer siden: Wallas service, er det lurt å følge samme prosedyre på min Webasto st2000? har bare kjørt den på diesel. Kan ikke se noe galt i det nei... PerUlv skrev for 2 timer siden: Jeg har en Wallas der påfyllingen er på et litt upraktisk sted. Det er kanskje like greitt å alltid benytte fritidsparafin? 4 litersdunkene er jo perfekt størrelse og vil forhindre søl. Forstår det du har skrevet som at alle wallas kan gå kontinuerlig på fritidsparafin? Wallas diesel varmere (og kokeapparater) kan gå kontinuerlig på Fritidsparafin, ikke problem i det hele tatt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Ville ikke kjørt wallasen tørr før opplag. Når våren kommer, har du glemt at den var kjørt tørr og du starter en tråd om at wallasen ikke vil tenne... ? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Sant nok Tror det er det beste jeg har lest så langt i dag Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.