Andhov Startet 18.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2019 Hei, har en Årø 28 hvor jeg for noen uker siden var ute med i relativt sterk vind. For å legge til måtte jeg ha god sving på roret og tok hardt revers. Da kom en fryktelig bråkelyd. Dette har gjentatt seg 2 ganger i etterkant ved test. Nå er båten på land og jeg kom et skritt videre i feilsøkinga. Ser ut til at roret har kommet borti propellen. I tillegg har styringa ryki som vist på bildet. Hvordan går jeg fram her? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 (redigert) Bildet viser ror indikatoren og den har ikke noe med selve styringa å gjøre. Har du mekanisk eller hydraulisk styring? Redigert 18.Oktober.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Det er som regel mellom rorakse og rorarm, det slipper i slike tilfeller. Blir veldig store krefter på roret under baking. Løsne på klemme på rorarm, sett rorblad i senter og styring i senter. Så kan du stramme klemmeskrue på rorarm igjen. Kan evt være lurt å bytte til rorarm med kraftigere klem, og evt settskruer/gjennomgående bolt. Fikk laget ny syrefast kraftig rorarm hos WestMekan til en tidligere båt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Dersom tusjmerkene på toppen av rorakslingen er fra før problemet oppsto ser det ut som om rorakslingen og rorarmen står som de skal i forhold til hverandre. Det ser ut som om det er ATF-olje i den nederste slangen på bildet. Den øverste slangen ser ut til å være tom. Dette kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Om det er snakk om en hydraulisk styring vel og merke. Håper trådstarter kan gi ytterligere informasjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Haba Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Synes også å mangle begrenser (endestopp) for rorutslaget.. Sitér dette innlegget Link to post
Andhov Svart 19.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Hei, og takk for respons. Har hydraulisk styring. Var nede i båten nå og dreide rattet så langt jeg kunne, gikk så ut av båten og sjekket roret. Ikke i nærheten av så mye utslag at den kunne gått i propellen. Regner derfor med at aksel og propell går bakover når jeg tar i revers(?) det som er brukket på bildet er forsåvidt kun til autopiloten ser det ut som. Godt det ikke er sommer og sol nå? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Du tok ikke et bilde av styresylinderen med det samme du var ombord? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.