Marius Engel Startet 19.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2019 Jeg er på utkikk etter noen gode 3m lange årer til robåt, de må være runde i skaftet. Noen anbefalinger til gode årer? Jeg ser Maritim selger 3 meter lange årer. Som de fleste «butikkårer» er dette en rund pinne med ett firkantet blad ytterst. Min erfaring med kajakkårer er at dette ikke er en god årefasong, men kanskje det er annerledes for en robåt? Jeg har mer tro på lengre slankere åreblad. Er det eneste fornuftige å lage selv? Jeg har laget mange grønlandsårer til kajakkpadling. Med en god oppskrift, eller en beskrivelse av gode mål og form på åren, skal jeg klare å lage dette også. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Jeg kjøpte et par standard-årer hos Maritim for noen år siden, og de var gode. Fikk testet dem ved motorstans og måtte ro en 17 foter i halvannen time i motsjø. De gjorde jobben. ⚓? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 ezach skrev 12 minutter siden: Jeg kjøpte et par standard-årer hos Maritim for noen år siden, og de var gode. Fikk testet dem ved motorstans og måtte ro en 17 foter i halvannen time i motsjø. De gjorde jobben. ⚓? Til noe litt annet: En ordentlig uting hvis dette var i et område med andre båter. Burde være en selvfølge å gå innom båter med motor som ror for å sjekke om de har motorproblemer og om de skal langt. Det gjelder spesielt mindre motorbåter, de burde være langt flinkere til å sjekke opp. Vi har med seilbåten måttet redde og taue inn flere småbåter inn i trange havner. Ikke bare gøy med seilbåt over 40 fot, spesielt når det begynner å bli grunt. Det har alltid godt bra, men har tenkt med meg selv at dette hadde vært ti ganger lettere om vi var i skjærgårdsjeepen og ikke seilbåten, og blitt rimelig irritert når mindre motorbåter går rett forbi uten å spørre om de skal hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 (redigert) Dette var i en totalt utrafikkert farvann ved Tjøtta på Helgelandskysten. Møtte ikke et eneste fartøy underveis... Og det var selvsagt på den turen jeg ikkeikke hadde med mobilen. ;) Redigert 19.Oktober.2019 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 19.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 ezach skrev for 1 time siden: Jeg kjøpte et par standard-årer hos Maritim for noen år siden, og de var gode. Fikk testet dem ved motorstans og måtte ro en 17 foter i halvannen time i motsjø. De gjorde jobben. ⚓? Ok. Men hva legger du i gode årer? Synes du de var bedre enn tradisjonelle årer med smalere blad? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Nå ble jeg usikker. Disse fra Maritim er kanskje litt bredere enn de jeg anskaffet. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 (redigert) Enig i at årer med bredt blad er dårlige å ro med, spesielt i bølger. Kanskje disse er greie? http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&manufacturer_id=135&product_id=3296 eller https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/årer-tre Lahnakoski ser ut som en seriøs produsent: http://lahnakoski.modxtesti.kpk.fi/aror/ Redigert 20.Oktober.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 Det var årer som i de to første lenkene jeg kjøpte hos Maritim. Og som faktisk er egnet til å ro med. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 ezach skrev 43 minutter siden: Det var årer som i de to første lenkene jeg kjøpte hos Maritim. Og som faktisk er egnet til å ro med. ;) ja, det er trolig samme merke, selv om bildet på maritim sin hjemmeside da avviker ganske mye :) Jeg drar innom en dag jeg er forbi og ser, men jeg har selvfølgelig lyst å lage selv, hvis jeg får tiden. ———————— Lager jeg selv ser jeg for meg ett tykt og tungt skaft mellom håndtak og åregaffel, for å få litt motvekt i forhold til andre siden. Delen som går gjennom åregaffelen og ut til bladet er rund og slankere, og en jevn overgang til ett langt og smalt blad. Lager jeg bladet som grønlandsårene jeg bruker til kajakk kan jeg egentlig bare gå rett ut å begynne prosjektet. Det er en bladform jeg har laget mange ganger, og de går lydløst inn og ut av vannet. Da blir de egentlig nesten helt like disse i videoen, men jeg tenker litt lengre og smalere blad. Det kan være litt vanskelig å finne rette materialer uten for mye kvist og jevne årringer på byggvaren, men jeg finner vel noe i stabelen som er godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 Havelle skrev for 14 timer siden: Til noe litt annet: En ordentlig uting hvis dette var i et område med andre båter. Burde være en selvfølge å gå innom båter med motor som ror for å sjekke om de har motorproblemer og om de skal langt. Det gjelder spesielt mindre motorbåter, de burde være langt flinkere til å sjekke opp. Vi har med seilbåten måttet redde og taue inn flere småbåter inn i trange havner. Ikke bare gøy med seilbåt over 40 fot, spesielt når det begynner å bli grunt. Det har alltid godt bra, men har tenkt med meg selv at dette hadde vært ti ganger lettere om vi var i skjærgårdsjeepen og ikke seilbåten, og blitt rimelig irritert når mindre motorbåter går rett forbi uten å spørre om de skal hjelpe. Ser at det har blitt mer og mer vanlig at småbåter ikke har årer ombord. Så lenge det er innaskjærs må de gjerne reke til lands og ta gåturen for min del da (så lenge det kan skje uten fare). Kanskje, men bare kanskje de da tenker "neste gang skal jeg ta med årer så jeg kan ro båten 200 meter hvis motoren stopper". ----- Ang gode årer så googlet jeg rundt dette for halvannet år siden. En får kjøpt det, men det koster mange tusen for ett godt åresett. Forutsatt at en da tenker "moderne årer" som gode og ikke "tradisjonelle". Mener å huske at jeg fant det ved å først google frem gode rodbåter, som ofte har utriggere og glidesete, og så utstyr til de båtene. En nærmer seg "sculler" land. Kanskje modifisering av scullerårer er mulig? Eller kjøpe noe brukt? --------- Om en tenker tradisjonelle årer ville jeg kontaktet Hardanger fartøysenter og hørt der om hva som er mulig å få tak i, eller få laget. Men det ligger vel i kortene at gode og hånlagede årer fra Norge vil koste noen tusenlapper.... ------- Selv bruker jeg de årene som fulgte båten, noe billig dritt men de har holdt fasongen osv foreløpig så jeg kjører på så lenge de holder. Om jeg begynner å ro litt mer aktivt for treninga si skyld igjen så kommer jeg til å investere i noe bedre, da i moderne retning. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 https://www.aramas.no/products/olym-sports-rer Eller legge på noen tusenlapper og kjøpe "hele greia" brukt? ;-) https://christianiaroklub.no/singlesculler-til-salgs/ Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 (redigert) Hardanger lager årer som ikke passer Terhi klemmer. Jeg er veldig fornøyd med Terhi systemet, det er veldig solid, veldig praktisk til fisking og for ungene. Jeg vil ikke bygge om en helt ny båt pga. årer. Jeg har sett hvordan de lager årer i Hardanger på en video, og selve formen på årebladet og fleksen man legger inn, er litt for komplekst å bygge uten erfaring og veiledning. De lager faktisk en grop i enden på håntaket til tommelen, det er ganske smart. Konkurranseårer, sculler årer og lignende passe nok ikke i en Terhi 440, som er en båt til fisking og badeturer ;) Til sånn rask framdrift bruker jeg 6 hk påhengsen, eller kajakken som jeg også til trening (selvfølgelig treårer der også). Kjøper jeg 48x48mm materiale, og laminerer på forskalingsbord der bladene skal være, ser det ut som jeg klarer meg nesten uten saging. Da blir det nesten bare arbeid med el-høvelen, veritas høvlene, kniv og sandpapir. Hvis jeg lager årer lignende de i videoen. Redigert 20.Oktober.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 (redigert) Og omtrent slik lages de på Hardanger fartøyvernsenter 3200kr for ett par ubehandlete årer. Så stiger prisene kraftig om man skal de helt klar til bruk. Jeg hadde helt klart kjøpt ett par slike årer om jeg hadde hatt en slik båt. Redigert 20.Oktober.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 Syns ikke 3200,- var gærnt. En får riktig materialvalg og utforming. Bare kos å legge siste hånd på verket selv. Noe jeg har merket er at "butikkårer" er alt for myke i treet. Tåler ingenting, kan knapt skyve i fra noe uten at de fliser seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 Pinkvin skrev 1 time siden: Syns ikke 3200,- var gærnt. En får riktig materialvalg og utforming. Bare kos å legge siste hånd på verket selv. Enig der, man blir ikke millionær på den prisen. Og går man rett på skikkelige årer, i stedet for omveien om butikkårer, så blir det ikke så store prisforskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 (redigert) Jeg ser du bor på Askøy. Om du ønsker gode materialer, og ikke går for forskalingsmaterialer eller konstruksjonsvirke, kan du stikke nedom Åsebø i svingen ved vatnet nedafor Åsebø Sag AS (der selger de vanlig virke). Han Åsebø-en i svingen har mye rart, og sist jeg var der kjøpte jeg virke til ripa på plastbåtprosjektet mitt. Jeg har også fått førsteklasses virke i tett al (kjerneved) av furu til dekksstaver. Ellers går det an å ta en tur til Solberg sag på Osterøy og snakke med dem om prosjektet ditt. Liker du trevirke burde du ta deg en tur, uansett. Dessuten har de mye artig, mellom anna lerk og forskjellige amerikanske tresorter med artige egenskaper. Lurer på om de hadde "Yellow cedar"? (mulig jeg husker feil...) Redigert 22.Oktober.2019 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 Erik AN skrev for 5 timer siden: Jeg ser du bor på Askøy. Om du ønsker gode materialer, og ikke går for forskalingsmaterialer eller konstruksjonsvirke, kan du stikke nedom Åsebø i svingen ved vatnet nedafor Åsebø Sag AS (der selger de vanlig virke). Han Åsebø-en i svingen har mye rart, og sist jeg var der kjøpte jeg virke til ripa på plastbåtprosjektet mitt. Jeg har også fått førsteklasses virke i tett al (kjerneved) av furu til dekksstaver. Ellers går det an å ta en tur til Solberg sag på Osterøy og snakke med dem om prosjektet ditt. Liker du trevirke burde du ta deg en tur, uansett. Dessuten har de mye artig, mellom anna lerk og forskjellige amerikanske tresorter med artige egenskaper. Lurer på om de hadde "Yellow cedar"? (mulig jeg husker feil...) godt tips :) Jeg kjenner til han du snakker om. Jeg har spurt han en gang om han sager opp til salg, men han sager bare til privat bruk. Men det var bare ett generelt spørsmål, kanskje det stiller seg annerledes om jeg spør etter materiale til to årer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 Om du klarer å få tak I emner av ask, får du årer med de rette egenskapene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vosso63 Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 (redigert) Han Åsebøen vi snakker om, det var to Åsebøer nede i svingen, men han nederste gikk bort for noen år sida, har sag, men jeg veit ikke om han sager så mye nå. Det var noe med sagbladet, og slike blader koster mammon. Men han har materialer liggende, og om du er tålmodig og innlemmer ham i planene, kanskje han har noe som passer. Når det gjelder Ask, som @index nevner, så får Solberg Sag (Lonevåg, Osterøy) inn trær fra både parker, hager og anna beplantning. Det er derfra jeg stadig har igjen noen lerkebord jeg bruker til forskjellig. Det er uhyggelig vanskelig å få tak i godt virke til båt, så en må faktisk dit for å få ordentlig førsteklasses virke. De leverer til spesielle restaureringsprosjekter, mellom anna til Bryggen. Ellers har de svært god furu i noen dimensjoner, f.eks. 4"x1" (10cm x 2,5cm) på "Norebo" i Åsane. Der har de forøvrig også litt materiale i edle tresorter (bare sånn for å ha nevnt det). Jeg legger ved noen bilder fra Solberg Sagbruk. Jeg går og bærer på en uro etter at tilbud etter tilbud forsvinner, og sjøl om de sikkert klarer seg på Osterøy, anbefaler jeg alle å bruke slike ordentlige sager når de skal ha godt virke. Sist jeg var der brukte jeg 4 timer på på se, kjenne, lukte. Og hadde med meg touranen full av ymse plukk den times kjøreturen tilbake til Askøy. Redigert 23.Oktober.2019 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.