Jump to content

Hvor ofte sjekker dere landstrømkabelen . .?

NilsPils

Recommended Posts

I går fikk jeg trøbbel med landstrømmen da sikringen på land gikk da jeg plugget inn. Etter litt trøbling fant jeg ut at det måtte være kabelen. Jeg tok den med hjem for å sjekke nærmere med multimeter. Det viste seg blant annet at jordingsforbindelen i kabelen var brutt. Jeg mistenkte pluggen i inntaksenden, klippet den av og sjekket. Ganske riktig, jordledningen hadde brudd like foran kontakten. Bruddendene var irret, så dette har nok vært slik en stund . . . .

Og så kom overraskelse nummer to. Heldigvis sjekket jeg mer og ikke bare satset på å sette på en ny plugg. Det var brudd på jordledningen i den andre enden også. :eek:

Dette er en rundt 10 år gammel kabel som ser relativt grei ut. Men jeg har tydeligvis kjørt uten landjord en stund, og nå også med båten på land. Nå kasserer jeg kabelen og kjøper ny. Da må jeg skifte inntakskontakt også. Går for syrefast Ratio kontakt med tilhørende kabel. Der røk tre båtlapper sånn helt uforutsett  :nonod:

Heretter skal jeg ha som vane å sjekke alle skjøteledninger med jevne mellomrom . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Å sjekke kabelen er vel ikke noe gud og hvermandsen gjør til stadighet. Men da jeg noen ganger mistet kontakten med land, tok jeg en sjekk. Og da viste det seg at der kabelen kommer inn i kontakten fremme i rommet der det er normalt å ha kjetting/tau for anker hadde det samlet seg opp vann. Da så ikke kontakten særlig bra ut og den ble byttet.

Ellers var den 25m 2,5 kvadrat kabelen fin ved megging. Det er også en ekstra 25m 1,5kvadrat. Jeg har også en 40m 1,5kvadrat kabel. Megging viser litt overgang til jord, men ikke så mye at jordfeilbryter slår ut. Så den ligger som en siste reserve. At den ikke er helt på topp, er ikke så rart. Den er snart 40 år gammel og lå i mange år ute fra huset til garasjen sommer som vinter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

tkb skrev 41 minutter siden:

Det er mange som tar den eldste plenkabelen ned i havna. Der det er viktigst med kvalitet. Og noen kutter Jord, som skal være din sikkerhet..

Liker det ikke.

Er nok riktig det.

Jeg er lut lei av at landstrømmen i havna går fordi noen har dårlige opplegg, gjerne med skjøtekontakter i friluft. Hos oss er det så inelligent gjort at vi har jorfeilbrytere i hver stolpe, men også en felles jordfeilbryter for hele brygga. Og det er den siste som slår ut først og tar srømmen hos alle. :crazy:  Da er det hver gang et helvetes styr for å finne ut hvem som er synderen. Vi må dra ut alle pluggene i alle stolpene og plugge inn en og en mens en står vakt ved tavla på land og varsler når jordfeilbryteren reagerer. Strømmen går stort sett hver gang det regner . . . . .

Av en ren tilfeldighet måtte jeg inn i en av våre 220v kontakter og der var det mye løse forbindelser. Alle skruer som holdt ledere på plass var på vei ut med løse ledere som resultat. Jeg antok at dette må ha vårt slurv i en enkelt kontakt, men jeg sjekket flere for sikkerhetsskyld. I alle kontaktene var settskruene som holder ledere på plass helt løse eller ganske løse. Så om båten din er noen år så kan det være lurt å ta en runde med skrutrekker.  

Barbaria skrev 31 minutter siden:

Av en ren tilfeldighet måtte jeg inn i en av våre 220v kontakter og der var det mye løse forbindelser. Alle skruer som holdt ledere på plass var på vei ut med løse ledere som resultat. Jeg antok at dette må ha vårt slurv i en enkelt kontakt, men jeg sjekket flere for sikkerhetsskyld. I alle kontaktene var settskruene som holder ledere på plass helt løse eller ganske løse. Så om båten din er noen år så kan det være lurt å ta en runde med skrutrekker.  

Jeg har stort sett støpte og ikke tilgjengelige Ladac 220V forbindelser i hele lanstrømopplegget mitt, inklusive kabelen til land. Det er ingen skrueforbindelser å sjekke. Ikke mye å skru på her . . . .

Her bilde av støpt plugg på landstrømkabel.

IMG_7134.JPG

IMG_7135.JPG

• 2 uker senere...
Barbaria skrev On 21.10.2019 at 15.43:

Jeg snakker om hun kontakter inne i båten 

Jeg har heller ikke sånne inne i båten. Mine er også Ladac med ferdigkoblete kabler.

Ellers ble det ny landstømkontakt med ny kabel i går. Denne er langt mer robust og stiligere enn det gamle Ladac-inntaket . .

IMG_7178.JPG

Jeg satte inn jordfeilbryter i ett hus som var 15 år........i hovedtavlen, 

mener elektrikeren sa att det iblant kan vare ett litet helv.......spes i gamle hus, for panelovnene kan begynne å lekke litt strøm med aldern.

Att just det samlede verdien oppgår til 30mA.

om jeg nå husker rett.......det var 30 år siden

jeg tror bare vi har i stolpene på bryggen i vår havn, skall sjekke neste gang jeg ser klubbkompisen som er ´sjef over strømmen’

S/Y Gunga Din

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Forøvrig har Clas tilbud på meget god lendstømskabel

https://www.clasohlson.com/no/Skjøtekabel-campingvognkabel/p/36-3098

jeg har en kabeltrommel, jeg kjøpte på IKEA for 35-40 år siden (har vart med på alle mine båter)

den er helt i plast o de skruer som var i billig-stål er utskiftet til rustfritt.

den billige plastkabeln blev også utskiftet til RDOE (H07RN-F)....og han-kontakten til CEE-kontakt

har inntaket i båten i cockpitbenken med en kort kabel som plugges inn i trommel
(viktig å trekke ut all kabel....da jeg bruker den)

men denne trommelen har funket helt superbt i alle år

tror jeg har skiftet kabel 2ggr til på disse år......da den gamle har ‘tatt slutt’ !

trommelen likner veldig på denne

image.jpeg.47ec8c2b8b6c22567b2bb9628f0ac039.jpeg
https://www.ahlsell.se/10/el-1/centraler-och-sakringar/24-tillfallig-el-uttagsstolpar-byggcentraler/stickproppar-skarvkablar-kabelvindor/kabelvindor/portabla/2405087e/

S/Y Gunga Din

NilsPils skrev On 19.10.2019 at 23.01:

Nemlig.

Men egentlig veldig lett å sjekke med et enkelt mutimeter, som selvfølgelig ALLE båtfolk må ha . . . . . .

Tja, det er bare delvis riktig.
Et kabelbrudd eller en full kortslutning finnes lett med et multimeter.
Men dårlig isolasjonsmotstand, som er et mer alminnelig problem  -  da er det kun megger som teller.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

jeg har en kabeltrommel, jeg kjøpte på IKEA for 35-40 år siden (har vart med på alle mine båter)

den er helt i plast o de skruer som var i billig-stål er utskiftet til rustfritt.

den billige plastkabeln blev også utskiftet til RDOE (H07RN-F)....og han-kontakten til CEE-kontakt

har inntaket i båten i cockpitbenken med en kort kabel som plugges inn i trommel
(viktig å trekke ut all kabel....da jeg bruker den)

men denne trommelen har funket helt superbt i alle år

tror jeg har skiftet kabel 2ggr til på disse år......da den gamle har ‘tatt slutt’ !

trommelen likner veldig på denne

https://www.ahlsell.se/10/el-1/centraler-och-sakringar/24-tillfallig-el-uttagsstolpar-byggcentraler/stickproppar-skarvkablar-kabelvindor/kabelvindor/portabla/2405087e/

Hei Gunga, jeg har blitt anbefalt og ikke gå under 2,5 kvadrat på lederkablene. Jeg bor i båten hele året og det går litt strøm på vinteren.

Jeg ser at noen andre har tynnere kabler og disse ser ut som ~~~~ etter en kort stund, de blir så varme at snøen smelter der de ligger og det kan neppe være sundt.

Jeg kan ikke få stresset nok at folk sjekker innvedige 220v koblinger og at kablene stitter godt fast inne i kontaktene.

Dette kan dette være en brannfelle.

Du kan godt ha 2,5 kvadrat på trommelen......

ser att jeg linket til feil dimensjon.

denne linken er 2,5...........Men som jeg skrev over jeg har RDOE (H07RN-F) på den

https://www.ahlsell.se/10/el-1/centraler-och-sakringar/24-tillfallig-el-uttagsstolpar-byggcentraler/stickproppar-skarvkablar-kabelvindor/kabelvindor/portabla/2405088e/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...