Jump to content

Høyde på motoren


Kaptein_Krogh

Recommended Posts

Har ny kjøpt en 9.9 tohatsu til min brors pioneer maxi(12 fot). Når vi kjører i plan spruter det vann mellom båten og motorstammen og fosser litt inn når motoren ikke står fullt tiltet ut. Står motoren for høyt eller for lavt da?. Den viler ikke ned på akterspeilet for at den nederste finnen skal komme nærmest mulig skrogbunn(stemmer dette?).

Link to post
Share on other sites

Sett den gjerne ett hakk lenger opp enn dette også. Motor høyere opp = mer fart. Bakdelen er at den kan bli vanskeligere å plane og at propellen lettere kan miste grepet i krappe svinger. Pass også på at dere ikke setter den så høyt at den msiter kjølinga...

Link to post
Share on other sites

Hehe Jørgen :cool:. Jeg har alltid ment at det var slik det var, men siden denne ikke stemte her ble jeg i tvil. Iflg selgeren er motoren kortstammet, skal måle etterpå. Skjønner da ikke hvorfor den stikker ca 5 cm under skrogbunn(dette burde jo standarisert fra båtprodusent)

Hvis det stemmer at det er en kortstammet, har noen noe tips om hvordan "bygge" på akterspeilet enkelt. Dette er jo en Pioneer og den er ikke glassfiber som de fleste vet. Det er ikke mange cm det er snakk om.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange cm det er snakk om.

Synes 5cm høres ganske så mye ut. :flag:

Men nå er det jo veldig forskjell på hvor høyt forskjellige skrog tåler at motoren monteres.

Mulig at en "myk" båt er mer utsatt for kavitasjon og derved krever lavere montering.

Tatt i betrakning kostnadene med å lage en form for rotasjonsstøping virker det rart om produsenten kan bomme såpass mye.

 

Tenkte på å maile Dynoplast, men finner faktisk ikke noe. Er de ikke på nett??

Link to post
Share on other sites

Det var en god ide, takk for flotte illustrasjoner :flag:. Tenkte en plate på hver side med en 2"4" bjelke mellom.

Men først må du huske å sjekke at klemmene virkelig "gaper" så høyt!

 

For skal du ha en 2x4" med plate på begge sider, så er du fort oppe i 7-8-9 cm vil jeg tro?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Fredrik.Hvor var du sist lørdag? Så deg ikke? Vedr motor.....Vet ihvertfall at differansen mellom lang og kortstammet motor er ca 12 cm.Har et stykke jeg demonterte av en 8 hk Yamaha engang og målte denne.Har også vært borti  en liten påhanger engang som man kunne regulere noen cm opp eller ned i festebraketten.Ship ohoi.

Ps.Ta med deg en tommestokk og mål på noen andre båter også....da finner du ut om det er din båt som @£$€@$€$ :puke:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...