Jump to content

KAMD43 suger ikke inn vann

BAG049

Recommended Posts

Jeg skulle kjøre ferskvann igjennom kjølesystemet etter å ha fått båten på land. Skrudde av lokk på sjøvannsfilter, fylte opp og satt klar med slangen for å fylle på mer. Når jeg starta med litt pådrag ble filteret raskt tømt, tok da jeg tok ned turtallet så slutta motor å ta inn vann.  Det hjalp heller ikke å dra opp turtallet. Tenkte det hadde skjedd noe med impeller, og bytta den,  men det hjalp ikke.

Håper noen har forslag til hva som er problemet og hvordan kan jeg løse det slik at jeg får frostsikret før kulda kommer.

Kan det være luft i systemet?

På min TAMD40 så er sjøvannsfilteret ETTER impeller. Dvs at det nytter ikke å helle vann i sjøvannsfilteret. Tipper det er slik på KAD43 også. Hensikten er at impellerdeler som løsner skal havne i filteret isteden for inne i motoren.

Jeg bruker en 25mm slange som jeg kopler på sjøvannspumpen som går opp i en kanne/ bøtte. Fyller denne først med vann (slangen), så stapper jeg den opp i en full bøtte. Så starte.

Kan det være greia hos deg også?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Min svigerfar har en KAD43. Der sitter impeller før sjøvannsfilter. Jeg bytta impeller for han i sommer ifm. at han ikke fikk kjøling. KAD43 er sensitiv på impeller. På hans var kun en av lamellene knekt, og det var nok til at den ikke klarte å trekke vann i det hele tatt. 

Se bilde:

Rødt = sjøvannsfilter

grønn = impeller sjøvannspumpe

gult = inntak sjøvann

5743BBDF-84B2-4EFF-B048-588E370E840D.jpeg.ccfefe74c03963d44c54cb68cb811bc3.jpeg

Men på KAMD43 er det kanskje svanehals det filteret sitter på KAD ?

Jeg ville sjekket impellerlokket/pakning erfarte som sagt at den var svært sensitivit for falsk luft. 

Redigert av VegJoh
Ble postet før jeg var ferdig å skrive, da jeg satt på den lille knottetelefonen og trykket feil (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...