Buddy69 Startet 21.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2019 Min optimax 115 vil ikke gå på tomgang. Det har gradvis blitt verre. Starter den på tomgang, står den å jager opp og ned på turtall før den stopper. Får jeg start på den går den fint når jeg gir gass, da er det ingen ulyder. Men stopper når jeg setter den i nøytral. Motoren min har gått ca 500 timer. Dette har jeg prøvd: -Byttet bensin filter. -Byttet tennplugger. (De gamle var veldig sotete) -Sjekket at det ikke er vann i bensinen. (Tomt beholder der bensinpumpene sitter) -Sjekket kontakt på diverse ledninger. Hva kan jeg sjekke selv før den går på verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Den pluggen var veldig sota, og mest sannsynlig feil type. Du skal nok ha iridium plugg til denne, og den du har ser ikkje ut som en slik. Prøv med iridium plugger ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Buddy69 Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Takk for svaret, det er rett plugg. Den er bare sotet ned. Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Hadde prøvd tomgangs regulator Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Coilene var en svaket på tidligere modeller på 1.5L Optimax, er usikker på om det gjelder 2013 mod. Anbefaler å sjekke det opp iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Problemet står på dekselet. Herc-ury er for spesielt interesserte Herc-ury er ett mareritt å feilsøke på Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Ser ut til å være en gammel plugg med veldig stort plugggap ? Kjenner ikke Mercury veldig godt...går den ut av "kaldstartmodus" (regner med den har noe slikt) Svart plugg =feit blanding/mye bensin, hvis i tillegg for stort plugg gap kan det forårsake att gnist ikke klarer å "hoppe" over gnistgapet på tomgang pga mye bensin å svak gnist. Sjekk motortemp med en enkel infrarød temp måler når motor går på tomgang, pek på området rundt pluggen, sjekk slik på alle cylindre, du bør normalt måle ca65gC på tomgang for att motor skal gå ut av kaldstartmodus (hvis denne har ett slikt system) Kan være termotat/termostater som ikke stenger som de skal så motor ikke når påkrevd temp på tomgang. Denne rimelige infrarøde pistolen er noe alle med 2-takts motor burde ha i båten, sjekk temp på toppene rundt pluggene ett par ganger pr år, du skal ha jevn temp på alle cylindrer for att motor skal gå fint, en kald cylinder går ikke på samme måte som en varm cylinder med samme tilført bensinmengde. 2-takten yter best på lavere driftstemp enn en 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 Var alle pluggene like nedsotede som den på bildet? Hvordan ser de nye pluggene ut (etter kun kort tids bruk)? Sitér dette innlegget Link to post
Buddy69 Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Mox1 skrev On 22.10.2019 at 21.39: Coilene var en svaket på tidligere modeller på 1.5L Optimax, er usikker på om det gjelder 2013 mod. Anbefaler å sjekke det opp iallfall. Takk. Har sjekket at jeg har gnist på alle 3 pluggene. Det tyder vel at coilene er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Buddy69 Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Balder.. skrev On 22.10.2019 at 23.53: ...... Sjekk motortemp med en enkel infrarød temp måler når motor går på tomgang, pek på området rundt pluggen, sjekk slik på alle cylindre, du bør normalt måle ca65gC på tomgang for att motor skal gå ut av kaldstartmodus (hvis denne har ett slikt system) Kan være termotat/termostater som ikke stenger som de skal så motor ikke når påkrevd temp på tomgang. ..... Takk for tipset. Jeg beskrev problemet mitt litt dårlig, problemet med tomgang gjelder også når jeg har varm motor. Setter den i fri, så stopper motoren etter noen sekunder. Problemet har kommet gradvis, slik det er nå er det vanskelig å starte den. Har idag åpnet å sjekket lavtrykks og høytrykks bensin pumpene. Det virket helt fint. Sjekket også at jeg hadde knist på alle 3 pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Buddy69 Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 ozo skrev On 23.10.2019 at 5.24: Var alle pluggene like nedsotede som den på bildet? Hvordan ser de nye pluggene ut (etter kun kort tids bruk)? Den på bildet var verst, de to andre var også svarte men det hadde ikke bygd seg like mye opp. Har skiftet plugger, de er også svarte etter kort tids bruk. Men nå har det vært mye start og stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Buddy69 Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Jeg har brukt motoren min mye til dorging, begynner å lure på om det kan være "koksing" som er problemet. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan få renset motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Da vil jeg tro motor blir gående for fett når du over lang tid blir liggende å dorge på tomgang, når den da stopper blir den tung å starte fordi plugger er sotet ned å gir dårligere gnist + att motor i tillegg er sur/mye bensin i veivhus. Hvis du dorger mye kan du prøve en mye lettere propell slik att du må opp i litt høyere turtall for å holde dorgefart, 2-300 omdreininger ekstra kan utgjøre mye. Ville for sikkerhets skyld også sjekket att du oppnår høy nok motor/vanntempratur ved tomgangskjøring/dorging, se også så alle cylindre har samme temp. Har selv tidligere dorget mye med 115hk totakter. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Den pluggen så ekstrem ut, og hvis nye plugger umiddelbart soter ned, kan det også tyde på at det er for mye olje i bensinen. Hvis denne motoren er av den typen som blander selv, mistenker jeg en feil her. Hvis ikke, kan det være en idé å bruke halvparten av foreskrevet oljemengde om du bare skal dorge, -men da bør du ikke særlig over halv gass. Dette kan kanskje høres risikabelt ut, men motoren krever vesentlig mindre smøring ved lavt turtall/liten belastning enn på maks., som en konstant oljeblanding nødvendigvis er tilpasset. Å kjøre med en slik soting vil etterhvert også skade mer enn tennpluggene. Ved "normal" soting, bør man innimellom ta den gradvis opp til marsjfart, og la den gå seg ren i et minutt eller to. Unngå å gå rett fra lengre tids dorging til full gass, da en brå temperaturøkning kan glasere sotet (som sjelden er rent sot) i stedet for å brenne det vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Denne har egen oljetank og pumpe som punktsmører motoren via flere oljelinjer rundt om. Olje-bensinblanding i veivhuset har den heller ikke da den er direkteinsprøytet. Mulig oljepumpa er defekt og smører alt for mye? Defekt insprøytningsdyse(r) som gir dårlig forbrenning.? Er en ganske komplisert 2 takt dette, så om du ikke er kompetent, så bør du la et verksted kople seg opp med datamaskin og feilsøke for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.