Jonasran72 Startet 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2019 Hei Har en Yamaha 9,9 totakt 2000 mod der jeg ikke får gnist på tennpluggene. Alt er dødt så neste skritt blir vel å feilsøke på elektronikken for at prøve å finne hva ut hva som er ødelagt/ ikke i orden. Spørsmålet blir om jeg kan ta turen til jula/Biltema og kjøpe en til 150-300kr? Eller er det bortkastet? Hvis noen har erfaringer med noen gode multimetere til en fornuftig pris, så er det flott. Hva er det som oftest ryker først i strøm systemet? På disse motorene? sender bilde på aktuell motor. Den har aldri vart i gang da jeg har bygget den opp av deler fra forskjellige motorer. takk på forhånd.? Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Hei, jeg postet nettopp et innlegg om omtrent samme tema. Min er en firtakter Yamaha fra 2004. Jeg byttet først coil, deretter CDI, før jeg fant feilen. Der var tennspolen som ikke leverte strøm. Så jeg kunne nok spart meg noen kroner på litt bedre feilsøking der. Men tennspolen kostet meg bare tre hundrelapper cirka. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Start alltid med dødmannsknappen. Koble fra den hvite ledningen i CDI-boksen og prøv igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Jonasran72 skrev for 11 timer siden: Spørsmålet blir om jeg kan ta turen til jula/Biltema og kjøpe en til 150-300kr? For å ta dette først, så er et multimeter, i kombinasjon med en viss forståelse av bruken, et særdeles godt hjelpemiddel ved de fleste feilsøkingsjobber på elektriske innretninger. Dette gjelder også de aller rimeligste variantene. Svakheten til disse ligger hovedsaklig i to ting. Selve målekabelen er gjerne stiv og uhåndterlig, samt at spissen på målepinnen er av dårlig materiale, slik at den blir sløv, og lett sklir av målepunktet. Disse kan imidlertid erstattes. En annen ting er nøyaktigheten. Ved vurdering av en ladekrets, eller et batteris ladetilstand, kan et avvik på 0,1V være av betydning, mens for de aller fleste andre oppgaver spiller ikke dette noen rolle. Utover dette er det visse variasjoner ang. måleområder. I båtsammenheng kan det f.eks. være nyttig å kunne måle 10A, noe ikke alle instrumenter har (heller ikke dyre). Så til problemet. Du nevner "elektronikk", og i denne sammenhengen er dette oftest en innstøpt "klump", som ikke lar seg feilsøke med et multimeter, annet enn å se at den får spenning inn, og evt. gir spenning ut. Resten av kretsen, inkl. tennspoler, kan imidlertid diagnostiseres med et hvilket som helst multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Ok takk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.