YamToHo Startet 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2019 Morn, flinke båtfolk. Jeg har en Yamaha F9,9/15 (tosylindret firtakter fra 2004 med snorstart) som gjør meg litt frustrert. Forrige eier sa den gikk fint i hans eie helt frem til i sommer. Han hadde plutselig ikke gnist på pluggen og byttet derfor coilen-uten at det hjalp. Jeg kjøpte båten og spanderte på den en ny CDI-boks, uten å få gnist. Tok da av svinghjulet og fant en rusten tennspole, som jeg byttet. Vipps var gnisten tilbake, med begge CDI-boksene. Motoren har god kompresjon, nye plugger med god gnist, men fyrer ikke, selv med startgass rett i plugghullet. Har også forsøkt med (ny) bensin rett i sylinderen. Ingen liv i det hele tatt. Svinghjulet ble satt på i det jeg mener er korrekt posisjon (merket T på svinghjulet mot markørpila). Har også hatt oppe dekselet for å se på ventilene, de ser ut til å være i nøyaktig korrekt posisjon ved tenningspunktet og stemplene beveger seg fint i sylinderen. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan feilteste videre eller har et godt råd? Sitér dette innlegget Link to post
pandi Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Drener forgasseren. Hvis der har vært vann i bensinen ligger det sikkert noe igjen i bunnen av forgasser. Når du bruker startgass skal denne få lov til å virke litt før du prøver å starte. Står instrukser på boksen. Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Takk for tips. Startgassen har fått tiden det tar å sette inn pluggene og skru dem til med pipa. Med ny bensin rett i sylinderen skulle man tro at det burde vært noe eksplosjon eller antydning til tenning. Bensinen er ny fra utgangen på bensinpumpa. Men det kan være verdt et forsøk. Motoren har ikke vært startet på flere måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Fikk du kilen i svinghjulet på plass ? Det hender at man skyver kilen ut når man monterer svinghjulet. Hjelper ikke med gnist hvis den kommer på feil tidspunkt.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Tenker også i samme baner som Skrotnisse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
YamToHo Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Jeg tror nok dere har rett i at tenningen kommer på feil tidspunkt, men finner ingen feil. Skal svinghjulet stå på T når det monteres, eller kun et sted mellom 5 og 30? Skulle tro at T refererte til Top dead center for sylinder 1? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Svinghjulet må jo monteres rett I forhold til veivakslingen, og dette er det kilen som styrer. Om du setter svinghjulet mot et merke hjelper det lite om veivaksel står I en helt annen stilling.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
YamToHo Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Takk for bra tips. Da skal jeg ta svinghjulet av igjen og sjekke dette. Men mener dette er korrekt montert. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Jeg har skrudd i 45 år, men klarer titt og ofte å skyve kilen ut av sporet likevel når jeg setter svinghjulet nedpå akslingen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 YamToHo skrev 1 time siden: Takk for bra tips. Da skal jeg ta svinghjulet av igjen og sjekke dette. Men mener dette er korrekt montert. Det tviler jeg på. Hadde gnisten kommet I nærheten av riktig sted hadde den tent. Når det er god gnist og ikke antydning til reaksjon på startgass så er svinghjulet mye feil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
YamToHo Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Takk, det gir nytt håp. Frem med avdrageren igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 (redigert) Om du har startgassen i plugghullet så er den nok borte før pluggen er på plass igjen, få noen til å dra i snoren mens du sprayer rett i forgasser med startgass, skal da normalt tenne med startgass selv med noe feil tenning, får du motor til å tenne å gå noen sekunder så kan tette dyser "hostes opp" igjen. Hvis kilen er borte kan du være veldig uheldig med det du endte opp med av tenningstidspunkt slik att du ikke får gnisten i lag med kompresjonstakten, men gnisten burde vel likevel antenne startgassen som er i sylindrene om den sprayes via forgasser ? Du må ha i veldig lite bensin hvis rett i cyl på en så liten motor, litt mye så drukner du omgående pluggen/gnisten. Kilen bruker normalt å sitte veldig godt i en gammel motor, må ofte pirkes løs...får håpe den ikke har løsnet å hengt seg i magneter på magnet hjulet å skadet stator. Du har ikke rørt registerreim ? Lykke til, dette er jo normalt evighetsmotorer. Redigert 22.Oktober.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Balder.. skrev 19 minutter siden: Kilen bruker normalt å sitte veldig godt i en gammel motor, må ofte pirkes løs.. Det er ikke vanlig på denne motorserien. TS - IKKE bry deg om tenningsmerkene. Det eneste du skal fokusere på er at Woodruff kilen sitter i sporet sitt, også senke kilesporet ned over kilen. Pass på at konene er rene og tørre. Bruk momentnøkkel på svinghjulet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Tusen takk for alle gode råd. Men vi er fortsatt på stedet hvil. Har ikke rørt registerreima. Tok av svinghjulet igjen. Det satt som det skulle med kilen på plass, men forsøkte likevel å snu 180 grader på akselen for å teste om det var feilmontert. Sjekket at ikke ventilene gikk i stempelet. Satte på og forsøkte igjen. Ingen tenning med startgass i forgasser, men langt lettere å dra i snora nå. Byttet tilbake og fortsatt ingen antydning til tenning. Er det andre ting som kan forklare mangel på fyr i sylinderen? Det kan ha vært noe vann i bensinen, men skal det være nok til at det ikke er antydning til tenning ved bensin i sylinder eller stsrtgass? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 (redigert) Gå videre med en kompresjonstest, om du ikke har så kjøp en på Biltema for ett par 100 lapper, det er det første du må vite med sikkerhet før du går videre med mer tid å penger. Skru den inn i plugghullene å dra 4 ganger, kom tilbake med avlesing om du ikke selv har kunnskap noe om det :) Redigert 23.Oktober.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Husk at komp skal måles med full gass! Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Prøv med helt fersk bensin, var borti en tilsvarende motor som ikke startet. Tømte tanken og fylte ny bensin, startet på første draget.. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 YamToHo skrev for 19 timer siden: Tok av svinghjulet igjen. Det satt som det skulle med kilen på plass, men forsøkte likevel å snu 180 grader på akselen for å teste om det var feilmontert. Sjekket at ikke ventilene gikk i stempelet. Satte på og forsøkte igjen. Ingen tenning med startgass i forgasser, men langt lettere å dra i snora nå. Hvis du faktisk klarte å montere svinghjulet etter å snudd det 180°, kan det ikke bety annet enn at kilen mangler. Noe også dette tyder på: YamToHo skrev On 22.10.2019 at 11.39: Skal svinghjulet stå på T når det monteres, eller kun et sted mellom 5 og 30? Svinghjulet skal ikke monteres etter noen merker, det skal låses mot veivakselen med en sporkile. Når det nå har blitt vesentlig lettere å dra i snora tyder det på at kamvinkelen også er endret. Da må du først og fremst forvisse deg om at registeret er riktig i hht. merkene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Uten å ønske å trå noen på tærne ! det er en myte att kompresjon må måles på full gass, cylindre vil på så lite "turtall" uansett fylles med luft, med eller uten gass...det som uansett vil vise seg er om du har tette og jevne cylindre eller ett problem. Veldig gammel bensin kan som KDB sier forårsake "død" motor, men skulle tent på startgassen likevel, merkelige greier. Ta kompresjonstesten å se om det er ett ventilproblem. Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 24.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Okay. Det ble kanskje litt uklart dette. Tok av svinghjulet, dreide akselen 360 grader og dermed registeret 180 grader, så montert svinghjulet i eneste mulige posisjon, med det resultat at det ble vesentlig enklere å dra i snora, men ingen tenning. Bensinen er helt fersk, men jeg har ikke rørt forgasseren ennå, da den er litt komplisert og ukjent for meg. Men mulig det blir neste steg, om denne motoren er ekstremt kresen på bensinen. Det er tilsynelatende full kompresjon (som jeg skal få målt), god gnist og har prøvd med både startgass og bensin rett i plugghullet. Helt dødt. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Da høres det ut som om svinghjulet står riktig. Hva med merket på kamakseldrevet? Stemmer det overens med "T" på svinghjulet? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Har du prøvd med startgass i innsuget? Hvis du sprayer rett i plugghullet så kan du få for mye startgass også... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Er du 100% sikker på at plugg-kablene står på rett sylinder? Sjekk mot manual. Coiler og kabler har vært av noen ganger... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 ^ godt poeng, mener å ha lest en tidligere post hvor motoren (mindre 2syl 4T) ikke ville gå med ombyttede plugghetter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Ser du skriver at registerreim ikke er rørt. Går den på et separat drev her, og ikke på svinghjul? I så fall ser jeg ikke helt hva 360 grader dreiing av veivaksel skal gjøre før montering av svinghjul. I motsatt fall, om det er registeret som er endret, aner du ikke hvor I takten den egentlig er nå (eller var før). Jeg ville ha begynt med å sjekke opp øvre dødpunkt på stempel I forhold til ventilenes bevegelser, for å sikre at alt "går I takt". Først når dette er klarert ut er det naturlig å feilsøke andre ting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.