Jump to content

Yamaha F15 har gnist men tenner ikke


YamToHo

Recommended Posts

Morn, flinke båtfolk. 

Jeg har en Yamaha F9,9/15 (tosylindret firtakter fra 2004 med snorstart) som gjør meg litt frustrert. Forrige eier sa den gikk fint i hans eie helt frem til i sommer. Han hadde plutselig ikke gnist på pluggen og byttet derfor coilen-uten at det hjalp. Jeg kjøpte båten og spanderte på den en ny CDI-boks, uten å få gnist. Tok da av svinghjulet og fant en rusten tennspole, som jeg byttet. Vipps var gnisten tilbake, med begge CDI-boksene. Motoren har god kompresjon, nye plugger med god gnist, men fyrer ikke, selv med startgass rett i plugghullet. Har også forsøkt med (ny) bensin rett i sylinderen. Ingen liv i det hele tatt. Svinghjulet ble satt på i det jeg mener er korrekt posisjon (merket T på svinghjulet mot markørpila). Har også hatt oppe dekselet for å se på ventilene, de ser ut til å være i nøyaktig korrekt posisjon ved tenningspunktet og stemplene beveger seg fint i sylinderen. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan feilteste videre eller har et godt råd? 

1A174A9D-E7C9-49D8-A2D3-2C7DF0E88A6C.jpeg

02F172C3-3BC2-4FB8-8E94-6923531C401A.jpeg

Link to post

Takk for tips. Startgassen har fått tiden det tar å sette inn pluggene og skru dem til med pipa. Med ny bensin rett i sylinderen skulle man tro at det burde vært noe eksplosjon eller antydning til tenning. Bensinen er ny fra utgangen på bensinpumpa. Men det kan være verdt et forsøk. Motoren har ikke vært startet på flere måneder.  

Link to post
YamToHo skrev 1 time siden:

Takk for bra tips. Da skal jeg ta svinghjulet av igjen og sjekke dette. Men mener dette er korrekt montert.

 

Det tviler jeg på. Hadde gnisten kommet I nærheten av riktig sted hadde den tent. Når det er god gnist og ikke antydning til reaksjon på startgass så er svinghjulet mye feil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Balder..

Om du har startgassen i plugghullet så er den nok borte før pluggen er på plass igjen, få noen til å dra i snoren mens du sprayer rett i forgasser med startgass, skal da normalt tenne med startgass selv med noe feil tenning, får du motor til å tenne å gå noen sekunder så kan tette dyser "hostes opp" igjen.

 

Hvis kilen er borte kan du være veldig uheldig med det du endte opp med av tenningstidspunkt slik att du ikke får gnisten i lag med kompresjonstakten, men gnisten burde vel likevel antenne startgassen som er i sylindrene om den sprayes via forgasser ?

 

Du må ha i veldig lite bensin hvis rett i cyl på en så liten motor, litt mye så drukner du omgående pluggen/gnisten.

 

Kilen bruker normalt å sitte veldig godt i en gammel motor, må ofte pirkes løs...får håpe den ikke har løsnet å hengt seg i magneter på magnet hjulet å skadet stator.

 

Du har ikke rørt registerreim ?

 

Lykke til, dette er jo normalt evighetsmotorer.

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Balder.. skrev 19 minutter siden:

Kilen bruker normalt å sitte veldig godt i en gammel motor, må ofte pirkes løs..

 

Det er ikke vanlig på denne motorserien. 

 

TS - IKKE bry deg om tenningsmerkene. Det eneste du skal fokusere på er at Woodruff kilen sitter i sporet sitt, også senke kilesporet ned over kilen.

Pass på at konene er rene og tørre.

Bruk momentnøkkel på svinghjulet.

 

Lykke til :flag:

 

Link to post

Tusen takk for alle gode råd. Men vi er fortsatt på stedet hvil. Har ikke rørt registerreima. Tok av svinghjulet igjen. Det satt som det skulle med kilen på plass, men forsøkte likevel å snu 180 grader på akselen for å teste om det var feilmontert. Sjekket at ikke ventilene gikk i stempelet. Satte på og forsøkte igjen. Ingen tenning med startgass i forgasser, men langt lettere å dra i snora nå. Byttet tilbake og fortsatt ingen antydning til tenning. Er det andre ting som kan forklare mangel på fyr i sylinderen? Det kan ha vært noe vann i bensinen, men skal det være nok til at det ikke er antydning til tenning ved bensin i sylinder eller stsrtgass?

CEE9E704-0531-451A-BDDC-56BC5F1AB4DF.jpeg

1E0E4E85-4887-4AEC-8609-436C6DA5AB54.jpeg

7BFC3622-9AE5-4856-9505-475240EBC39E.jpeg

Link to post
Guest Balder..

Gå videre med en kompresjonstest, om du ikke har så kjøp en på Biltema for ett par 100 lapper, det er det første du må vite med sikkerhet før du går videre med mer tid å penger.

Skru den inn i plugghullene å dra 4 ganger, kom tilbake med avlesing om du ikke selv har kunnskap noe om det :)

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
YamToHo skrev for 19 timer siden:

Tok av svinghjulet igjen. Det satt som det skulle med kilen på plass, men forsøkte likevel å snu 180 grader på akselen for å teste om det var feilmontert. Sjekket at ikke ventilene gikk i stempelet. Satte på og forsøkte igjen. Ingen tenning med startgass i forgasser, men langt lettere å dra i snora nå.

Hvis du faktisk klarte å montere svinghjulet etter å snudd det 180°, kan det ikke bety annet enn at kilen mangler.

Noe også dette tyder på:

YamToHo skrev On 22.10.2019 at 11.39:

Skal svinghjulet stå på T når det monteres, eller kun et sted mellom 5 og 30?

Svinghjulet skal ikke monteres etter noen merker, det skal låses mot veivakselen med en sporkile.

 

Når det nå har blitt vesentlig lettere å dra i snora tyder det på at kamvinkelen også er endret. Da må du først og fremst forvisse deg om at registeret er riktig i hht. merkene.

Link to post
Guest Balder..

Uten å ønske å trå noen på tærne ! det er en myte att kompresjon må måles på full gass, cylindre vil på så lite "turtall" uansett fylles med luft, med eller uten gass...det som uansett vil vise seg er om du har tette og jevne cylindre eller ett problem.

 

Veldig gammel bensin kan som KDB sier forårsake "død" motor, men skulle tent på startgassen likevel, merkelige greier.

Ta kompresjonstesten å se om det er ett ventilproblem.

 

 

 

Link to post

Okay. Det ble kanskje litt uklart dette. Tok av svinghjulet, dreide akselen 360 grader og dermed registeret 180 grader, så montert svinghjulet i eneste mulige posisjon, med det resultat at det ble vesentlig enklere å dra i snora, men ingen tenning. Bensinen er helt fersk, men jeg har ikke rørt forgasseren ennå, da den er litt komplisert og ukjent for meg. Men mulig det blir neste steg, om denne motoren er ekstremt kresen på bensinen. Det er tilsynelatende full kompresjon (som jeg skal få målt), god gnist og har prøvd med både startgass og bensin rett i plugghullet. Helt dødt. 

Link to post

Ser du skriver at registerreim ikke er rørt. Går den på et separat drev her, og ikke på svinghjul? I så fall ser jeg ikke helt hva 360 grader dreiing av veivaksel skal gjøre før montering av svinghjul. I motsatt fall, om det er registeret som er endret, aner du ikke hvor I takten den egentlig er nå (eller var før). Jeg ville ha begynt med å sjekke opp øvre dødpunkt på stempel I forhold til ventilenes bevegelser, for å sikre at alt "går I takt". Først når dette er klarert ut er det naturlig å feilsøke andre ting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...