Sørlandet2 Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 YamToHo skrev On 22.10.2019 at 9.11: Takk for tips. Startgassen har fått tiden det tar å sette inn pluggene og skru dem til med pipa. Med ny bensin rett i sylinderen skulle man tro at det burde vært noe eksplosjon eller antydning til tenning. Bensinen er ny fra utgangen på bensinpumpa. Men det kan være verdt et forsøk. Motoren har ikke vært startet på flere måneder. Sprayer du startgass rett i sylinderen? Ved å skru ut tennplugger? Hvis så, så fordamper nok det meste før du får dradd den i gang. Startgass bør sprayer inn i luftintaket, med full gass på håndtaket, mens du drar i snora. Tenner den ikke da, så har du feil på tenning. En motor trenger tre ting for å starte. Kompresjon, tenning(på rett tidspunkt) og drivstoff. Tenner den ikke på startgass, i luftintaket, mens du drar, så har du et problem med tenning eller kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Tusen takk for alt engasjement. Har testet å bytte rundt plugghettene, de får da en unaturlig stilling, og det ga ingen forskjell. Like død. Index: slik jeg har forstått det skal magneten på svinghjulet kun gi gnist på annenhver omdreining i en firtakter. Derfor er det vel naturlig at man dreier kamaksel 180 grader og dermed veivaksel 360 grader (2:1 utveksling) og slik får motsatt tenning? Vel, jeg er ikke på hjemmebane med denne motoren, men mener at tenning, kompresjon og startgass er på plass. Men innser at noe er feil, og tror dere er inne på noe. Se bilder over; Når merket på svinghjulet står på T, står merket på kamakselen på 1. Skulle tro at det betydde tenning på sylinder 1. Bør jeg forsøke å ta av registerreima og dreie rundt her? I posisjon T står stempelet på sylinder 1 helt i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Etter bildet å dømme har motoren kun én coil og ingen fordeler, så da gir den nok gnist på begge sylindrene samtidig (ved hver omdreining). Da har det ingen betydning om pluggledningene byttes om. Beskrivelsen din mht. merkene tyder også på at registeret er riktig, så da lurer jeg veldig på hvorfor det ble merkbart lettere å dra i snora etter å ha "snudd om på svinghjulet". En naturlig forklaring på dette ville ha vært at kamakselen sto feil, og at kompresjonen dermed ble redusert. En kompresjonsmåling ville ha vært avklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 En kompresjonstest vil vel vise om register er rett, du skal vel normalt se sånn ca 100-140psi på begge cylindre, de skal ikke avvike med mer enn 10%, er registret helt feil vil den ikke komprimere fordi ventiler åpner på feil tidspunkt. En motor trenger 3 ting for å gå, kompresjon, gnist og bensin, værre er det ikke. Gnist har du, men den tenner ikke med startgass via forgasser, da mangler du muligens kompresjon av en eller annen grunn ? ta kompresjonstest, det er det første som skal sjekkes ved slike startproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Tusen takk for bra tips. Jeg skal få tak i en måler. I og med at jeg har byttet CDI; KAN det hende at den har kommet i feil takt på et vis? At den sender signal om gnist på feil sted i takten? Forrige eier solgte båten til meg fordi han plutselig ikke hadde gnist. Han byttet coil uten å få gnist. Jeg fikk gnist ved å bytte tennspole, og trodde problemet var løst. Men det var det altså ikke. ? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Mye korrosjon. Har denne vert under vann? Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Det vet jeg ikke. Kun på spolene det er korrosjon, så vidt jeg kan se. Men man vet jo aldri om man kan stole på forrige eier. Han påstod den bare plutselig ikke ga gnist, og derfor ville selge. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Tolket du avstand til svinghjulet på begge spolene når du byttet den ene? Hvilken avstand brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Dette er vel strengt tatt ikke tennspoler. De produserer nok noe i nærheten av 12V, som senere transformeres opp av coilen. Da er det nok også en sensor et sted, som sammen med "CDI-boksen", sørger for at gnisten kommer til riktig tid. En tenningslampe (evt. tilknyttet et eksternt batteri) vil vise tenningstidspunktet. Dette, sammen med en kompresjonstest, bør gi tilstrekkelig informasjon til å avdekke feilen(e). I og med at den ikke reagerer på startgass, kan man langt på vei utelukke drivstoffrelaterte feil. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Dersom gnisten av en eller annen grunn blir svakere enn den skal være så har jeg sett at den gir synlig gnist når man tester, men at det ikke kommer nok gnist i sylinder til å antenne bensin/luftblandingen under trykk. . men hadde innbilt meg at startgass iallefall burde gi et lite poff i det minste...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Vi venter på en kompresjonstest Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 YamToHo skrev On 26.10.2019 at 22.39: Kun på spolene det er korrosjon, Der er vi ikke helt enige... det er også betydelige skader på overflaten på konen som svinghjulet sitter på Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Joda, det er litt overflaterust der, men ellers ser motoren veldig bra ut. Er det avgjørende for om man får tenning eller ikke? De to dårlige spolene er lysspoler som går til en strømgenerator som produserer strøm til lanterner etc. De skal ikke være relevante i denne sammenhengen. Ang plassering av ny spole så kan ikke denne justeres så mye som en millimeter. Uansett gir den nå gnist, som den ikke gjorde med den gamle. Jeg får sannsynligvis tatt kompresjonstesten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Rusten er ikke avgjørende for gnisten. Du kan i mellomtiden ta av slangen inn på forgasder å dra noen ganger å sjekke att pumpe er i orden, det skal pumpes ut i pulser når du drar. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Han mente vel at rust kunne indikere en tur under vann. En slik tur kan da også forårsake at stempelringer henger, og derav mangel på kompresjon. Venter spent på denne testen Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Dro igang en 2007 9.9 sport i dag etter halvannet år i garasjen, god gnist på nye plugger, ny bensin. Tok bare en halvtime med snortrekk før den våknet til liv med enormt med røyk til å begynne med. Tror det var overdreven bruk av lagringsolje eller at den har ligget feil Som gjorde oppstarten til treningsøkt. Måtte rense plugger flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Jeg har hatt motor som åpenbart har vert under vann. Ingen korrosjon på motor å snakke om, men alle kabler var helt sort innvendig, og røk en etter en. Mye elektrisk arbeid som ble tatt igjen etterhvert, pga. kabler som eiret av innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Skrotnisse skrev On 29.10.2019 at 14.30: Han mente vel at rust kunne indikere en tur under vann. En slik tur kan da også forårsake at stempelringer henger, og derav mangel på kompresjon. Venter spent på denne testen Takk, Skrotnisse (jeg venter også på resultatet av komptesten) Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Da er kompresjonsmåling omsider gjennomført. Bilde 1 er sylinder 1(øverste sylinder) og 2 er 2. Kan noen tolke resultatene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Jeg vil si resultatene ikke virker spesielt oppløftende. For det første burde syklindrene vist tilnærmet identiske resultater. Og Tallene virker veldig lave. Vet ikke hva akkurat denne motormodellen forventes å ha , men ville antatt rundt 8 kg/cm2 ...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Ja det var både lav å ujevn kompresjon, enten henger ringene eller så må registret være feil, feil register kan forklare att den ikke reagerer på startgassen, den blåses ut via ventiler før gnisten kommer. Eller kan motor være skjært ? Ikke enkelt å si fra godstolen :) Du bør nok finne en kyndig mekaniker i ditt nærområde som tar ett feilsøk i rett rekkefølge for deg. Sitér dette innlegget Link to post
YamToHo Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Jeg vet ikke hva tallene skal være på en slik motor, men Honda snøfreseren min viste cirka samme tall på én sylinder. Den går som ei klokke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Forskjellige motorkonstruksjoner kan ha vidt forskjellig spec på dette. Kan jo også være at måleren din viser lavt , samt at måten det testes på innvirker på resultatet. Men bare det at det er såpass stor forskjell mellom sylindrene indikerer at her må noe gjøres. Mistenker Balder her har skrudd mer motor enn de fleste så han kan sikkert utdype det som trengs Fant manual her - ganske høy målt komp på disse - 9,8 kg/cm2 http://www.richmorgan.com/manuals/y15.service.pdf Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 TS - Vil du dele hvordan du utførte kompresjonstesten, steg for steg ? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Huff, dette var lavt. Her lukter det full demontering Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.