YamToHo Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Ser ut som om den er lav ja. Takk for god link, Ivar. Selvsagt kan jeg si litt om prosessen, Dieselfan. Jeg kjøpte en kompresjonsmåler på Biltema til 449 kroner. Skrudde ut begge pluggene, skrudde inn 12 mm-gjengene og koblet til apparatet. Ga full gass på motoren. Dro så i snora fire ganger og leste så av verdien som du ser på bildene over. Gjentok prosessen på sylinder 2. Forslag til neste skritt? (Jeg kan selvsagt levere den til Yamaha, men vil ikke koste på den motoren flere tusenlapper i mekanikerkostnader). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 prosedyren høres jo grei ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 (redigert) Ja, det så ikke bra ut. Er jo enten via stempel/fjærer det lekker, eller via ventiler. Jeg ville lagt motoren på siden, tatt i ca to teskjeer olje inn via plugghullet. Dette vil tette, smøre stempel ringer, tatt ny kompresjonstest. Hvis økning i kompresjon, så har du problem med stempel-ringer som sitter, eller skade på sylinder/stempel. Hvis stempel-ringer sitter, så kan en jo prøve med rustløser og annet, å håpe på det beste... Hvis ingen økning i trykk, så er det problemer med ventiler. Jeg har liten tro på at registeret har hoppet over. Den stemmer jo på merkene? Uansett tar du av toppdekket så er det lett å sjekke om det er korrekt. Eksos-venril skal lukke, samtidig som innsug- ventil skal åpne på øvre dødpunkt, på slutt av utblåsningstakten. Sjekk med merke på veiv, samt et lite skrujern inn i pluggåpning, så kjenner du hvor Øvre dødpunkt er. Kan være noen ventiler sitter litt. Sjekk bevegelse. Sjekk samtidig klaring på ventiler. Lykke til. Redigert 2.November.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 TS - Resultatene fra kompresjonstesten var ikke oppløftende og grunnen til at jeg ønsket at du skulle dele hvordan du hadde utført kompresjonstesten er at jeg har sett mange forskjellige måter å gjøre det på... og vi kjenner jo ikke deg .. og vet ikke hvordan du pleier å gjøre det Oppskrifta til Sørlandet 2 høres perfekt ut og jeg anbefaler at du følger den steg for steg og deler resultatene. Om du har tid til å vente så ville jeg fortsatt jakten på feilen her inne og ventet med verkstedturen. Har hatt mange av disse motorene og flere av de har gått mange timer og har vært tildels dårlig behandlet... (gått i utleie) Kjenner ikke til noen som har skjært seg og heller ikke eksosventiler som har brent seg. Mener å huske at det var innkalling på noen av de første pga overdreven kamaksel/lager slitasje. To av mine motorer har mistet oljetrykket som følge av stor lagerklaring og at driften til oljepumpa blir påvirket. Når denne klaringa blir for stor reduseres også løftet på kammen og ventilene får redusert maks åpning og en får også redusert åpningstid. En bør derfor være oppmerksom på oljetrykk og om motoren blir svak. Så lenge din motor ikke går så er det ikke så lett å avsløre hverken redusert ventilløft eller oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Du har følgende: 1. Plutselig lettere å dra rundt. 2. Dårlig kompresjon. 3. Svært ulik kompresjon. Alt dette kan forklares med at kammen ikke lenger står riktig, og jeg kan ikke se at du har sjekket dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Skru av ventildekselet og sjekk at ventilene stenger som de skal-tviler egentlig på det. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Kom på at jeg har noen deler som kanskje passer, hvis du trenger : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130740822 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 (redigert) En grei å enkel måte å sjekke om stempelringene sitter/lekker er å fylle sylindrene med feks parafin å se om den forsvinner/siger forbi stempler å ned i motor, hvis stempel å ringer er i orden skal det ikke minke nevneverdig etter en dag, om de henger vil det sige forbi stemplet, ta en slik test på den med lavest komp først. På en såpass liten motor er det greit å bruke en stor sprøyte (dyrlegesprøyte el) med en slange på så du kan fylle opp kontrolert. Motor må da ligge slik att sylinder står rett opp, ikke fyll så det renner inn i ventiler. Parafin er litt tykkere enn bensin å grei å starte med, en god motor med rett justert stempelring gap skal også holde på flyktig bensin med samme prosedyre. OBS..husk å dra minst 10ganger i snora uten ! plugg for å tømme sylindrene før du skal prøve å starte motor igjen. Redigert 6.November.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.