Jump to content

Yamaha F15 har gnist men tenner ikke

YamToHo

Recommended Posts

Ser ut som om den er lav ja. Takk for god link, Ivar. 

Selvsagt kan jeg si litt om prosessen, Dieselfan.

Jeg kjøpte en kompresjonsmåler på Biltema til 449 kroner. 
Skrudde ut begge pluggene, skrudde inn 12 mm-gjengene og koblet til apparatet. Ga full gass på motoren. Dro så i snora fire ganger og leste så av verdien som du ser på bildene over. Gjentok prosessen på sylinder 2. Forslag til neste skritt? 
(Jeg kan selvsagt levere den til Yamaha, men vil ikke koste på den motoren flere tusenlapper i mekanikerkostnader). 

Ja, det så ikke bra ut. 

Er jo enten via stempel/fjærer det lekker, eller via ventiler. 

Jeg ville lagt motoren på siden, tatt i ca to teskjeer olje inn via plugghullet. Dette vil tette, smøre stempel ringer, tatt ny kompresjonstest. Hvis økning i kompresjon, så har du problem med stempel-ringer som sitter, eller skade på sylinder/stempel. Hvis stempel-ringer sitter, så kan en jo prøve med rustløser og annet, å håpe på det beste...

Hvis ingen økning i trykk, så er det problemer med ventiler. Jeg har liten tro på at registeret har hoppet over. Den stemmer jo på merkene? 

Uansett tar du av toppdekket så er det lett å sjekke om det er korrekt. Eksos-venril skal lukke, samtidig som innsug- ventil skal åpne på øvre dødpunkt, på slutt av utblåsningstakten. Sjekk med merke på veiv, samt et lite skrujern inn i pluggåpning, så kjenner du hvor Øvre dødpunkt er. 

Kan være noen ventiler sitter litt. Sjekk bevegelse. Sjekk samtidig klaring på ventiler. 

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

TS - Resultatene fra kompresjonstesten var ikke oppløftende og grunnen til at jeg ønsket at du skulle dele hvordan du hadde utført kompresjonstesten er at jeg har sett mange forskjellige måter å gjøre det på... og vi kjenner jo ikke deg .. og vet ikke hvordan du pleier å gjøre det :wink:

Oppskrifta til Sørlandet 2 høres perfekt ut og jeg anbefaler at du følger den steg for steg og deler resultatene.

Om du har tid til å vente så ville jeg fortsatt jakten på feilen her inne og ventet med verkstedturen.

Har hatt mange av disse motorene og flere av de har gått mange timer og har vært tildels dårlig behandlet... (gått i utleie)

Kjenner ikke til noen som har skjært seg og heller ikke eksosventiler som har brent seg.

Mener å huske at det var innkalling på noen av de første pga overdreven kamaksel/lager slitasje.

To av mine motorer har mistet oljetrykket som følge av stor lagerklaring og at driften til oljepumpa blir påvirket.

Når denne klaringa blir for stor reduseres også løftet på kammen og ventilene får redusert maks åpning og en får også redusert åpningstid.

En bør derfor være oppmerksom på oljetrykk og om motoren blir svak.

Så lenge din motor ikke går så er det ikke så lett å avsløre hverken redusert ventilløft eller oljetrykk.

Guest Balder..

En grei å enkel måte å sjekke om stempelringene sitter/lekker er å fylle sylindrene med feks parafin å se om den forsvinner/siger forbi stempler å ned i motor, hvis stempel å ringer er i orden skal det ikke minke nevneverdig etter en dag, om de henger vil det sige forbi stemplet, ta en slik test på den med lavest komp først.

På en såpass liten motor er det greit å bruke en stor sprøyte (dyrlegesprøyte el) med en slange på så du kan fylle opp kontrolert.

Motor må da ligge slik att sylinder står rett opp, ikke fyll så det renner inn i ventiler.

Parafin er litt tykkere enn bensin å grei å starte med, en god motor med rett justert stempelring gap skal også holde på flyktig bensin med samme prosedyre.

OBS..husk å dra minst 10ganger i snora uten ! plugg for å tømme sylindrene før du skal prøve å starte motor igjen.

Redigert av Balder.. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...