Jump to content

Ferskvannspyling av manuelt toalett

Framtia

Recommended Posts

Kunne tenke meg å bli kvitt problemet med råttent vann i inntakslanger og urinstein i septikkslanger ved å gå over til ferskvannspyling. Jeg vet at det finnes elektriske toalett som er lagd for ferskvannspyling, men har ikke sett noen gode løsninger for å kunne bruke et vanlig manuelt Jabsco. Tenker da på en enveisventil (eller to), samt en ventil som kan åpnes når toalettet skal spyles. Noen som har tips? 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

...da kan man vel sette på et T stykke  og en kuleventil på sjøvannsinntaket og kople til kaldtvann / trykkvann. Så kan du skylle ut av sjøvannslangen etter helga, og stenge skroggjennomføringen. I drikkevanns-verden er Det fy å kople slik, for det gir mulighet for å forurense drikkevannet, man skal ha brutt vannspeil mellom kilde og forbruker.

Redigert av Code0 (see edit history)

Har fått tips om å bruke denne som enveisventil for å unngå kontaminering (av et annet medlem her som har brukt den i sin båt kombinert med elektrisk toalett forberedt for ferskvannsspyling).

https://www.watts.com/products/plumbing-flow-control-solutions/backflow-preventers/dual-checksdual-checks-with-atmospheric-vent/9d/watts_0950053

Regner med den er grei (jeg er ikke spesielt bekymret for at det skal komme vann via inntakslangen, det er jo i praksis ikke sannsynlig at de skal gå vann opp fra skålen den veien. Kunne evt ha to i serie?

Men skulle gjerne hatt tips til elektrisk ventil som åpner når man trykker på en knapp....

Framtia på AIS

Gunga Din skrev for 21 timer siden:

For å minimere urinstein...kan man også pumpe litt ekstra, så att man bare har saltvann i slangen

:yesnod:

Det har vi alltid praktisert. Har aldri hatt problemer med urinstein i slangene.

Spyling med ferskvann ville gi for stort vannforbruk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Framtia skrev 31 minutter siden:

Har fått tips om å bruke denne som enveisventil for å unngå kontaminering (av et annet medlem her som har brukt den i sin båt kombinert med elektrisk toalett forberedt for ferskvannsspyling).

https://www.watts.com/products/plumbing-flow-control-solutions/backflow-preventers/dual-checksdual-checks-with-atmospheric-vent/9d/watts_0950053

Regner med den er grei (jeg er ikke spesielt bekymret for at det skal komme vann via inntakslangen, det er jo i praksis ikke sannsynlig at de skal gå vann opp fra skålen den veien. Kunne evt ha to i serie?

Men skulle gjerne hatt tips til elektrisk ventil som åpner når man trykker på en knapp....

Funnet noe sted å handle den, og pris?

Guest Balder..

Hvis du har den elektriske ventilen så har jeg trådløs bryter som kan aktivere ventilen, bruker da bare en av/på bryter identisk med garasjeport åpneren de fleste kjenner for å aktivere den elektriske ventilen.

Den trådløse bryteren kan brukes til mye, jeg har den bla på sjøvannspumpen, også på led bjelken i baugen, sparer da mye opplegg av ledninger.

Har også med dimme funksjon om man har behov for det.

Tja, spørsmålet er jo om det er særlig sannsynlig at man får kontaminering om man kobler sammen vanntilførselen til spylingen av toalettet slik det er tenkt her. Mengden tarmbakterier man kan få overført kan neppe bli særlig stor. Det hadde vært annerledes om man hadde koblet til på ut-siden fra toalettet, mens her vil det jo ikke være noe vanntrykk i retning av vanntanken. 

For meg blir det litt analogt med å bruke spylehodet på dusjen ned i skåla, ikke særlig sannsynlig at det skulle kontaminere tanken. Pumpa for vann inn til toalettet føles sikkert å være mer utsatt, men i tillegg settes det på en enveisventil eller to av god kvalitet. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Temaet har vært oppe før, men den gang i en litt annen hensikt. Trådstarter har forøvrig båtplass like ved @Erikda i elva:

Så til @Framtias problemstilling. Jeg synes også det høres råflott ut med ferskvannsspyling i dassen. Løsningen med å flushe med ferskvann etter hver tur bør i alle fall hjelpe på problemet med urinstein. For å bli helt kvitt problemet er det viktig å pumpe nok etter hvert besøk på potta for å få flushet slangene, selv om det er med sjøvann.

Men hvis jeg skulle hatt en løsning med ferskvann ville jeg nok lagt inn en separat tank til dette. Da hadde det blitt to helt isolerte systemer. Tanken på defekte tilbakeslagsventiler og eventuelle kontamineringer gjør at jeg ikke ville blandet vanntanken med septiksystemet. I tillegg vil man opprettholde vannbeholdningen.

I motsetning til veldig mange andre drikker alle i familien av ferskvannet ombord, det har nok også litt betydning for min konservative holdning til vannet ombord. Systemet blir grundig kloret en gang i året, og vannet byttes hyppig i den varme perioden av året. Vi har aldri usmak eller bismak på vannet. 

Hulda skrev 7 minutter siden:

Postulat: Ventiler er konstruert for å lekke.

Ja, det var det...

Hulda skrev 7 minutter siden:

Dessuten, jeg er ikke bekymret for urinstein i slanger, jeg er bekymret for urinstein i septiktanken.

Selvsagt, tenkte ikke på det i farten. Da er flushing med sjøvann dødfødt. 

Framtia skrev for 2 timer siden:

Mengden tarmbakterier man kan få overført kan neppe bli særlig stor.

Men det skal heller ikke store mengden til for å bli syk. Så spørsmålet er hvor store sjanser man er villig til å ta?

Utfordringen her er jo at toalettet bruker samme pumpe til å pumpe vann inn og septik ut til tanken. Da er det ikke til å unngå at bakterier slår litt tilbake. En "nesten" tett enveisventil  stopper nesten alt dette, men nesten er skjelden godt nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg skjønner at dette er en litt avskrekkende tanke for mange. Men utgangspunktet mitt er at jeg faktisk ikke tror at dette kan være noe vesentlig problem (annet enn mentalt). Hvor ofte har dere f.eks sett at en Jabscopumpe har levert noe annet enn vann fra inntakslangen ned i skåla? Jeg skal altså koble på et T-stykke på denne slangen som går fra pumpa og videre til skåla. Denne slangen vil alltid være åpen i retning mot skåla (trykkløst). I tillegg vil den ha et betydelig fall nedover fra ferskvannssystemet. Ovenfor der er det en ventil som skiller den trykkløse delen med ferskvannsystemet (når denne ventilen åpnes vil altså vannet strømme nedover i slangen. Over dette igjen vil det sitte en enveisventil eller to. 

Jeg mener man heller skal være bekymret for kontaminering ifm vannfylling (uren slange, måkedritt, uvaskede hender). 

Framtia på AIS

Framtia skrev 2 minutter siden:

Hvor ofte har dere f.eks sett at en Jabscopumpe har levert noe annet enn vann fra inntakslangen ned i skåla? Jeg skal altså koble på et T-stykke på denne slangen som går fra pumpa og videre til skåla. Denne slangen vil alltid være åpen i retning mot skåla (trykkløst).

Trykkløst vil det ikke være. Når du pumper ut septik til tank vil det være trykk på septiksiden, og kun en stempelpakning mellom denne og skyllevannsiden. Dette vil adri bli 100% tett.

Jeg har faktisk sett at min pumpe har levert brunt vann I begynnelsen av pumpingen et par ganger. Men det trenger ikke være brunt for å være forurenset.

Men valget er ditt, om du velger å følge produsentenes anbefalinger eller ei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...