Jump to content

OpenCPM - Mystiska Range Rings runt Waypoints


ebonita

Recommended Posts

 

Som entusiastisk användare av OpenCPN så har jag efter uppgradering till v5,0 besvärats av sporadiskt uppträdande röda avståndsringar runt vissa waypoints.

 

image.png.79ff9dc82264a1bc5c22fd78a3ee4e21.png

 

 

Efter lite googling så hittade jag en olycksbroder som beskriver problemet och lämnar några förslag till lösningar.

Jag översatte till svenska enligt nedan.

 

Problemet är uppenbarligen att den enkla lösningen att helt enkelt ta bort ringarna på den enskilda waypointen /vilket skulle kunna bli nog så jobbigt/ inte fungerar eftersom dom tenderar att dyka upp igen så snart man ändrar en waypoint.

 

Så frågan uppstår: är detta  något som jag skall lägga ner jobb på att rätta till, eller är det kanske något som blir fixat i nästa release?

 

 

 

FS#2591 – Mystiska Waypoint Range Rings

 

V5.0 introducerade ändringar som förändrar uppträdandet av Range Rings hos Waypoints. V5.0 tog bort  ‘Show Range Rings check box’ för waypoints and lade till möjligheten att ange  default värde  för range rings till all nyskapade waypoints. Borttagendet av ‘Show Range Rings check box’ förorsakade att Range Rings på mystiskt sätt började uppträda runt  waypoints. Trots att check boxen hade tagits bort fans den underliggande identifikatorn  (Visible Flag) fortfarande i användning för att avgöra om range wings skulle visas.

 

 

Bakgrund:

 

I tidigare versioner av OpenCPN togs inställningarna när en waypoint skulle skapas för ‘range rings’ från default i opencpn.ini filen, som inte kunde ändras inifrån OpenCPN. I mitt fall hade alla tidigare skapade waypoints  Show Range Rings(Visible Flag) satta till false, antalet Range Rings sattat till 1 and the ringavståndet till 1nm, and the färgen satt till röd.

 

Note: Jag vet inte hur dom ursprungliga default-värdena hade kommit till.  Många av mina waypoints är skapade för ett flertal år sedan, så jag förmodar att dafaultvärdena har funnits länge. Jag förmodar att alla som uppgraderar till V5.0 upplever dessa problem men antalet som rapporterar verkar förvånansvärt lågt.

 

 

Problem 1 - Range Rings Mysteriously Appearing Around Waypoints

 

V5.0 tog bort ‘Show Range Ring check box’ som gjorde det möjligt att ställa in ‘Visible Flag’ och använde istället antalet Range Rings för att automatiskt ställa in denna flagga. Om antalet Range Rings är större än 0, stalls nu Visible Flag till true.

 

Efter den ursprungliga installationen av  V5.0 kommer normalt alla waypoints att visas utan  range rings eftersom det existerande värdet på the Visible Flag är satt till false. Emellertid, så fort en waypoint uppdateras på något sätt, så kollar programmet ’Number of Range Rings’ och då ändras ’Visible Flag’ i enlighet med detta. Eftersom den tidigare default för Range Rings var inställd på 1, så staller programmet Visible Flag till true och då dyker en range ring plötsligt upp runt waypointen.

 

Möjlig lösning:

 

‘Show Range Rings check box’ kan läggas tillbaka I Waypoint Properties så att Visible Flag beslutas utifrån inställningen I check box hellre än utifrån Number of Range Rings. Detta är antagligen den bästa lösningen för att upprätthålla den tidigare funktionaliteten  för alla som vill utnyttja funktionen och även vill förhindra eventuella kommande installationer av v5.0 att återskapa  detta problem.

 

Om Du beslutar att eliminera  ‘Show Range Ring check box’, så kan V5.0 update routine gå igenom alla waypoints och sätta ‘Number of Range Rings’ baserat på värdet på  Visible Flag. Om Visible Flag är satt till false, sätt ‘Number of Range Rings’ to 0. Denna lösning motverkar eventuella framtida problem men skapar problem för den som eventuellt skulle sätta range rings men sedan temporärt försöker att eliminera dom med hjälp av check boxen. Jag förmodar att detta problem skulle bli minimalt.

 

 

Vägar runt problemet:

Den enklaste lösningen är att helt enkelt kalla upp waypointen och ställa antalet ringar till 0. Om man har hundratals waypoints så är detta givetvis ett påtagligt besvär. För användare med manga waypoints så skulle det kunna vara enklare att exportera alla waypoints till en GPX file och sedan använda en text editor för att söka/ersätta för att korrigera inställningarna och sedan deleta alls de ursprungliga waypointsen och importera den korrigerade filen. Korrigeringsraden man behöver för att korrigera I GPX-filen se rut så här:

<opencpn:waypoint_range_rings visible="false" number="1" step="1" units="0" colour="#FFFFFF" />

Gör sök/ersätt och ersätt number="1" med number="0" och sedan sök/ersätt step ="1" with step="0". Detta kommer att förhindra framtida uppdateringar av waypoints från att felaktigt sätta Visible Flag till true.

Om Du redan har gjort att antal uppdateringar av waypoints och har range rings som visas så kan Du även göra sök/ersätt på visible="true" och ersätta med visible="false".

 

 

Problem 2 – Default setting för Waypoint Range Rings i Setup Options

 

V5.0 lade till möjligheten att specificera default range rings som tillämpas på alla nyskapade  waypoints. Denna nya feature eliminated också den tidigare ‘Show Range Rings check box’ och utnyttjar ‘Number of Range Rings’ för att ställa in Visible Flag i alla efterkommande skapade waypoints. Default-värdet för denna nya feature utnyttjade det utgångsvärde existerade i opencpn.ini filen som beskrivits ovan.

Jag uppdaterade detta omedelbart efter att ha installerat  V5.0, så jag är inte säker , men jag tror att det kan vara möjligt efter att ha installerat V5.0 att skapa waypoints utan att range rings uppträdedr baserat på att default visible flag är satt till false. Så sanrt någon inställning ändras i setup så kommer Visible Flag att ändras baseratpå värdet i default Number of Range Rings.

 

Möjlig lösning:

Antingen kan check box återinföras till  waypoint default eller så får man ändra the update routine för V5.0 så att den ändrar defaults för Visible Flag to false och ‘Number of Range Rings’ till 0 så att skapandet av waypoint functioner blir som i tidigare releaser.

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...